ATI Crossfire - första större artikeln|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATI Crossfire - första större artikeln
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 31, 2005 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

ATi Crossfire has sannerligen florerat bland nyheterna på sistone och nu när ATi är på Computex för att presentera sitt "nya" koncept lär de knappast minska. Vi har sett åtminstone ett par artiklar som diskuterar den teoretiska prestandan hos detta system ochedet har varit lite delade åsikter överlag huruvida ATi faktiskt har något att sätta emot nVidia's SLI, men nu har killarna vid Anandtech faktiskt fått hantera ett CF-system och de är minst sagt positiva. Vi får inte bara se ett mycket kort test i Doom 3, men de går även relativt gundlig igenom en del av de sett man kan utnyttja dubbla grafikkort på.

En ganska rolig feature är att om du köper ett CF-moderkort med integrerad grafik och sedan väljer att bygga ut detta fullt ut med två stycken X8XX-kort så kommer du ren teoretiskt kunna använda sex stycken skärmar och fortfarande ha en prestanda från ett MVPU-system.

Som vanligt med Anandtechs artiklar så finns det bra och förklarande bilder över hur systemet faktiskt arbetar steg för steg så dessa är dock kanske snarare för de mer tekniskt insatta. De kommer dock verkligen till sin rätta när de förklarar de fyra nya antialiasing-metoder som ATi utvecklat för deras Crossfire. Alla dessa kan väljas från den vanliga kontrollpanelen.

Denna text gick att hitta i slutet av artikeln:

"This chipset can be used on motherboards for Intel or AMD solutions and will provide 2 x16 physical, x8 electrical PCI Express slots for CrossFire support. ATI CrossFire-Edition motherboards could also support NVIDIA's SLI cards if NVIDIA's drivers were properly adapted."

En klar lättnad att veta att ATi inte begränsat sig till enbart en plattform utan att både Intel och AMD-ägare komme rkunna dra nytta av Crossfire. Dock Låter lite för bra för att vara sant man ska kunna porta sina nVidia-kort till ATis plattform, men visst är tanken kittlande.

:: Läs vidare hos Anandtech

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900561
May 31, 2005 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Det låter onekligen väldigt trevligt. Hoppas nu att de verkligen får det att funka så bra som det låter.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900570
May 31, 2005 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är mest imponerad att jag inte fick med fler stavfel 😉

Nej, men ska jag vara lite seriös så ser ju det där ut som ett gyllene tillfälle för tredjeparts-kodare att implementera ett stöd för MVPU för nVidias kort om nu inte nVidia själva väljer att göra det. Kanske Omega eller någon annan part bprde kunna göra det. Frågan är väl bara om det är värt besväret eller om nVidia rent av säger ifrån.

Än så länge ser det väldigt ovande ut dock som du säger.

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
900589
May 31, 2005 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Det här ser mycket lovande ut.
Så jag har väntat på detta. Blir att lusläsa mer om detta när jag kommer hem och kan läsa i lugn och ro.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900590
May 31, 2005 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag är mest imponerad att jag inte fick med fler stavfel 😉

Tja, du inleder iofs rätt starkt med tredje ordet......:D
Sen kanske du skulle tagit bort e:et i ochedet på rad två.:)
Gundlig på rad tre är också något nytt för mig.:)

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900612
May 31, 2005 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1]Jag är mest imponerad att jag inte fick med fler stavfel 😉

Tja, du inleder iofs rätt starkt med tredje ordet......:D
Sen kanske du skulle tagit bort e:et i ochedet på rad två.:)
Gundlig på rad tre är också något nytt för mig.:)

<--Skitnöjd! 😀 Nej, men jag vill inte peta i forumet, (kan inte heller), men på framsidan är det snyggt och prydligt 😉 En sak jag tänkte på men glömde nämna är att man kan inte visst kombinera X800 med X850 och vice versa utan man måste hålla sig inom serierna. 🙁 //Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900614
May 31, 2005 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Ens ak jag tänkte på men glömde nämna är att man kan inte visst kombinera X800 med X850 och vice versa utan man hålla sig inom serierna. 🙁

Det är ju faktiskt intressant. Det är ju tvärt emot vad som har ryktats tidigare.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
900630
May 31, 2005 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag är mest imponerad att jag inte fick med fler stavfel 😉

Nej, men ska jag vara lite seriös så ser ju det där ut som ett gyllene tillfälle för tredjeparts-kodare att implementera ett stöd för MVPU för nVidias kort om nu inte nVidia själva väljer att göra det. Kanske Omega eller någon annan part bprde kunna göra det. Frågan är väl bara om det är värt besväret eller om nVidia rent av säger ifrån.

Än så länge ser det väldigt ovande ut dock som du säger.

//Andreas

Hört talas om stavningskontroll? Du måste väl kunna få tag på Word nånstans.

igge
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 93
Member Since:
April 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
900675
May 31, 2005 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Ska bli kul att se prestanda tester ala tom's... kanske blir ny dator till farbror i år iaf 😉

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900678
May 31, 2005 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: [quote=Delph1]Jag är mest imponerad att jag inte fick med fler stavfel 😉

Nej, men ska jag vara lite seriös så ser ju det där ut som ett gyllene tillfälle för tredjeparts-kodare att implementera ett stöd för MVPU för nVidias kort om nu inte nVidia själva väljer att göra det. Kanske Omega eller någon annan part bprde kunna göra det. Frågan är väl bara om det är värt besväret eller om nVidia rent av säger ifrån.

Än så länge ser det väldigt ovande ut dock som du säger.

//Andreas

Hört talas om stavningskontroll? Du måste väl kunna få tag på Word nånstans.

Sådana här kommentarer klarar jag mig gott utan. Jag avlöser Anton endast idag då han har fullt upp med annat. Har du inget vettigare att komma med så kan du gott strunta i att kommentera.

EDIT: för övrigt inbyggt i FF, men den hittade inte felen.

//Andreas

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900796
May 31, 2005 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

igge wrote: Ska bli kul att se prestanda tester ala tom's... kanske blir ny dator till farbror i år iaf 😉

Det är inte omöjligt att "stavfel" inte upptäcks i ordbehandlingsprogram pga av att de bildar ett nytt ord som faktiskt finns.

Ex. skrev Delph1 has istället för har, men has upptäcks inte som felstavat av Word, kan det möjligtvis vara en passiv form av ha eller nåt med att hasa (efter marken?) att göra.

Ett större fel är isåfall "en del av de sett man kan utnyttja", där jag antar att det egentligen ska står 'sätt'. Men whatever, detta ska egentligen PM'as till författaren, inte skrivas i forumet.

Förövrigt anser jag att CF ser riktigt skojsigt ut!

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900845
May 31, 2005 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag borde förstått att skämtet skulle ta spinn. Nu lägger vi ner alla kommentarer om stavningen.

//Andreas

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900892
May 31, 2005 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

UPDATE:

Flera sidor har nu släppt sina Crossfire-recensioner:
:: Xbitlabs :: Firingsquad :: [H]ardOCP :: HEXUS.net :: HotHardware :: Beyond3D:: PCPerspective :: TechReport ::
TBreak :: NeoSeeker :: AMDZone :: Digitlife :: ViperLair

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
900903
May 31, 2005 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ujuj...en jäkla massa att läsa nu.
Vilket kvällnöje man har att se fram emot. 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL