ATi HDTV Wonder|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATi HDTV Wonder
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 27, 2004 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror du att du är modern för att du har digital-TV hemma? Tänk då om, digital-TV är stenålder jämfört med vad jänkarna kunnat njuta av i flera år nu: HDTV.

Med HDTV finns det dock ett bekymmer: ett vanligt TV-tunerkort till datorn håller inte måttet. Rättare sagt så håller inte PCI-bussen måttet.

ATi har tagit tag i saken och levererar ATi HDTV Wonder, ett PCI Express-baserat tunerkort med stöd för HDTV.

Hot Hardware har fått en exklusiv inblick i hur kortet fungerar i praktiken. Ta gärna en titt på bilderna där de jämför md HDTV-sändning med en vanlig analog signal.

Det som känns lite synd är att kortet inte verkar ha stöd för upplösningen 1080p som säkerligen kommer ta över som standard så småning om.

Läs mer här.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555390
February 27, 2004 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför har HDTV inte lanserats i EU än? Någon som vet?

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555415
February 27, 2004 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaså det var nyttigt o veta och när kommer det till EU?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555603
February 28, 2004 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print
Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555963
February 28, 2004 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Den analoga bilden de jämför med på den testsidan är ju nåt så otroligt dålig.. kunde de inte ha jämfört med en vanlig tv-sändning, vem vill sitta och kolla på sån överjävligt dålig kvalité (ursäkta franskan) som de vänstra bilderna visar. Sån är då inte de bilderna som sänds här (och antagligen inte i USA heller, även om NTSC _är_ underlägset).. det enda stället jag har sett detta på är ATI's TV-tuner i All-in-Wonder 8500DV (kanske i de andra också) men detta är inget jag vill sitta och se på om jag har en ordentlig TV i huset (eller det billigaste man kan hitta, vad som helst är ju bättre)

rbb

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
556625
February 29, 2004 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Rhino wrote: Den analoga bilden de jämför med på den testsidan är ju nåt så otroligt dålig.. kunde de inte ha jämfört med en vanlig tv-sändning, vem vill sitta och kolla på sån överjävligt dålig kvalité (ursäkta franskan) som de vänstra bilderna visar. Sån är då inte de bilderna som sänds här (och antagligen inte i USA heller, även om NTSC _är_ underlägset).. det enda stället jag har sett detta på är ATI's TV-tuner i All-in-Wonder 8500DV (kanske i de andra också) men detta är inget jag vill sitta och se på om jag har en ordentlig TV i huset (eller det billigaste man kan hitta, vad som helst är ju bättre)

rbb

Har du tittat på TV på en högupplöst CRT-monitor med en bra TV-tuner?

Sändningarna ser ju mycket bättre ut på TV pga dess "efterglöd" och pga dess förmåga att sudda till bilden (vilket gör att de "artifactliknande" grejerna förminskas betydligt).

Visst hans bilder är lite väl skräckexempel men knappast långt ifrån sanningen. Iaf inte om man jämför med den bild jag kan få här.

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
556770
February 29, 2004 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Herregisses va mycket bättre kvalite HDTV var enligt deras test.

Ser ut som att HDTV bilden är ett fotto och inte gröt tv bild.

lohkmahr
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
Member Since:
January 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
556963
February 29, 2004 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm det är ju ganska överlägset i bild ju!!

fast skulle man ha det genom bredband... haha vem kan få det igentligen. det ligger ju på ca 50mbit isåfall 🙂

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
557020
February 29, 2004 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Har du tittat på TV på en högupplöst CRT-monitor med en bra TV-tuner?

Sändningarna ser ju mycket bättre ut på TV pga dess "efterglöd" och pga dess förmåga att sudda till bilden (vilket gör att de "artifactliknande" grejerna förminskas betydligt).

Visst hans bilder är lite väl skräckexempel men knappast långt ifrån sanningen. Iaf inte om man jämför med den bild jag kan få här.

Har tyvärr inte gjort det 🙁 men jag kände igen bilderna från den kvalitén som iaf AIW 8500DV får och det är nåt otroligt dåligt, ungefär som en väldans dålig VCD.. även om man spelar upp den på TV via TV-out så ser man att vilken annan film som helst är bättre, men visst, HDTV är bra, men lite bättre får de allt jämföra med istället för att visa detta tragiska exempel 😀 Just denna analoga AIW-bild som de visar blir knappast bättre om man kör ut det på en tv eller projektor (har testat det senare)

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
557027
February 29, 2004 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Rhino wrote: [quote=UndaC]Har du tittat på TV på en högupplöst CRT-monitor med en bra TV-tuner?

Sändningarna ser ju mycket bättre ut på TV pga dess "efterglöd" och pga dess förmåga att sudda till bilden (vilket gör att de "artifactliknande" grejerna förminskas betydligt).

Visst hans bilder är lite väl skräckexempel men knappast långt ifrån sanningen. Iaf inte om man jämför med den bild jag kan få här.

Har tyvärr inte gjort det 🙁 men jag kände igen bilderna från den kvalitén som iaf AIW 8500DV får och det är nåt otroligt dåligt, ungefär som en väldans dålig VCD.. även om man spelar upp den på TV via TV-out så ser man att vilken annan film som helst är bättre, men visst, HDTV är bra, men lite bättre får de allt jämföra med istället för att visa detta tragiska exempel 😀 Just denna analoga AIW-bild som de visar blir knappast bättre om man kör ut det på en tv eller projektor (har testat det senare)

Å andra sidan så kan man säga i HDTVs försvar att deras exempelbilder är lågupplösta jämfört med de riktiga sändningarna och att de komprimerats.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
557121
March 1, 2004 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Rhino]Den analoga bilden de jämför med på den testsidan är ju nåt så otroligt dålig.. kunde de inte ha jämfört med en vanlig tv-sändning, vem vill sitta och kolla på sån överjävligt dålig kvalité (ursäkta franskan) som de vänstra bilderna visar. Sån är då inte de bilderna som sänds här (och antagligen inte i USA heller, även om NTSC _är_ underlägset).. det enda stället jag har sett detta på är ATI's TV-tuner i All-in-Wonder 8500DV (kanske i de andra också) men detta är inget jag vill sitta och se på om jag har en ordentlig TV i huset (eller det billigaste man kan hitta, vad som helst är ju bättre)

rbb

Har du tittat på TV på en högupplöst CRT-monitor med en bra TV-tuner?

men grejen e ju den att när man kollat på TV så sitter man ju nåra meter ifrån ju..
Med en bildskärm sitte man ju typ 50 cm ifrån ju.. så inte så jävla konstigt att bilden blir dålig när man tunar på skärmen.. gå fram till en TV o sitt 50 cm från den...

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
557265
March 1, 2004 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: [quote=UndaC][quote=Rhino]Den analoga bilden de jämför med på den testsidan är ju nåt så otroligt dålig.. kunde de inte ha jämfört med en vanlig tv-sändning, vem vill sitta och kolla på sån överjävligt dålig kvalité (ursäkta franskan) som de vänstra bilderna visar. Sån är då inte de bilderna som sänds här (och antagligen inte i USA heller, även om NTSC _är_ underlägset).. det enda stället jag har sett detta på är ATI's TV-tuner i All-in-Wonder 8500DV (kanske i de andra också) men detta är inget jag vill sitta och se på om jag har en ordentlig TV i huset (eller det billigaste man kan hitta, vad som helst är ju bättre)

rbb

Har du tittat på TV på en högupplöst CRT-monitor med en bra TV-tuner?

men grejen e ju den att när man kollat på TV så sitter man ju nåra meter ifrån ju..
Med en bildskärm sitte man ju typ 50 cm ifrån ju.. så inte så j**la konstigt att bilden blir dålig när man tunar på skärmen.. gå fram till en TV o sitt 50 cm från den...

Bilden blir ju sämre ju närmare du tittar på tv:n.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
557281
March 1, 2004 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote:

rbb

Har du tittat på TV på en högupplöst CRT-monitor med en bra TV-tuner?

men grejen e ju den att när man kollat på TV så sitter man ju nåra meter ifrån ju..
Med en bildskärm sitte man ju typ 50 cm ifrån ju.. så inte så j**la konstigt att bilden blir dålig när man tunar på skärmen.. gå fram till en TV o sitt 50 cm från den...

Bilden blir ju sämre ju närmare du tittar på tv:n.

Lite virrig Facka? 😉
Det är ju just det han menade.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
557378
March 1, 2004 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha ja, virrig är jag alltid, store UndaC. cry

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
557444
March 1, 2004 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Fackamato]

rbb

Har du tittat på TV på en högupplöst CRT-monitor med en bra TV-tuner?

men grejen e ju den att när man kollat på TV så sitter man ju nåra meter ifrån ju..
Med en bildskärm sitte man ju typ 50 cm ifrån ju.. så inte så j**la konstigt att bilden blir dålig när man tunar på skärmen.. gå fram till en TV o sitt 50 cm från den...

Bilden blir ju sämre ju närmare du tittar på tv:n.

Lite virrig Facka? 😉
Det är ju just det han menade.

precis... wink

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
557508
March 1, 2004 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Snygga quotes här 😛

Jag har inget intresse i att starta en längre diskussion men poängen är att när jag har TV UT (eller projektor) så bör det ju inte va så jäkla stor skillnad? Vanliga TV-antennen visar en bild som är mångfalt mycket bättre än den där analoga bilden som fanns på sidan AIW 8500DV (och kanske resten, det enda jag testat) vare sig man ser direkt på monitorn eller genom TV-ut.. att jag sedan får bra bild när jag ser på t.ex. DIVX (kvalitetsmässigt i området ~ den vanliga tv-bilden) gör ju bara att argumetet att sitta 50cm från TV inte är så relevant just här embarassed Jag vet att man inte ska sitta vare sig 5 cm eller 25cm från en CRT-TV men det enda jag sa var att den bilden som visades är otroligt sunkig, inte alls i jämförelse med en vanlig TV-bild (TV-out? LCD TV? who cares atm) :bok: hejdå

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
558078
March 1, 2004 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

varför i helvete vill dom hålla sig til 50hz !?!?!!
jag mår fan illa av att kolla på tv pga flimret, och dom nissarna vill ha kvar 50hz även på hdtv.
makes no sense

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
558139
March 1, 2004 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: varför i h*****e vill dom hålla sig til 50hz !?!?!!
jag mår fan illa av att kolla på tv pga flimret, och dom nissarna vill ha kvar 50hz även på hdtv.
makes no sense

Jo men alla moderna TV-apparater kör ju 100 Hz ändå så vad spelar det för roll?

Men visst det hade ju inte skadat om vi fått se filmer med ljudet i rätt pitch. 😉

PAL vs NTSC gotta go.

Avatar
saldot
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
December 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
558190
March 2, 2004 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

HDTV är en så otrolig förbättring av bilden att man blir gråtvärdig när man tittar på vanlig TV igen. (Ta en titt själv: http://www.dvico.com/hdtv/download.asp , ni som har TV-kort kommer ganska fort se vilken otrolig skillnad det är)

Att dom väljer 50Hz gör inte så mycket, då HDTV är tänkt att köras på apparater som klarar av en progressiv bild, dvs Plasma, LCD eller projjar. Där slipper du flimmer.

För övrigt kan nämnas att jag läste på en sida att terracom genomfört HDTV sändingar över det digitala marknätet.. kan inte vänta tills dom börjar sända det här i sverige.

SuxDeluxe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
Member Since:
November 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
558313
March 2, 2004 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Håller helt med om att de kunde kört mer rättvisande bilder för gamla TV-formatet. Visst är HDTV bättre men nån sån usel bild som bilderna till vänster har då inte jag på min Sony TV.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL