ATi och nVidia fuskar för fulla muggar|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATi och nVidia fuskar för fulla muggar
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 3, 2003 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

3Dmark03 har visat sig vara en potentiell topp av ett isbreg när det kommer till ATis och nVidias optimeringar/fuskande. Strax efter att det börjat lugna ner sig kring 3Dmark03 kom mer info in om nVidias optimeringar med anisotropisk filtrering i samma test. Någon dags senare fick vi reda på att de "optimerat" Shadermark också.
Samtidigt började vi också höra om att Unwinder upptäckt optimeringar från både ATi och nVidias håll i 3DMark2001.
Nu har det visat sig att han kunnat avslöja båda tillverkarna med sitt senaste patch script.

Skillnaderna är visserligen ganska små på moderna kort, men jag har en känsla av att om man testat optimeringarna på GF3 eller R8500 så hade det sett värre ut.

Läs artikeln här.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
363946
July 3, 2003 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Va??? Är det verkligen så att vissa tillverkare fuskar för att deras produkter skall verka bättre än andras och sälja mer???
Nu rasade iallafall min världsbild....

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
363954
July 3, 2003 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Va??? Är det verkligen så att vissa tillverkare fuskar för att deras produkter skall verka bättre än andras och sälja mer???
Nu rasade iallafall min världsbild....

Jag tror knappast det är en överraskning för någon att det sker fuskande här och där. Men det är ju bra att någon orkar ta itu med det och avslöja så mycket som möjligt.

Jamzo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
May 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
363957
July 3, 2003 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Så länge dom inte försämrar bildkvalitén är väl så kallade "optimeringar" okej, eller???

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
363959
July 3, 2003 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jamzo wrote: Så länge dom inte försämrar bildkvalitén är väl så kallade "optimeringar" okej, eller???

I testet såg det ju att vara normalt först, men eftersom pixlarna inte ritas exakt likadant så tycker iallafall jag att det går över till fusk.

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
363963
July 3, 2003 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

men frågan är varför dem gör sånt då ? alla vet ju att dem blir granskade till max nu så dem kommer ju inte undan.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
363973
July 3, 2003 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

bloodman wrote: men frågan är varför dem gör sånt då ? alla vet ju att dem blir granskade till max nu så dem kommer ju inte undan.

De här optimeringarna har funnits i över ett år nu så det var ju lugna gatan rätt länge...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
363976
July 3, 2003 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jamzo wrote: Så länge dom inte försämrar bildkvalitén är väl så kallade "optimeringar" okej, eller???

Inte i ett syntetiskt test.

Ett syntetiskt test är ju till för att se hur snabbt kortet klarar av en viss sak.

Tex. en pixel shader på 96 instruktioner för att man vill testa långa pixel shaders.
Om då någon lyckas få nästan identiskt resultat fast de bara använder 48 instruktioner så har de ju förstört poängen med testet eftersom poängen var att testa långa shaders.

Sen är det inte möjligt för tillverkarna att sitta och byta ut shaders i alla spel så det är knappast som om de kan göra liknande optimeringar för riktiga spel. Därmed blir optimeringarna vilseledande och därmed klassificeras de som fusk.

Något förenklat.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
Member Since:
July 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
364113
July 4, 2003 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jamzo wrote: Så länge dom inte försämrar bildkvalitén är väl så kallade "optimeringar" okej, eller???

Javisst, om dom samtidigt optimerar för alla program. Jag köper inte ett grafikkort för att det ska vara snabbare i 3DMarks än konkurrenten. Jag vill ju köpa ett grafikkort för att det är snabbare!

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
364204
July 4, 2003 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla vad katten drog in:
http://www.beyond3d.com/forum/.....38;start=0

Tydligen är det inte bara syntetiska benchmarks längre... 😕

klaus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
February 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
364246
July 4, 2003 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Båda Parterna skulle bly anmält för Bedrägeri so klart.Som Kund har jag ja bara Testerna som gör det mögligt att avgöra vad just inpassa för mig.De Stora ska de åckso tar, inte bara oss.Vi som Kund bli grundlurad med detta!!!!!!!!!

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
Member Since:
December 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
364952
July 5, 2003 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Båda parter lär väl ha hemliga avdelningar som snokar runt bland konkurentens drivisar och hårdvara för att försöka luska ut om det finns några fula fiskar gömda någonstans 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 72
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL