August 22, 2005
Det har kommit in en hel del ny intressant information de senaste dagarna rörande ATi och teknik som vi hittills trott varit exklusivt för nVidia. Kort sagt har det nu kunnat bevisas att ATi har stöd för Geometry Instancing, en finess som nVidia framhävt som unik för Shader Model 3.0. I syntetiska tester kan denna finess öka prestandan något enormt och dessutom har den en ganska unik egenskap som gör att den underlättar inte bara GPU:ns utan även CPU:ns arbetsbörda.
Xbitlabs har gjort en undersökning här.
DriverHeaven har också med hjälp av Tommti Systems gjort en uppföljande undersökning här.
Mycket intressant information för alla er som redan sprungit iväg och köpt ett X800 det vill säga.
August 22, 2001
November 29, 2001
Binaryian wrote: Alltså.. har alla ATI DX9-kort instruktionsuppsättningar som inte använts tidigare? Å det som krävs är drivutiner som aktiverar det?
Jupp, Catalyst 4.8 kommer att ha det aktiverat för alla ATi's DirectX9-kompatibla kort. (Utom de kommande integrerade korten, de kommer bara att ha mjukvaru Vertex Shaders tyvärr.)
December 3, 2003
November 29, 2001
PooSlice wrote: Så mitt 9700 kommer få sig en rejäl schyss i Farcry? tackar tackar....
bara vad det gäller vissa bitar
den större fördelen är att man med Shader Model 2.0b kan köra all ljussättning i ett enda pass på X800 det kommer inte att gå på äldre DX9-kort från Ati
September 17, 2001
Jag håller med:
MindlessOath från DriverHeaven wrote: just goes to show that nvidia is on a mission to blind people. and doing a bad job at it, from what i see you guys are doing a damn good job unmasking the truth of whats going on.
Intressant som sjutton iaf. Väntar med spänning på spel som stöjder denna teknik + de nya Catalyst 4.8-drivisarna.
Härligt att se att PS2.0b erbjuder samma prestandalyft för ATi:s X800-serie som för nVidias GF6-serie med PS3.0-stöd: http://www.ixbt.com/video2/ima.....2/pic3.png
November 29, 2001
kwansa wrote: hur gör man sen för att få det då? förklara? säg inte att man behöver flasha bios eller någe sånt bara... 😕
man installerar de nya drivrutinern som kommer om en vecka typ
men givetvis måste spelen ha stöd för det för att det ska göra någon skillnad, just nu är det bara far Cry som har stöd för det
February 22, 2003
Om jag inte minns fel så var det en tråd på Beyond3D där de diskuterade hur pass stor del av prestandaökningen i patch 1.2 som var pga GI och enligt några där så var den inte stor alls. Det mesta av ökningen verkar ligga i att de kör alla ljus i en enda rendering pass istället för en pass för varje ljus. Om det stämmer så lär inte prestandan på 9x00 öka speciellt mycket tyvärr.
June 8, 2001
Även firingsquad skriver om det:
http://www.firingsquad.com/har.....ry_ps2.0b/
1 Guest(s)