ATI Catalyst 5.13 öppnar dörrarna för AVIVO|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATI Catalyst 5.13 öppnar dörrarna för AVIVO
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 16, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ATI har som bekant släppt 12 catalyst-drivrutiner detta året, en för varje
månad. Den tolfte, Catalyst 5.12, kom med trevliga egenskaper som dual-core
optimeringar med mera. Detta är något överraskande inte den sista
drivrutinsuppdateringen vi kommer få se från ATI detta året. Den 22 december
väntas nämligen ATI släppa Catalyst 5.13 och det med features som helt kommer
förändra X1000-familjens position på multimediamarknaden. Catalyst 5.13 är
nämligen ett första stort steg i att låsa upp de videofunktioner som finns i
arkitekturens AVIVO-teknik och på Firingsquad har man kikat närmare på vad den
nya drivrutinen gör för X1800-seriens videohantering.

Man har postat en uppföljande artikel på dess videohanteringsjämförelse av ATI, NVIDIA och XGI, där ATI något överraskande fick åka hem med sämst betyg. Videofunktioner som linjeflätning och brusreducering var helt enkelt underlägsen dem hos konkurrenterna. ATI var dock inte sena med att förse Firingsquad med deras kommande Catalyst 5.13 drivrutin och rollerna är inte ombytta utan ATI har i ett drag förändrat hela spelplanen. Bara genom en drivrutinsuppdatering som lösgör en del av funktionerna i AVIVO har ATI skapat ett system som kan mäta sig med dedikerade videoprocessorer i 25 000 kronorsklassen! En mycket intressant utveckling som onekligen kan ge ATI vind i seglen, speciellt på HTPC-marknaden.

:: Läs hela artikeln på Firingsquad

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
992147
December 16, 2005 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Sweet. Det är viktigt för mig då jag kodar (rippar)lite film. Blir nog en X1600XT som fungerar i crossfire. Och en dual core opteron.

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
992165
December 16, 2005 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

ATI verkar vara kungen av ögongodis. Bäst grafikkort med max inställningar och bästa video möjligheter.
Jag ska lätt ha ett 1800xl till min htpc

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
992217
December 16, 2005 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

nu har jag kommit över ett par frågor senaste dagarna. Jag är ganska osäker eftersom jag inte har sett något svar på någon recension eller så.

1) Kan man köra 2st nvidia-kort på ett crossfire-moderkort? Om inte, kan man ens köra med ett enstaka nvidia-kort?

2) Behöver DDR2 speciella moderkort eller är det bakåtkompatibelt?

3) Kan man köra dubbla x1600 på ett nforce 4 kort?

4) Tjänar man någonsomhelst bildkvalite på den här drivrutinen om man har radeon 9800 pro/xt?

5) Vad är PureVideo och varför kostar det? Det jag menar är, är det ett program, en mediaspelare? En drivrutin??

Har läst lite vagt om dessa saker... men på recensioner är det ofta så luddiga svar.. dom tar typ förgivet att man vet sedan tidigare 😛
Tacksam om någon kan ge konkreta svar!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
992224
December 16, 2005 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: nu har jag kommit över ett par frågor senaste dagarna. Jag är ganska osäker eftersom jag inte har sett något svar på någon recension eller så.

1) Kan man köra 2st nvidia-kort på ett crossfire-moderkort? Om inte, kan man ens köra med ett enstaka nvidia-kort?

2) Behöver DDR2 speciella moderkort eller är det bakåtkompatibelt?

3) Kan man köra dubbla x1600 på ett nforce 4 kort?

4) Tjänar man någonsomhelst bildkvalite på den här drivrutinen om man har radeon 9800 pro/xt?

5) Vad är PureVideo och varför kostar det? Det jag menar är, är det ett program, en mediaspelare? En drivrutin??

Har läst lite vagt om dessa saker... men på recensioner är det ofta så luddiga svar.. dom tar typ förgivet att man vet sedan tidigare 😛
Tacksam om någon kan ge konkreta svar!

1. Ja du kan (förmodligen) köra 2 kort men dom kommer inte fungera i SLI.

2. DDR2 kräver speciella moderkort. Pratar vi om AMD så finns det inga CPUer som stödjer DDR2 idag. A64 har integrerad minneskontroller.

3. Du kan (förmodligen) köra 2 kort men som kommerinte fungera i Crossfire.

4. Uppdateringarna är i 1a hand för att aktivera Avivo funktionerna hos x1xxx. Dessa funktiner kommer inte fungera på ditt 9800. Andra uppdateringar som inte är specifika för x1xxx kommer du kunna dra nytta av.

5. PureVideo kostar inget i sig utan är en funktion som nvidias senare grafikkort stödjer. Det som kostar är PureVideo decodern. Mjukvaran som aktiverar funktionen så att säga.
Men kortfattat så måste du betala för att använda den (om man bortser från 30 dagars trialen).

shador
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
992422
December 17, 2005 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Men va fan, jätte bra att de uppdaterar drivrutinerna så ofta men va fan händer me personer som jag som inte har ett X1XX kort liksom. har ett X800GT kort, skulle jag tjäna ngot på att uppdatera till de senaste drivrutionern?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
992464
December 17, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

shador wrote: Men va fan, jätte bra att de uppdaterar drivrutinerna så ofta men va fan händer me personer som jag som inte har ett X1XX kort liksom. har ett X800GT kort, skulle jag tjäna ngot på att uppdatera till de senaste drivrutionern?

Du märker nog inte så stor skillnad i andra fall än buggfixar och liknande.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL