August 22, 2005
De senaste åren har det varit mycket uppståndelse över grafikkortsoptimeringar som offrat bildkvalité på ett oförsvarbart sätt för att vinna prestanda. Både ATI och NVIDIA har gjort sig skyldiga till dessa "felaktiga" optimeringar och denna cirkus har lett till att minsta lilla kommentar kring optimeringar drar igång stora diskussioner.
Det är dock ingen tvekan om att effektiva optimeringar som tar hänsyn till inte bra prestanda utan även bildkvalité är positiva och detta vill ATI inte mista.
För att "legitimera" drivrutinsoptimeringar har ATI därför introducerat Catalyst AI i deras nyare drivrutiner, en teknik som man på Anandtech beslutat sig för att titta närmare på.
"Coinciding with the launch of the X700 line of graphics cards, ATI slipped a little something extra into its driver. The lastest beta version of Catalyst that we got our hands on includes a feature called Catalyst AI. Essentially, ATI took all their optimizations, added a few extra goodies, and rolled it all together into one package."
Catalyst AI är en del av ATIs Catalyst-drivrutiner som helt enkelt känner av vilken applikation som startas och om ATI har utvecklat en optimering för denna applikation använder sig drivrutinen av denna information. Detta borde betyda att ATI har full kontroll över vilka applikationer som påverkas av optimeringar och exakt på vilket sätt optimeringarna fungerar. Generella grafikoptimeringar kan annars få positiva effekter i vissa applikationer medan det ger negativa effekter i andra.
ATI har med andra ord velat använda grundligt testade optimeringar för specifika applikationer och i dagsläget har man infört optimeringar för bland annat Doom 3, UT2004 och Valves Source-motor (Half-Life 2).
Hur ATI lyckats med deras applikationsspecifika optimeringar kan man läsa mer om i Anandtechs artikel.
November 4, 2002
I vilka drivisar kommer denna funktion finnas? Det är ju riktigt bra!
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
September 17, 2001
GeneSiS wrote: I vilka drivisar kommer denna funktion finnas? Det är ju riktigt bra!
Antagligen nästa version, eller versionen som kommer efter det med tanke på att det finns beta-drivisar ute.
Tycker också det verkar vara riktigt bra, men drivrutinerna lär bara växa i storlek. Tufft om man kommer kunna ladda ner små drivrutins-patchar till tt specifik spel, för då kunde dem alla nere storleken samtidigt. Drivisar + patch till HL2 = 25MB istället för drivisar med patchar på 50MB. Ja, ni förstår.
November 4, 2003
September 17, 2001
davidrone wrote: Vad jag hört så är optimering till Doom3 den optimering som Humus kom på.
humus, var inte det snubben som ändra om shaders i D3-filerna? hm, tycker inte det låter så bra i sådana fall. ändringarna skall inte ske i spelfilerna utan i drivrutinerna tycker jag.
November 4, 2003
NH|SiBBoR wrote: [quote=davidrone]Vad jag hört så är optimering till Doom3 den optimering som Humus kom på.
humus, var inte det snubben som ändra om shaders i D3-filerna? hm, tycker inte det låter så bra i sådana fall. ändringarna skall inte ske i spelfilerna utan i drivrutinerna tycker jag.
Jo man kan ju tycka det, men som sagt. Jag är inte helt säker, skall se om jag kan hitta vart jag läste det.
November 4, 2002
davidrone wrote: Vad jag hört så är optimering till Doom3 den optimering som Humus kom på.
Nu lär ju ati ändra i drivrutinen, inte i spelet. DOOM3 motorn använder ju sig av ett 4-5år gammalt sätt att räkna ut shadern och det gillar inte ati-korten. Men nvidia korten gör det blixtsnabbt. Carmack har dock lovat att ID ska uppdatera D3 motorn så den blir lite modernare.. 😉
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
September 1, 2002
GeneSiS wrote: [quote=davidrone]Vad jag hört så är optimering till Doom3 den optimering som Humus kom på.
Nu lär ju ati ändra i drivrutinen, inte i spelet. DOOM3 motorn använder ju sig av ett 4-5år gammalt sätt att räkna ut shadern och det gillar inte ati-korten. Men nvidia korten gör det blixtsnabbt. Carmack har dock lovat att ID ska uppdatera D3 motorn så den blir lite modernare.. 😉
Ehm, källa till det du säger?
November 4, 2002
Gamblor wrote: [quote=GeneSiS][quote=davidrone]Vad jag hört så är optimering till Doom3 den optimering som Humus kom på.
Ehm, källa till det du säger?
Ehm, kolla den där filmen där dem intervjuar Carmack, och han håller på och gör ett fult ljud var 5:e sekund. Har den på datorn men orkar inte leta fram den. Han snackar som en dåre om D3, riktigt avancerat, ett riktigt sömnpiller men jag härdade mig igenom den.
EDIT: Eftersom jag vet att du kommer att whina ännu mer om källa, så letade jag fram namnet på filmen så får du väl kolla själv.
quakecon04_keynote_carmack1_wmvlow.wmv
September 1, 2002
GeneSiS wrote:
Ehm, kolla den där filmen där dem intervjuar Carmack, och han håller på och gör ett fult ljud var 5:e sekund. Har den på datorn men orkar inte leta fram den. Han snackar som en dåre om D3, riktigt avancerat, ett riktigt sömnpiller men jag härdade mig igenom den.EDIT: Eftersom jag vet att du kommer att whina ännu mer om källa, så letade jag fram namnet på filmen så får du väl kolla själv.
quakecon04_keynote_carmack1_wmvlow.wmv
Hehe, den där har jag också sett, men jag fattade knappt 10% av det ha sa. Men jag kommer inte ihåg att han nämnde något om att han skulle uppdatera motorn så att den "5-åriga" shaderkoden skulle funka bättre på ATi-baserade grafikkort. Men eftersom jag inte orkar se filmen igen så tror jag på dig 🙂
September 17, 2001
Gamblor wrote: jag kommer inte ihåg att han nämnde något om att han skulle uppdatera motorn så att den "5-åriga" shaderkoden skulle funka bättre på ATi-baserade grafikkort.
Jag kollade just på filmen men hörde inget om att Carmack/D3-teamet skall mordernisera shaderkoden som används i Doom 3. Iofs så var filmen korrupt och 5-10 min av slutet var borta. Jag skulle gärna vilja se/höra ett citat rakt ur filmen, så vore schysst om någon kunde citera Carmacks ord eller säga vart i intervjuven som Carmack säger något om just detta.
March 5, 2002
Jag har sett filmklippet ni pratar om, och ja, det handlar bl.a. om stencil shadows/buffer shadows (?), att han valde fel sätt att behandla skuggorna osv. Detta var ju som sagt för jäkligt länge sen, så koden är optimerad för geforce3-liknande kort (man kan väl nästan säga att ett gf fx är geforce3 + dx9 + speed ;)).
September 17, 2001
Fackamato wrote: Jag har sett filmklippet ni pratar om, och ja, det handlar bl.a. om stencil shadows/buffer shadows (?), att han valde fel sätt att behandla skuggorna osv. Detta var ju som sagt för jäkligt länge sen, så koden är optimerad för geforce3-liknande kort (man kan väl nästan säga att ett gf fx är geforce3 + dx9 + speed ;)).
nämnde Carmack någonstans i klippet att dem skulle uppdatera/mordernisera denna teknik? Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag.
March 5, 2002
NH|SiBBoR wrote: [quote=Fackamato]Jag har sett filmklippet ni pratar om, och ja, det handlar bl.a. om stencil shadows/buffer shadows (?), att han valde fel sätt att behandla skuggorna osv. Detta var ju som sagt för jäkligt länge sen, så koden är optimerad för geforce3-liknande kort (man kan väl nästan säga att ett gf fx är geforce3 + dx9 + speed ;)).
nämnde Carmack någonstans i klippet att dem skulle uppdatera/mordernisera denna teknik? Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag.
det kommer jag inte ihåg D:
Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag. <- aye
March 5, 2002
NH|SiBBoR wrote: [quote=Fackamato]Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag. <- aye
vaa? har jag formulerat mig klantigt?
nej, jag höll ju med dig
September 17, 2001
Fackamato wrote: [quote=NH|SiBBoR][quote=Fackamato]Pfft, på GF3-tiden hade inte ATi mycket att säga till om - så det är inte så konstigt om iD byggt sin grund på teknik som fungerade bra på nVidia-kort, och fortfarande fungerar bra idag. <- aye
vaa? har jag formulerat mig klantigt?
nej, jag höll ju med dig
aye, aye captain ;)!
November 4, 2002
NH|SiBBoR wrote: [quote=Fackamato]Jag har sett filmklippet ni pratar om, och ja, det handlar bl.a. om stencil shadows/buffer shadows (?), att han valde fel sätt att behandla skuggorna osv. Detta var ju som sagt för jäkligt länge sen, så koden är optimerad för geforce3-liknande kort (man kan väl nästan säga att ett gf fx är geforce3 + dx9 + speed ;)).
Antigen var det i det klippet eller ett annat från quakecon04 som han sa det, orka kolla igenom skiten igen. 😉
1 Guest(s)