ATI optimerar på rätt sätt - Catalyst AI|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATI optimerar på rätt sätt - Catalyst AI
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 27, 2004 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

De senaste åren har det varit mycket uppståndelse över grafikkortsoptimeringar som offrat bildkvalité på ett oförsvarbart sätt för att vinna prestanda. Både ATI och NVIDIA har gjort sig skyldiga till dessa "felaktiga" optimeringar och denna cirkus har lett till att minsta lilla kommentar kring optimeringar drar igång stora diskussioner.

Det är dock ingen tvekan om att effektiva optimeringar som tar hänsyn till inte bra prestanda utan även bildkvalité är positiva och detta vill ATI inte mista.
För att "legitimera" drivrutinsoptimeringar har ATI därför introducerat Catalyst AI i deras nyare drivrutiner, en teknik som man på Anandtech beslutat sig för att titta närmare på.

"Coinciding with the launch of the X700 line of graphics cards, ATI slipped a little something extra into its driver. The lastest beta version of Catalyst that we got our hands on includes a feature called Catalyst AI. Essentially, ATI took all their optimizations, added a few extra goodies, and rolled it all together into one package."

Catalyst AI är en del av ATIs Catalyst-drivrutiner som helt enkelt känner av vilken applikation som startas och om ATI har utvecklat en optimering för denna applikation använder sig drivrutinen av denna information. Detta borde betyda att ATI har full kontroll över vilka applikationer som påverkas av optimeringar och exakt på vilket sätt optimeringarna fungerar. Generella grafikoptimeringar kan annars få positiva effekter i vissa applikationer medan det ger negativa effekter i andra.
ATI har med andra ord velat använda grundligt testade optimeringar för specifika applikationer och i dagsläget har man infört optimeringar för bland annat Doom 3, UT2004 och Valves Source-motor (Half-Life 2).
Hur ATI lyckats med deras applikationsspecifika optimeringar kan man läsa mer om i Anandtechs artikel.

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
731832
September 27, 2004 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

I vilka drivisar kommer denna funktion finnas? Det är ju riktigt bra!

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
732143
September 27, 2004 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: I vilka drivisar kommer denna funktion finnas? Det är ju riktigt bra!

Antagligen nästa version, eller versionen som kommer efter det med tanke på att det finns beta-drivisar ute.

Tycker också det verkar vara riktigt bra, men drivrutinerna lär bara växa i storlek. Tufft om man kommer kunna ladda ner små drivrutins-patchar till tt specifik spel, för då kunde dem alla nere storleken samtidigt. Drivisar + patch till HL2 = 25MB istället för drivisar med patchar på 50MB. Ja, ni förstår.

davidrone
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
November 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
732493
September 28, 2004 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Vad jag hört så är optimering till Doom3 den optimering som Humus kom på.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
732517
September 28, 2004 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

davidrone wrote: Vad jag hört så är optimering till Doom3 den optimering som Humus kom på.

humus, var inte det snubben som ändra om shaders i D3-filerna? hm, tycker inte det låter så bra i sådana fall. ändringarna skall inte ske i spelfilerna utan i drivrutinerna tycker jag.

davidrone
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
November 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
732529
September 28, 2004 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: [quote=davidrone]Vad jag hört så är optimering till Doom3 den optimering som Humus kom på.

humus, var inte det snubben som ändra om shaders i D3-filerna? hm, tycker inte det låter så bra i sådana fall. ändringarna skall inte ske i spelfilerna utan i drivrutinerna tycker jag.

Jo man kan ju tycka det, men som sagt. Jag är inte helt säker, skall se om jag kan hitta vart jag läste det.

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
732530
September 28, 2004 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

davidrone wrote: Vad jag hört så är optimering till Doom3 den optimering som Humus kom på.

Nu lär ju ati ändra i drivrutinen, inte i spelet. DOOM3 motorn använder ju sig av ett 4-5år gammalt sätt att räkna ut shadern och det gillar inte ati-korten. Men nvidia korten gör det blixtsnabbt. Carmack har dock lovat att ID ska uppdatera D3 motorn så den blir lite modernare.. 😉

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
732532
September 28, 2004 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: [quote=davidrone]Vad jag hört så är optimering till Doom3 den optimering som Humus kom på.

Nu lär ju ati ändra i drivrutinen, inte i spelet. DOOM3 motorn använder ju sig av ett 4-5år gammalt sätt att räkna ut shadern och det gillar inte ati-korten. Men nvidia korten gör det blixtsnabbt. Carmack har dock lovat att ID ska uppdatera D3 motorn så den blir lite modernare.. 😉

Ehm, källa till det du säger?

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
732535
September 28, 2004 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=GeneSiS][quote=davidrone]Vad jag hört så är optimering till Doom3 den optimering som Humus kom på.

