April 17, 2005
ATI var egentligen sist ut bland de tre stora aktörer som hoppat på marknaden
för hårdvaruaccelererade fysikeffekter där AGEIA startat ett helt nytt koncept
med sin externa PhysX-processor och NVIDIA hängde på med sin
href="https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=9867">
SLI Physics teknik som använde grafikkortet för hantering av fysikeffekter.
ATI var inte sena på att visa sin lösning som också använde sig av vanliga
grafikkort för fysikaccelereringen men i ett på
href="https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=9899">pappret
betydligt friare sätt. Nu har man under Computex visat upp sitt nya koncept
"Boundless Gaming" som helt enkelt syftar på att det inte finns några gränser.
ATIs första plattform inom detta koncept kommer baseras på Intels Core 2 Duo
processor och två eller tre Radeon X1x00-baserade grafikkort.
ATI använder nämligen ett av grafikkorten i dessa system endast för fysikaccelerering och som vi tidigare rapporterat finns det inga begränsningar med vilka kort man parar tillsammans, så länge det handlar om X1x00-baserade modeller. ATI visade bland annat upp ett system med inte mindre än tre Radeon X1900 XT grafikkort installerade, två i en Crossfire-konfiguration medan det tredje användes endast för accelerering av fysikeffekter. På HardOCP har man skrivit en artikel som tar upp ATIs tankar kring fysikeffekter och hur deras Boundless Gaming plattform kommer se ut.
[Image Can Not Be Found]
Uttalande som att ett Radeon X1900 XT ska ge 9 gånger högre prestanda vid fysikaccelerering som AGEIAs PhysX-processor lär i alla fall skapa trevliga debatter.
[Image Can Not Be Found]
Lita på att vi får höra mer om ATI och fysikeffektsaccelerering i övrigt den närmaste framtiden.
March 11, 2003
eXcore wrote: Men är det typ inte as mycket billigare att köpa ett agia phys kort istället..! btw.. vet felstavning..
Jo, och sen är väl frågan om hur pass mycket sanning det ligger i ATi´s påståenden om att de skulle prestera upp till 9 gånger bättre än PhysX.
Antagligen stämmer det kanske om mätningen körs på något som inte är skrivet för PhysX, men då är det ju rätt menlöst.
Överhuvudtaget känns det som såväl Nvidia och ATi är rejält rädda för att PhysX skall bli fokus i framtidens gamermaskin, vilket inte är helt otroligt. Visst är det kul med snygg grafik, men väl fungerande fysik är något som har saknats i spelen de senaste 5 åren.
March 9, 2006
Jag skulle vilja ha 4 grafikkort, 2 för grafik 1 för fysik och 1 för A.I 😀
Offtopic: ATI left us saying, “Expect new Crossfire revisions early next year to overtake SLI. We are not here to play second fiddle.”
Låter intressant efter som det varit snack om nVidia's SLI2 rätt länge nu.
May 27, 2006
På bilden på sida 5 i PDFen i ZIP-filen http://ads.hardocp.com/Asymmet.....ssFire.zip ser man tydligt att det fortfarande _bara_ handlar om ögongodis, dvs fysiksimuleringen kan inte återkopplas till CPUn (där själva spelet "äger rum"). Tycker själv att det därför verkar 100 gånger roligare att använda ett PhysX-chip istället. Fast det klart det är kul om man kan få glädje av gamla grafikkort...
Undrar just vilket det första spelet blir som använder både PhysX och ATIs "fysik"-lösning? 🙂
November 4, 2001
Ser bra ut för ati! Tror många missar de största fördelarna med detta mot PhysX....
Om man nu har 2st x1xxx så har man två val:
1. Om spelet inte nyttjar speciellt mycket fysikeffekter kör man korten i vanlig CF-config.
2. Om spelet kräver mycket fysikberäkningar kör man ena kortet till fysik.
Att man sen kan köra sitt gamla kort till fysikberäkningar gör ju saken ännu bättre.
Men detta är bara ett mellansteg (både från ATis och Nvidias sida) då man kommer lansera "fysikkapabla" kretsar på samma kärna/kort som "vanliga" grafikkorten.
March 11, 2003
SuperNova wrote: Ser bra ut för ati! Tror många missar de största fördelarna med detta mot PhysX....
Om man nu har 2st x1xxx så har man två val:
1. Om spelet inte nyttjar speciellt mycket fysikeffekter kör man korten i vanlig CF-config.
2. Om spelet kräver mycket fysikberäkningar kör man ena kortet till fysik.Att man sen kan köra sitt gamla kort till fysikberäkningar gör ju saken ännu bättre.
Men detta är bara ett mellansteg (både från ATis och Nvidias sida) då man kommer lansera "fysikkapabla" kretsar på samma kärna/kort som "vanliga" grafikkorten.
Vad är fördelen? Att man om spelet innhåller mycket fysik, så får man dumpa sitt ena grafikkort till fysikberäkningar, och släppa på rena grafikeffekter, eller köpa ett extra kort för att kompencera för det, och vilket troligtvis inte är lika väloptimerat för fysikberäkningar som PhysX?
Att ATi och Nvidia kommer att lägga till fysikkretsar på sina grafikkort är ju möjligt, men samtidigt har ingenting visat på att det skulle vara ett konkurrenskraftigt alternativ. Det handlar ju mest om att dagens grafikkretstillverkare inte vill släppa sin del av kakan till en uppstickare som Ageia.
1 Guest(s)