ATI gör fysikeffekter i framtida grafikkretsar|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATI gör fysikeffekter i framtida grafikkretsar
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 7, 2005 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

AGEIA har gjort sig kända för sin dedikerade fysikprocessor PhysX som ska göra
det möjligt att använda stora mängder fysiska effekter i spel utan att belasta
grafikkortet i onödan. Det ska ge upphov till betydligt mer inlevelserika spel
och fysiska effekter är onekligen ett viktigt medel för att skapa en realistisk
spelvärld. Dagens grafikkretsar kan inte hantera fysiska effekter i den
omfattning spelutvecklare kan utnyttja den och därför krävs det dedikerad
hårdvara i form av PhysX-processorn. Det är dock något ATI inte tror kommer
behövas i framtiden och säger att redan dagens grafikkretsar kan hantera de
beräkningar som krävs. Men det är förmodligen inte förrän kretsar med flera
pipelines, exempelvis Xbox 360s grafikkrets med 48 ALUs, som prestandan finns
där för att utnytta tekniken.

ATI pratade om detta under Radeon X1K lanseringen i Ibiza och man tog även eventuella satsningar på parallella chip, likt en egen PhysX processor integrerad direkt på grafikkortet. Huruvida detta tar sig från planseringsstadiet till marknaden återstår att se men vi ser i alla fall betydligt mer intresse för fysikeffekter även hos grafikkortstillverkarna.

:: Läs mer om ATIs planer på X-bit Labs

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
960052
October 7, 2005 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Kortet i 360 ska ju vara brutalt!

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
960071
October 7, 2005 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ursäkta, men det är faktiskt cpun som gör fysikaliska beräkningar i spelen inte gpun ..än iaf 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
960091
October 7, 2005 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var kanske lite illa formulerat, men det var just det att GPUs kan utföra dessa uppgifter även idag, även om det inte utnyttjas.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL