April 17, 2005
R600 är ATIs nästa generations grafikkrets som vi vet kommer vara något helt annorlunda mot dagens grafikkretsar på marknaden. Mest på grund av dess unified shader arkitektur som ATI redan provat i sin Xenos-krets som används i Xbox 360-konsolen. Som vanligt när det handlar om tidigare uppgifter om ännu inte lanserade produkter ska man ta fram saltkaret men nu har det i alla fall ha dykt upp ytterligare detaljer kring ATIs nästa generations grafikkrets. Först och främst är det att dess unified shader-arkitektur, där kretsens shader enheter både kan hantera pixel eller vertex operationer, ska bestå av 64 stycken pixel/vertex shaders. Detta kan jämföras med R580 (X1900-serien) som har 48 pixel shaders och 8 vertex shaders.
Kretsen ska använda sig av 80nm och 65nm tillverkningsteknik, uppgifterna säger att både teknikerna ska användas men vi förmodar att det handlar om olika tillverkningstekniker för olika R6xx-baserade kretsar.
R600 kan även komma att använda GDDR4-minne även om detta ännu verkar vara oklart. ATI sägs dock satsa mer på fysikacceleration med R600 vilket ska göra det mindre nödvändigt för konsumenter att investera i extra fysikprocessorer, t.ex. AGEIAs PhysX.
R600 ska som vi tidigare meddelat vara utvecklad från grunden för att stöjda DX10 och Windows Vista, speciellt genom sin unified shader arkitektur. Lanseringen väntas till någon gång i slutet av december.
Alla uppgifter är mer eller mindre inofficiella men det kan ge en vink om vad vi kan vänta oss av ATIs nästa generations grafikkrets.
Källa: CoolTechZone
1 Guest(s)