April 17, 2005
AMD har nu tagit bort mediaembargot för sin senate grafikkortsteknik, Eyefinity. Redan tidigare under veckan fick vi nys om stödet för denna spännande teknik i Radeon HD 5800-serien men efter samtal med AMD beslutade vi oss för att avvakta med information om detaljer kring deras nya grafikkrets och funktionalitet. Nu har man alltså släppt lite på tyglarna och låter oss prata om Eyeinfinity som för våra trogna läsare känns igen som den multi-monitorteknik vi nämnt tidigare. ATI Eyeinfinity gör det möjligt att koppla in upp till 6 bildskärmar till ett Radeon HD 5800-grafikkort, med stöd för upplösningar på hela 7680x3200 pixlar.
Det handlar alltså inte enbart om en teknik som låter dig fysiskt koppla samman sex monitorer till ett ensamt grafikkort. Monitorerna kan alla användas samtidigt, inte bara i Windows utan även i spel och andra applikationer.
ATI Eyefinity kommer att finnas i alla Radeon HD 5000-baserade grafikkort, där tekniken som minst kommer att erbjuda tre samtidigt inkopplade bildskärmar och som mest sex stycken bildskärmar. Det senare är vad man nu visat upp i demonstrationer tidigare i veckan och med ganska imponerande resultat. Bland annat har man på Anandtech skrivit hur AMD visade upp World of Warcraft med en upplösning av 7680x3200 pixlar med 6 stycken 30" Dell-monitorer. Detta med över 80 fps på en ensam GPU, vilket inte bara imponerar i bildstorlek utan även prestanda.
[Image Can Not Be Found] WoW i 7680x3200 pixlars upplösning med god prestanda - Anandtech
Eyefinity verkar ha sina rötter i den mobila marknaden där OEM-tillverkare efterfrågat ytterligare skärmutgångar för inkopplingar extra skärmar och dockningsstationer. Något AMDs nästa generations grafikkort kommer att erbjuda i överflöd.
Vi kommer givetvis att kika närmare på AMDs Eyefinity-teknik i framtiden och tills dess får man njuta av de presentationer som AMD nu gjort av tekniken.
[Image Can Not Be Found]
July 14, 2005
Så upphetsningen på tråden "Inget här längre" har orsakats av ett Mediaembargo 😮
Nåväl det var mycket info som kom på en gång nu iallafall.
Jag funderade just över prestandan på kortet då det lär gå åt rejält med grafikminne och renderingskraft för att fylla sex högupplösta skärmar, men vad hade senaste ATI-kortet, 1600 shader enheter eller?
Vi hade inte skrivit på något NDA-avtal, vilket de flesta andra hade gjort så vi gjorde inget fel i sig. Men efter samtal med AMD kom vi fram till en lösning så vi valde att avvakta med informationen tills den släppts officiellt.
Vi har fortfarande mer grejer som vi inte får avslöja ännu och det får ni tyvärr vänta på.. 😉
Jo några trevliga skärmar extra hade ju inte skadat nu direkt.. 🙂
Gascogne du har nog fler 30-tummare redan än de flesta andra är jag rädd hehe
Tekniknörd som gillar att träna.
January 12, 2004
Att köra en vägg med 2x3 skärmar ser jag inte riktigt behovet av, kan inte tänkta mig att den högre upplösningen väger upp att det blir svarta kanter mitt i bildfokus. Spelar nog hellre på en 50" HD tv då.
Däremot är även jag lockad att spela GTR2 med tre skrämar på bredden. I alla fall tills det släpper skärmar med 2560x1080 upplösning.
March 10, 2003
Fuck, lär inte bli lätt att hitta 3st till IPS av samma märke.
Aja, är nog ingen fara, man måste ju sitta väldigt långt ifrån om man skall nyttja så många skärmar.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 8, 2001
Cry-Engine 3 for PC (First Time: Ati Eyefinity)
AMD Shows off 24(!) Panel Eyefinity on DirectX 11 Graphics Cards
http://www.legitreviews.com/ar.....le/1069/1/
Kortet naken:
http://www.techpowerup.com/103.....ipped.html
1 Guest(s)