ATi HDTV Wonder|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATi HDTV Wonder
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
558393
March 2, 2004 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Frux wrote: Håller helt med om att de kunde kört mer rättvisande bilder för gamla TV-formatet. Visst är HDTV bättre men nån sån usel bild som bilderna till vänster har då inte jag på min Sony TV.

Hur bilden ser ut på en TV spelar ju ingen roll:
Du sitter flera meter från TVn bara centimeter från skärmen.
TVn "suddar" ut hela bilden medan du ser alla skavanker och detaljer på en datorskärm.

Öppna deras bild och ställ dig två meter från skärmen. Bara det gör gigantisk skillnad på hur du uppfattar kvalitén. Lägg då sedan till skillnaderna i TVn och skärmens teknik som gör att bilden blir "anti aliased" på TVn så är det klappat och klart. 🙂

Men visst både HDTV och den analoga bilden är lite lite smått missvisande.

Med en bätrte analog sändning/antenn så hade den bilden sett lite bättre ut men HDTV-bilden är inte i sin naturliga upplösning så den hade också sett bättre ut.

Bu the way: angående personen som testat att koppla in TV-out från grafikkortet för att se TV-tunerns kvalite på TVn så funakr det inte så. Du har med all sannolikhet kopplat med en kompositkabel och det försämrar bilden jättemycket.

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
559956
March 3, 2004 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Frux]Håller helt med om att de kunde kört mer rättvisande bilder för gamla TV-formatet. Visst är HDTV bättre men nån sån usel bild som bilderna till vänster har då inte jag på min Sony TV.

Hur bilden ser ut på en TV spelar ju ingen roll:
Du sitter flera meter från TVn bara centimeter från skärmen.
TVn "suddar" ut hela bilden medan du ser alla skavanker och detaljer på en datorskärm.

MEN LOOOL, det är ju det jag säger, det stämmer inte, så enkelt är det.. bilden till vänster är som en extremt hårt komprimerad JPG, så är det inte på TV.. varför kommer samma argument upp gång efter gång? 😛 embarassed Jag säger ju (precis som Frux) att bilden till vänster blir EXTREMT MYCKET SÄMRE om man har tv-ut (med lossless, så säg inte att information tappas via kabel) än vad en vanlig TV-bild är.. så om detta argument kommer en gång till så är det antingen analfabetiker vi har att göra med eller folk som helt enkelt inte vill veta att bilderna är missvisande. Såhär värdelös bild har jag (gång på annan), bara sett i detta testet och ett IRL-test av ett ATI AIW, INTE på något annat ställe..
Någon som inte förstår, välkomna att PM'a, men detta är sannerligen frustrerande, det jag pratar om har INGET med avstånd till skärmen att göra (de faktorer som möjligen skulle kunna ha varit det har jag sedan länge tänkt bort).

rbb :cy:

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
560093
March 4, 2004 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Rhino wrote:

MEN LOOOL, det är ju det jag säger, det stämmer inte, så enkelt är det.. bilden till vänster är som en extremt hårt komprimerad JPG, så är det inte på TV.. varför kommer samma argument upp gång efter gång? 😛 embarassed Jag säger ju (precis som Frux) att bilden till vänster blir EXTREMT MYCKET SÄMRE om man har tv-ut (med lossless, så säg inte att information tappas via kabel) än vad en vanlig TV-bild är.. så om detta argument kommer en gång till så är det antingen analfabetiker vi har att göra med eller folk som helt enkelt inte vill veta att bilderna är missvisande. Såhär värdelös bild har jag (gång på annan), bara sett i detta testet och ett IRL-test av ett ATI AIW, INTE på något annat ställe..
Någon som inte förstår, välkomna att PM'a, men detta är sannerligen frustrerande, det jag pratar om har INGET med avstånd till skärmen att göra (de faktorer som möjligen skulle kunna ha varit det har jag sedan länge tänkt bort).

rbb :cy:

Alltså TV ut med ett AIW kan du inte jämföra. Du kopplar ut TV-ut med en kompositkabel. det pajjar bilden ordentligt.
Så JO, du förlorar information pga kabeln.

Men visst, deras bild är något av ett skräckexempel.
Kanske är det dålig mottagning av den kanalen.

Jag har tex. schysst mottagning av Kanal 1 men mottagningen av TV3 är desto värre. Så blir det med analoga sändningar, med HDTV har du inte det problemet.

Men visst man kan argumentera att han skulle letat upp den kanal han hade absolut bäst mottagning av.

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
561246
March 5, 2004 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja okej.. har du ett ATI AIW? vad jag menar är att kvalitén på ett ATI AIW suger ruskigt hårt de gånger jag har sett dem.. samma kvalité som denna bilden, men resten har inte varit finare , det var allt 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
561317
March 5, 2004 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Rhino wrote: Ja okej.. har du ett ATI AIW? vad jag menar är att kvalitén på ett ATI AIW suger ruskigt hårt de gånger jag har sett dem.. samma kvalité som denna bilden, men resten har inte varit finare , det var allt 🙂

Kvalitén suger inte mer än din mottagning typ 😉 Kan visa ett klipp som är rätt nice men det ligger på 100 meg. (fångat med AIW)

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
562941
March 7, 2004 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ah okej 🙂 kanske ska ge det en ny chans framöver.. rätt nice att kolla på TV på datorn faktiskt (om man har åtminstone 19"). Speciellt om man bor i studentrum/lägenhet och inte vill ha för många apparater (+ en projektor för seriös filmvisning)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 39
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL