August 22, 2005
Redan för ett par månader sedan dök de första skärmdumparna upp på ett kommande drivrutinsinterface från ATI och på The Inquirer har man nu grävt fram lite mer information om vad som komma skall.
ATI har precis lanserat deras nya Catalyst 4.8 drivrutinspaket men redan i början av september planerar man att släppa Catalyst 4.9, och detta i en helt ny skepnad.
Det nya interfacet kommer namnges Catalyst Control Center och ska innehålla alla inställningsmöjligheter man kan tänkas behöva.
Interfacet kommer vara en drastisk uppdatering rent grafiskt och man kommer bland annat kunna använda egna skins till interfacet. Drivrutinerna ska även erbjuda realtids 3D previews när man ställer in grafiken, helt enkelt för att direkt se direkt hur grafikkvalitén påverkas.
Catalyst Control Center kommer även ha ett automatiskt uppdateringssystem som hojtar när det finns nya uppdateringar att hämta från ATI. Enligt de uppgifter The Inquirer delar med sig kommer den första versionen av interfacet stödja R3xx och R4xx serierna och ytterligare stöd kommer i senare uppdateringar.
Mer information om de kommande Catalyst drivrutinerna från ATI går att hitta här. Där finns bland annat en skärmdump på det nya interfacet.
The Inquirer har även rapporterat lite om storleken på de nya drivrutinerna, de kommer väga in på smått otroliga 40MB vilket kan jämföras med Catalyst 4.8 som redan är uppe i 28MB.
Utöver drivrutinerna kommer man även behöva Microsofts .NET framework som lägger till ytterligare 23MB på nerladdning vilket ger en nerladdning på sammanlagt 65MB (!). Mycket intressant för oss modemryttare med andra ord...
Läs mer om storleken på Catalyst driverna här.
December 23, 2000
December 31, 2001
Pim_ wrote: Fattar inte vad alla gör i "kontrollpanelen" jämt o ständigt, ställer man inte in det en gång och är nöjd sen?
Beror på spelet vissa är mindre krävande och då drar man upp FSAA och hela rasket medans system dödare som doom 3 ser till att man får dra ner det igen.
September 1, 2002
Känner mig lite besviken på drivrutinsteamets prioriteringar. Lyssnar de verkligen på vad användarna vill ha, vad användarna tycker är viktigt? Lyssnar de på spelutvecklarna?
Jag har svårt att se vem som gynnas av ett överbloatat skinnable Kontrollpanels-UI skrivet på .NET-plattformen. Blir det lättare för Carmack & Co att programmera sina spel då? Förstår inte dagens användare hur man använder den befintliga kontrollpanelen? Tycker dagens användare att kontrollpanelen inte är bloatad/snygg nog? Är en "snygg" kontrollpanel verkligen något som är vikigt i en grafikkortsdrivrutin? Varför inte satsa på ett UI som bättre matchar standard UI:t i Windows (som t.ex. Miranda Instant Messenger gör).
Jag har läst något om att man börjat satsa på en total omskrivning av OpenGL-drivrutinen. Varför inte lägga ännu mer krut på detta istället? Varför gör man drivrutinen ännu mer bunden till Microsoft-API:er genom att använda sig av .NET, när det finns krossplattform-API:er (t.ex. GTK) att välja, så t.ex. Linuxanvändare och Windowsanvändare får samma skal mot drivrutinen. Många användare vill ha bättre Linuxdrivrutinen.
Även om jag åtsidosätter mina egna förhoppningar om vilket håll drivrutinen skall utvecklas och tänker så opartiskt jag kan så känns detta ändå rätt felprioriterat.
1 Guest(s)