August 22, 2005
Tror du att du är modern för att du har digital-TV hemma? Tänk då om, digital-TV är stenålder jämfört med vad jänkarna kunnat njuta av i flera år nu: HDTV.
Med HDTV finns det dock ett bekymmer: ett vanligt TV-tunerkort till datorn håller inte måttet. Rättare sagt så håller inte PCI-bussen måttet.
ATi har tagit tag i saken och levererar ATi HDTV Wonder, ett PCI Express-baserat tunerkort med stöd för HDTV.
Hot Hardware har fått en exklusiv inblick i hur kortet fungerar i praktiken. Ta gärna en titt på bilderna där de jämför md HDTV-sändning med en vanlig analog signal.
Det som känns lite synd är att kortet inte verkar ha stöd för upplösningen 1080p som säkerligen kommer ta över som standard så småning om.
August 9, 2001
Den analoga bilden de jämför med på den testsidan är ju nåt så otroligt dålig.. kunde de inte ha jämfört med en vanlig tv-sändning, vem vill sitta och kolla på sån överjävligt dålig kvalité (ursäkta franskan) som de vänstra bilderna visar. Sån är då inte de bilderna som sänds här (och antagligen inte i USA heller, även om NTSC _är_ underlägset).. det enda stället jag har sett detta på är ATI's TV-tuner i All-in-Wonder 8500DV (kanske i de andra också) men detta är inget jag vill sitta och se på om jag har en ordentlig TV i huset (eller det billigaste man kan hitta, vad som helst är ju bättre)
rbb
November 29, 2001
Rhino wrote: Den analoga bilden de jämför med på den testsidan är ju nåt så otroligt dålig.. kunde de inte ha jämfört med en vanlig tv-sändning, vem vill sitta och kolla på sån överjävligt dålig kvalité (ursäkta franskan) som de vänstra bilderna visar. Sån är då inte de bilderna som sänds här (och antagligen inte i USA heller, även om NTSC _är_ underlägset).. det enda stället jag har sett detta på är ATI's TV-tuner i All-in-Wonder 8500DV (kanske i de andra också) men detta är inget jag vill sitta och se på om jag har en ordentlig TV i huset (eller det billigaste man kan hitta, vad som helst är ju bättre)
rbb
Har du tittat på TV på en högupplöst CRT-monitor med en bra TV-tuner?
Sändningarna ser ju mycket bättre ut på TV pga dess "efterglöd" och pga dess förmåga att sudda till bilden (vilket gör att de "artifactliknande" grejerna förminskas betydligt).
Visst hans bilder är lite väl skräckexempel men knappast långt ifrån sanningen. Iaf inte om man jämför med den bild jag kan få här.
August 9, 2001
UndaC wrote: Har du tittat på TV på en högupplöst CRT-monitor med en bra TV-tuner?
Sändningarna ser ju mycket bättre ut på TV pga dess "efterglöd" och pga dess förmåga att sudda till bilden (vilket gör att de "artifactliknande" grejerna förminskas betydligt).
Visst hans bilder är lite väl skräckexempel men knappast långt ifrån sanningen. Iaf inte om man jämför med den bild jag kan få här.
Har tyvärr inte gjort det 🙁 men jag kände igen bilderna från den kvalitén som iaf AIW 8500DV får och det är nåt otroligt dåligt, ungefär som en väldans dålig VCD.. även om man spelar upp den på TV via TV-out så ser man att vilken annan film som helst är bättre, men visst, HDTV är bra, men lite bättre får de allt jämföra med istället för att visa detta tragiska exempel 😀 Just denna analoga AIW-bild som de visar blir knappast bättre om man kör ut det på en tv eller projektor (har testat det senare)
November 29, 2001
Rhino wrote: [quote=UndaC]Har du tittat på TV på en högupplöst CRT-monitor med en bra TV-tuner?
Har tyvärr inte gjort det 🙁 men jag kände igen bilderna från den kvalitén som iaf AIW 8500DV får och det är nåt otroligt dåligt, ungefär som en väldans dålig VCD.. även om man spelar upp den på TV via TV-out så ser man att vilken annan film som helst är bättre, men visst, HDTV är bra, men lite bättre får de allt jämföra med istället för att visa detta tragiska exempel 😀 Just denna analoga AIW-bild som de visar blir knappast bättre om man kör ut det på en tv eller projektor (har testat det senare)
Å andra sidan så kan man säga i HDTVs försvar att deras exempelbilder är lågupplösta jämfört med de riktiga sändningarna och att de komprimerats.
June 17, 2002
UndaC wrote: [quote=Rhino]Den analoga bilden de jämför med på den testsidan är ju nåt så otroligt dålig.. kunde de inte ha jämfört med en vanlig tv-sändning, vem vill sitta och kolla på sån överjävligt dålig kvalité (ursäkta franskan) som de vänstra bilderna visar. Sån är då inte de bilderna som sänds här (och antagligen inte i USA heller, även om NTSC _är_ underlägset).. det enda stället jag har sett detta på är ATI's TV-tuner i All-in-Wonder 8500DV (kanske i de andra också) men detta är inget jag vill sitta och se på om jag har en ordentlig TV i huset (eller det billigaste man kan hitta, vad som helst är ju bättre)
rbb
men grejen e ju den att när man kollat på TV så sitter man ju nåra meter ifrån ju..
Med en bildskärm sitte man ju typ 50 cm ifrån ju.. så inte så jävla konstigt att bilden blir dålig när man tunar på skärmen.. gå fram till en TV o sitt 50 cm från den...
March 5, 2002
MULLVADEN wrote: [quote=UndaC][quote=Rhino]Den analoga bilden de jämför med på den testsidan är ju nåt så otroligt dålig.. kunde de inte ha jämfört med en vanlig tv-sändning, vem vill sitta och kolla på sån överjävligt dålig kvalité (ursäkta franskan) som de vänstra bilderna visar. Sån är då inte de bilderna som sänds här (och antagligen inte i USA heller, även om NTSC _är_ underlägset).. det enda stället jag har sett detta på är ATI's TV-tuner i All-in-Wonder 8500DV (kanske i de andra också) men detta är inget jag vill sitta och se på om jag har en ordentlig TV i huset (eller det billigaste man kan hitta, vad som helst är ju bättre)
rbb
men grejen e ju den att när man kollat på TV så sitter man ju nåra meter ifrån ju..
Med en bildskärm sitte man ju typ 50 cm ifrån ju.. så inte så j**la konstigt att bilden blir dålig när man tunar på skärmen.. gå fram till en TV o sitt 50 cm från den...
Bilden blir ju sämre ju närmare du tittar på tv:n.
November 29, 2001
Fackamato wrote:
rbb
Med en bildskärm sitte man ju typ 50 cm ifrån ju.. så inte så j**la konstigt att bilden blir dålig när man tunar på skärmen.. gå fram till en TV o sitt 50 cm från den...
Lite virrig Facka? 😉
Det är ju just det han menade.
June 17, 2002
UndaC wrote: [quote=Fackamato]
rbb
Lite virrig Facka? 😉
Det är ju just det han menade.
precis...
August 9, 2001
Snygga quotes här 😛
Jag har inget intresse i att starta en längre diskussion men poängen är att när jag har TV UT (eller projektor) så bör det ju inte va så jäkla stor skillnad? Vanliga TV-antennen visar en bild som är mångfalt mycket bättre än den där analoga bilden som fanns på sidan AIW 8500DV (och kanske resten, det enda jag testat) vare sig man ser direkt på monitorn eller genom TV-ut.. att jag sedan får bra bild när jag ser på t.ex. DIVX (kvalitetsmässigt i området ~ den vanliga tv-bilden) gör ju bara att argumetet att sitta 50cm från TV inte är så relevant just här Jag vet att man inte ska sitta vare sig 5 cm eller 25cm från en CRT-TV men det enda jag sa var att den bilden som visades är otroligt sunkig, inte alls i jämförelse med en vanlig TV-bild (TV-out? LCD TV? who cares atm) :bok: hejdå
November 29, 2001
Mind wrote: varför i h*****e vill dom hålla sig til 50hz !?!?!!
jag mår fan illa av att kolla på tv pga flimret, och dom nissarna vill ha kvar 50hz även på hdtv.
makes no sense
Jo men alla moderna TV-apparater kör ju 100 Hz ändå så vad spelar det för roll?
Men visst det hade ju inte skadat om vi fått se filmer med ljudet i rätt pitch. 😉
PAL vs NTSC gotta go.
December 22, 2003
HDTV är en så otrolig förbättring av bilden att man blir gråtvärdig när man tittar på vanlig TV igen. (Ta en titt själv: http://www.dvico.com/hdtv/download.asp , ni som har TV-kort kommer ganska fort se vilken otrolig skillnad det är)
Att dom väljer 50Hz gör inte så mycket, då HDTV är tänkt att köras på apparater som klarar av en progressiv bild, dvs Plasma, LCD eller projjar. Där slipper du flimmer.
För övrigt kan nämnas att jag läste på en sida att terracom genomfört HDTV sändingar över det digitala marknätet.. kan inte vänta tills dom börjar sända det här i sverige.
1 Guest(s)