Nu lär ju ati ändra i drivrutinen, inte i spelet. DOOM3 motorn använder ju sig av ett 4-5år gammalt sätt att räkna ut shadern och det gillar inte ati-korten. Men nvidia korten gör det blixtsnabbt. Carmack har dock lovat att ID ska uppdatera D3 motorn så den blir lite modernare.. 😉

Ehm, källa till det du säger?

Ehm, kolla den där filmen där dem intervjuar Carmack, och han håller på och gör ett fult ljud var 5:e sekund. Har den på datorn men orkar inte leta fram den. Han snackar som en dåre om D3, riktigt avancerat, ett riktigt sömnpiller men jag härdade mig igenom den.

EDIT: Eftersom jag vet att du kommer att whina ännu mer om källa, så letade jag fram namnet på filmen så får du väl kolla själv.

quakecon04_keynote_carmack1_wmvlow.wmv

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
732538
September 28, 2004 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote:
Ehm, kolla den där filmen där dem intervjuar Carmack, och han håller på och gör ett fult ljud var 5:e sekund. Har den på datorn men orkar inte leta fram den. Han snackar som en dåre om D3, riktigt avancerat, ett riktigt sömnpiller men jag härdade mig igenom den.

EDIT: Eftersom jag vet att du kommer att whina ännu mer om källa, så letade jag fram namnet på filmen så får du väl kolla själv.

quakecon04_keynote_carmack1_wmvlow.wmv

Hehe, den där har jag också sett, men jag fattade knappt 10% av det ha sa. Men jag kommer inte ihåg att han nämnde något om att han skulle uppdatera motorn så att den "5-åriga" shaderkoden skulle funka bättre på ATi-baserade grafikkort. Men eftersom jag inte orkar se filmen igen så tror jag på dig 🙂

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
732572
September 28, 2004 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: jag kommer inte ihåg att han nämnde något om att han skulle uppdatera motorn så att den "5-åriga" shaderkoden skulle funka bättre på ATi-baserade grafikkort.

Jag kollade just på filmen men hörde inget om att Carmack/D3-teamet skall mordernisera shaderkoden som används i Doom 3. Iofs så var filmen korrupt och 5-10 min av slutet var borta. Jag skulle gärna vilja se/höra ett citat rakt ur filmen, så vore schysst om någon kunde citera Carmacks ord eller säga vart i intervjuven som Carmack säger något om just detta.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
732624
September 28, 2004 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har sett filmklippet ni pratar om, och ja, det handlar bl.a. om stencil shadows/buffer shadows (?), att han valde fel sätt att behandla skuggorna osv. Detta var ju som sagt för jäkligt länge sen, så koden är optimerad för geforce3-liknande kort (man kan väl nästan säga att ett gf fx är geforce3 + dx9 + speed ;)).

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
732636
September 28, 2004 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Jag har sett filmklippet ni pratar om, och ja, det handlar bl.a. om stencil shadows/buffer shadows (?), att han valde fel sätt att behandla skuggorna osv. Detta var ju som sagt för jäkligt länge sen, så koden är optimerad för geforce3-liknande kort (man kan väl nästan säga att ett gf fx är geforce3 + dx9 + speed ;)).

nämnde Carmack någonstans i klippet att dem skulle uppdatera/mordernisera denna teknik? Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
732650
September 28, 2004 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: [quote=Fackamato]Jag har sett filmklippet ni pratar om, och ja, det handlar bl.a. om stencil shadows/buffer shadows (?), att han valde fel sätt att behandla skuggorna osv. Detta var ju som sagt för jäkligt länge sen, så koden är optimerad för geforce3-liknande kort (man kan väl nästan säga att ett gf fx är geforce3 + dx9 + speed ;)).

nämnde Carmack någonstans i klippet att dem skulle uppdatera/mordernisera denna teknik? Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag.

det kommer jag inte ihåg D:

Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag. <- aye

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
732788
September 28, 2004 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag. <- aye

vaa? har jag formulerat mig klantigt?

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
732826
September 28, 2004 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: [quote=Fackamato]Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag. <- aye

vaa? har jag formulerat mig klantigt?

nej, jag höll ju med dig

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
732849
September 28, 2004 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=NH|SiBBoR][quote=Fackamato]Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag. <- aye

vaa? har jag formulerat mig klantigt?

nej, jag höll ju med dig

aye, aye captain ;)!

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
733397
September 29, 2004 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: [quote=Fackamato]Jag har sett filmklippet ni pratar om, och ja, det handlar bl.a. om stencil shadows/buffer shadows (?), att han valde fel sätt att behandla skuggorna osv. Detta var ju som sagt för jäkligt länge sen, så koden är optimerad för geforce3-liknande kort (man kan väl nästan säga att ett gf fx är geforce3 + dx9 + speed ;)).

nämnde Carmack någonstans i klippet att dem skulle uppdatera/mordernisera denna teknik? Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag.

Antigen var det i det klippet eller ett annat från quakecon04 som han sa det, orka kolla igenom skiten igen. 😉

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL