ATI lanserar Catalyst Control Center|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATI lanserar Catalyst Control Center
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 2, 2004 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ATI har under dagen lanserat deras nyaste tillskott till deras Catalyst-drivrutinspaket, Catalyst Control Center (CCC).
CCC är precis vad namnet antyder, ett samlat verktyg för att kontrollera funktionerna i ATIs Catalyst drivrutiner. Målet har varit att samla alla funktioner i ett användarvänligt och grafiskt interface. 

[Image Can Not Be Found]

Vi har tidigare rapporterat om CCC och har faktiskt redan fått se skrämdumpar på det nya grafiska utseendet, som skiljer sig rätt markant från det vanliga Catalyst utseendet.

Men utöver menyernas grafik erbjuder CCC en hel del nya egenskaper som kan vara väl uppskattade av användaren. En av de intressantare verktygen är "3D View" där man i realtid kan se vilka grafiska förändringar grafikinställningarna gör. Ökar du kantutjämningen ett steg så blir 3D-profilens kanter jämnare osv. Ett utmärkt verktyg för de som inte är medvetna om vad de grafiska inställningarna faktiskt har för effekt.

Genom att använda Microsofts .NET system ger man grafikkortstillverkare och tredjepartstillverkare möjlighet att skräddarsy utseendet och funktionerna för CCC. Något vi kan få se mycket intressanta användningsområden för. Dock är det inte enbart positivt, följande skriver t.ex. Anandtech i sin artikel.

"There are a couple of downsides to going with .NET for a graphics driver user interface. First, the client and server are constantly running. Second, the .NET framework from Microsoft is required (available via Windows Update). These aren't major kinks, but they definitely are not desirable."

Man nämner även att CCC tillsammans med .NET norpar runt 60-70MB extra ramminne, vilket får många att höja ögonbrynen. Detta ska dock inte ge några prestandaproblem då CCC ska frigöra minne automatiskt när andra applikationer behöver det.

Det finns en hel del intressanta nyheter i Catalyst Control Center och det har under dagen dykt upp ett flertal artiklar som behandlar ATIs senaste tillskott i Catalyst-familjen. Ett urval av dessa tester hittar ni här nedan för de som vill läsa mer om CCC.

:: Anandtech :: HardOCP :: TomsHardware :: HotHardware :: DriverHeaven :: Bit-Tech :: NeoSeeker ::

Känner ni er manade att själva testa Catalyst Control Center kan ni kuta vidare till ATI och ladda ner den nya mjukvaran. I dagsläge är det dock enbart R3xx och R4xx arkitekturerna som har stöd för CCC. Alla modemryttare bör även tänka på att Catalyst 4.8 + CCC + .NET (som krävs) landar på sammanlagt 62MB...

:: ATI Catalyst Control Center nerladdning ::

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
Member Since:
November 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709752
September 2, 2004 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

installerade denna och tänkte att jag kanske änligen kunde få ordning på mina tv ut problem... men nej.. är det omöjligt att få vanliga skärmen att agera normalt samtidigt som man tvn visar samma bild i upplösning 640x480 exempelvis? hur? har radeon 9800pro... har fått det att funka en gång i tiden men inte under dem 2 senaste åren 😀 klart irreterande att bara kunna se 1/4 av bilden på tvn i taget... tjo

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
709784
September 2, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Zunk wrote: installerade denna och tänkte att jag kanske änligen kunde få ordning på mina tv ut problem... men nej.. är det omöjligt att få vanliga skärmen att agera normalt samtidigt som man tvn visar samma bild i upplösning 640x480 exempelvis? hur? har radeon 9800pro... har fått det att funka en gång i tiden men inte under dem 2 senaste åren 😀 klart irreterande att bara kunna se 1/4 av bilden på tvn i taget... tjo

Ja det är också jobbigt och göra som jag som ställer ner skärmen i 800x600 varje gång jag ska ha TV-ut, ikonerna flyttas 🙁
så borde det gå att göra som jag kunde göra med Nv i nView att köra Clone med olika upplösningar som du säger även på ett ATI Radeon 9600/9800/x800.

Jag kan förresten passa på och posta en screen, bild säger mer än 1000 ord. När man t.ex. ställer in FSAA så uppdateras renderingsfilmen med bilen hela tiden och man kan kolla skillnaden på de olika nivåerna.

[Image Can Not Be Found]

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709851
September 2, 2004 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det du jarlen som har konstiga inställningar på hur dina fönster (färger mm) ska se ut eller ser kontrollpanelen ut sådär ändå? (*hatar* program som ignorerar Windows temainställningar...)

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
709856
September 2, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag skrev i nyheter är det grafiska interfacet helt omarbetat och originaltemat för Catalyst ser ut som på Jarlens bild.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709889
September 2, 2004 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

*Suck*
Jag tänker inte använda det där bloat-ware:t. Inte nog med att interfacet ser fördjävligt ut, tar extremt mycket mer RAM (60 MB ram för ett drivrutins-GUI?), att de använder .NET-plattformen (som är segt och klumpigt)...själva interfacet medför ingen extra funktionalitet (OK, realtidspreview) och/eller användarvänlighet.
Ja jag har testat det. Gjorde det hos en kompis, och jag blev rejält missnöjd.

Nej ush och fy för sånt här skräp. :arg:

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
709907
September 2, 2004 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser skumt ut, men säkert funktionellt...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
709948
September 2, 2004 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: *Suck*
Jag tänker inte använda det där bloat-ware:t. Inte nog med att interfacet ser fördjävligt ut, tar extremt mycket mer RAM (60 MB ram för ett drivrutins-GUI?), att de använder .NET-plattformen (som är segt och klumpigt)...själva interfacet medför ingen extra funktionalitet (OK, realtidspreview) och/eller användarvänlighet.
Ja jag har testat det. Gjorde det hos en kompis, och jag blev rejält missnöjd.

Nej ush och fy för sånt här skräp. :arg:

för en avancerad användare tillför det inet mycket
men poängen är nog främst att nå svenssons

vet folk som sitter med 6000-kronorsgrafikkort utan att någosin ha provat AA eller AF tex.
för dem är dett ovärderligt

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
709951
September 2, 2004 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

btw kan någon ta lite screenshots på TV-ut inställningarna?
ingen preview har med de på sina screenshots jueh

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
709972
September 2, 2004 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Preview.exe äter nu när det inte är på 22MB minne.

Orkar inte läsa igenom alla recensioner/guider... kommer Ati att fortsätta att släppa den vanliga kontrollpanelen?

De borde lagt in funktion så att man kan se framerate.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
710016
September 2, 2004 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Mer än dessa videoinställningar fann jag ej, men det beror nog på att det mesta är inaktiverat då jag endast har en skärm ansluten - varken TV eller skärm alltså:
[Image Can Not Be Found] Under "Display manager" kan man leka med olika monitorer, upplösning, färgdjup, uppdateringsfrekvens osv.

Se så fint, klassiskt tema :D!

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
710039
September 2, 2004 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

kan tala om att NH|SiBBoR's screen är precis vad som möter mig med min teve INKOPPLAD!.
Det är helt sjukt, måste använda "vanliga" control-panel för att starta min tv-ut?!

Ska det vara så?

Och även jag kan konfirmera att applikationen äter ca 32mb ram medan man ställer in FSAA/AF.

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
710051
September 2, 2004 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Den nya kontrollpanelen är värdelöst som jag nämnt i en annan tråd.

Överflödigt var ordet.

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
710069
September 2, 2004 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm måste testa tråts sin kritik.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
710157
September 2, 2004 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

tll er som vill testa: onödigt, jag har redan avinstallerat den. efter ett tags letande kom jag fam till att dom måste ha glömt tv-ut.

till er som vill testa iaf: I hate to say I told you so.

däremot så har vi en bra redaktion som kanske mer precist kan finna/samla in alla "fel" som vi ser och helt enkelt fråga ATi vad de håller på med, i annat fall bara att man mejlar dom.

grundiden är bra men det har gått snett. jag vill ha renderings-preview, jag vill ha menyystem a'la nvidia, men jag vill kunna ställa in allt, menar allt, med orginaldrivisar så jag slipper 1000 3:e-partsprogram. tror också i längden att det blir jobbigt att behöva se början av den där videon varje gång du ska starta bara för att ändra FSAA.

jag hoppas om inte annat att ATi kommer till insikt och kanske göra simple/advanced mode iframtiden.

Avatar
mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
Member Since:
May 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
710342
September 2, 2004 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

En liten undran...
Vad pysslar de med? Jag har en AMD!!!
[Image Can Not Be Found]

RatAta[BK]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 455
Member Since:
July 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
710395
September 3, 2004 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

hur fungerar detta ihop med moddade drivisar som tex Omega och DNA?

Ajin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
Member Since:
March 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
710398
September 3, 2004 - 12:34 am
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: tll er som vill testa: onödigt, jag har redan avinstallerat den. efter ett tags letande kom jag fam till att dom måste ha glömt tv-ut.

till er som vill testa iaf: I hate to say I told you so.

däremot så har vi en bra redaktion som kanske mer precist kan finna/samla in alla "fel" som vi ser och helt enkelt fråga ATi vad de håller på med, i annat fall bara att man mejlar dom.

grundiden är bra men det har gått snett. jag vill ha renderings-preview, jag vill ha menyystem a'la nvidia, men jag vill kunna ställa in allt, menar allt, med orginaldrivisar så jag slipper 1000 3:e-partsprogram. tror också i längden att det blir jobbigt att behöva se början av den där videon varje gång du ska starta bara för att ändra FSAA.

jag hoppas om inte annat att ATi kommer till insikt och kanske göra simple/advanced mode iframtiden.

du måste ha letat lite...menyn som kallas "display manager" är tv-out

och det finns simple/advanced mode också

tosu
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
April 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
710756
September 3, 2004 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilket jävla trams.. Skäms på ATI, men mest alla nyhetssiter som tycker detta är en "såpass stor" nyhet att rapportera.. ROTFL

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
710805
September 3, 2004 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

tosu wrote: Vilket j**la trams.. Skäms på ATI, men mest alla nyhetssiter som tycker detta är en "såpass stor" nyhet att rapportera.. ROTFL

Det kan ju faktiskt vara så att andra har en annan åsikt än vad du har? 🙂
Sen är det ju lite som vi redan sagt, de flesta förändringarna är mer för mainstream användaren. Som t.ex. 3D view osv.
Även om jag också ser nackdelarna med CCC, tycker jag just den inriktningen bara är positiv. Det skadar inte om fler användare blir "informerade" om vad de använder.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL