ATI Radeon X1000-serien - Förhandstitt|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATI Radeon X1000-serien - Förhandstitt
mIIIke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
959377
October 5, 2005 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra förhandstitt!

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
Member Since:
April 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
959378
October 5, 2005 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

skulle inte skadat med BF2 bench

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
959391
October 5, 2005 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=SuperNova]Tycker det är fel att säga att ATi drar en intel.
Intel hade för avsikt att köra långa pipelines för att satsa på höga frekvenser.

Ati hade ju för avsik att köra flera pipelines men fick för taskig utdelning / yield.

Att man då väljer att pressa kortet till sitt yttersta (genom frekven) är ju självklart. Man lanserar ju inte ett förlorande koncept efter alla pengar man spenderat.

Så skillnaderna är STOR!
Intel = Avsiktligt
ATi = miss och gör det bästa av situationen

Ingen vet om det var en miss att det blev 16 pipes. Det var ju bara rykten om att det skulle bli fler än det.
Personligen tror jag att det här i mångt och mycket är en arkitektur utvecklad redan från början för höga frekvenser. Som Anton skrev, så var nog målet att få ut en 90nm-arkitektur, med de frekvensökningar som den skulle medföra, och det har de lyckats med, även om det har tagit längre tid än väntat.

Edit: Jaha, så var man förbigången igen.....;)

Finns ju tydligen 24 och 32P verrar som går i lägre frekvenser. Det visade sig dock att hög klock @ 16p var bättre än låg klock @24/32.

Men det lär vi antagligen se efter ett tag, om man kan låsa upp kort eller liknande.
Men självklart 90nm leder ju till högre frekvenser men ditt argument är ju lite av en paradoxx:

1. Ati kör 90nm för att komma upp i högre frekvenser, därav skulle man skippa pipeline-ökningen
2. Man ska inte dra en intel utan köra amds väg (son ATi enligt dig inte gör)

Vad jag vet så kör ju AMD 90nm dom med. Inte betyder det att dom bara går på frekvens. 90nm leder ju till att man kan gå ner effekten. Man får även plats med mera/samma yta.

Det jag vill få sagt är, att bara för ATi kör 90nm betyder det inte att man enbart fokuserar på höga frekvenser och därmed har för avsikt att skära ner på antalet pipelines.
Som jag sa tidigare konstruerade intel hela cpun för att köras i högre frekvenser, det var så arkitekturen utformades.

Tycker både ati och nvidia gör riktigt bra kort så är inte ute efter att glorifiera den ena, men Nvidias konstiga dividers är ju isf mera uppseendeväckande om man bara tittar på hur höga frekvenser kortet kör.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
959397
October 5, 2005 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra artikel! Mycket impad av att ni fick ihop en så pass lång på så kort tid 🙂 Det var inte ens ordbajsning rakt av hehe...

SuperNova wrote:
Nvidias konstiga dividers är ju isf mera uppseendeväckande om man bara tittar på hur höga frekvenser kortet kör.

Vad menar du med nvidias konstiga dividers?

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
959405
October 5, 2005 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

En undran bara.. kommer något av dessa nya korten i AGP ?
Har bara hört lösa rykten om det. Kör med ett 9800pro idag och är lite sugen på snabbare graffe. Utan att behöva byta mitt barebone.
Sedan är problemet att den gärna måste vara singleslot kylning. Kanske man skall skaffa sig ett gammalt x800 istället ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Ticker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
Member Since:
January 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
959411
October 5, 2005 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

mycket bra artikel 😀

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
959412
October 5, 2005 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:
Finns ju tydligen 24 och 32P verrar som går i lägre frekvenser. Det visade sig dock att hög klock @ 16p var bättre än låg klock @24/32.

Var är de här versionerna? Jag har inte sett några fakta alls om att de skulle finnas. Visst, man har läst rykten från bl.a. The Inquirer om det, men vem litar på sånt?

SuperNova wrote:
Vad jag vet så kör ju AMD 90nm dom med. Inte betyder det att dom bara går på frekvens. 90nm leder ju till att man kan gå ner effekten. Man får även plats med mera/samma yta.

Processortillverkarna ligger för det mesta något steg före grafikkretstillverkarna. Inte har t.ex. börjat tillverka preproductionchip med 65nm. Anledningen till att man vill ner i ledarstorlek är vad jag vet primärt för att kunna öka frekvenserna utan att få en oacceptapel värmeutveckling. Anledningen till att AMD är där de är idag är knappast att de har gått till 90nm. Det är att de har satsat på en långsammare, men smartare arkitektur. Intel har satsat på en ganska dum, men snabb. Vilket som är bäst kommer folk nog aldrig att enas om.

SuperNova wrote:
Det jag vill få sagt är, att bara för ATi kör 90nm betyder det inte att man enbart fokuserar på höga frekvenser och därmed har för avsikt att skära ner på antalet pipelines.
Som jag sa tidigare konstruerade intel hela cpun för att köras i högre frekvenser, det var så arkitekturen utformades.

Jaha, och var finns det några fakta som visar på att inte ATi gjorde så med R520? Som jag har förstått det, så har ATi flera olika team som jobbar med utveckling av deras arkitekturer. R520 är ett sådant teams produkt. Ett annat team sysslar kanske med de sista bitarna av R580 just nu, och ett tredje med ytterligare en nyare arkitektur. Vad vet jag? Kanske inte så mycket, men jag vet i alla fall att det skapas en attans massa rykten på nätet om hur "nästa" generation skall se ut. Jag är dock också ganska säker på att varken ATi eller Nvidia är omedvetna om vad som läcker ut lite då och då. Läckage skapar nyfikenhet, och gynnar försäljningen. Dock så får det inte bli för mycket, då det förtar nyhetens behag.

Ett sak som antagligen har gjort att 24/32-pipesryktet har florerat så friskt, är antagligen p.g.a. Xbox360.
I.o.m. att den lär ha 32 pipes, så har alla förutspått att även R520 skall ha det. Nu blev det inte så, och jag är inte alls säker på att det var något misstag överhuvudtaget.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
959416
October 5, 2005 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz: Tack för det, skrev det sista ungefär 15.02, eller rättare sagt 2 min efter NDAn lyfts så det har varit konstant skrivande sedan man kom hem.
Men jag tyckte det var bäst att försöka skriva så mycket om själva grafikkorten nu och fokusera på prestandatester i efterhand. Men det har varit jäkligt stressande så det var skönt att den uppskattades. 😉

Med dividers menar han förmodligen att NVIDIA inte har samma klockfrekvenser på alla delar i sina grafikkretsar. Plus att de även ändras dynamiskt vid olika användningsområden.

Ctrl: Det är nog tveksamt, i alla fall för X1800-serien. Men X1300 och X1600 tycker jag borde dyka upp i AGP-version. Har dock inte fått några direkta uppgifter på det.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
959468
October 5, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Självklart sätter man ner korten till 16p då det uppenbarligen inget gick med flera pipes.
Tror fortfarande inte att ATi drar en intel och enbart satsar på höga frekvenser.
Xbox360 sägs för övrigt ha 48 Unified shader rör. Iom att man använder en helt annan teknik i den kretsen för hantering av shaders så förstår jag inte hur man skulle kunna dra slutsatsen att x1800 skulle ha 32 (grundat på xbox360).
Visst hade någon sagt 32 unified kanske men men.

Ang dividers på 7800 så syftar jag på att olika delar har olika klock som INTE ökar linjärt enligt den frekvens som vi ser som "huvudfrekvensen".
Just pga detta som man i många tester inte ser någon större skillnad på klock för ens man kommer över vissa gränser.
Dom intärna frekvenserna ändras endast när dividersarna tillåter och går jämt ut (som man sett i tester).
Vi kan skippa snacket om att det är en smart lösning...

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
959472
October 5, 2005 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Säger bara, synd att man inte har råd att köpa det värsta 1 gång om året. Nu har det gått 14 månader sen x800 släpptes och jag köpte det ganska tidigt. Men nu har alltså X1800 kommit och slår till med nästan dubbla 3Dmark03 poängen. Hur ska man hinna med? Visst är mitt kort bra, men det känns lite som att man redan är nere på budgetnivå 😀

Verkar vara ett grymt kort, ska nog köpa ett senare när man får råd och passar på att uppgradera till PCI-express, men det blir väl säkert om ett år och då har redan nästa generation kommit med dubbel prestanda 😉

Anton K wrote: Ctrl: Det är nog tveksamt, i alla fall för X1800-serien. Men X1300 och X1600 tycker jag borde dyka upp i AGP-version. Har dock inte fått några direkta uppgifter på det.

Btw. Riktigt bra recension/artikel! Väl jobbat.

Jag tror jag läste någonstans att det är som du säger X1300 och X1600 till AGP, men inte X1800.. Kommer inte ihåg var dock.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
959487
October 5, 2005 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Självklart sätter man ner korten till 16p då det uppenbarligen inget gick med flera pipes.
Tror fortfarande inte att ATi drar en intel och enbart satsar på höga frekvenser.
Xbox360 sägs för övrigt ha 48 Unified shader rör. Iom att man använder en helt annan teknik i den kretsen för hantering av shaders så förstår jag inte hur man skulle kunna dra slutsatsen att x1800 skulle ha 32 (grundat på xbox360).
Visst hade någon sagt 32 unified kanske men men.

Ang dividers på 7800 så syftar jag på att olika delar har olika klock som INTE ökar linjärt enligt den frekvens som vi ser som "huvudfrekvensen".
Just pga detta som man i många tester inte ser någon större skillnad på klock för ens man kommer över vissa gränser.
Dom intärna frekvenserna ändras endast när dividersarna tillåter och går jämt ut (som man sett i tester).
Vi kan skippa snacket om att det är en smart lösning...

Nu har jag sysslat en hel kväll med att leta efter någon som helst ledtråd till att det här skulle vara en "nedbantad" version av en version med fler pipes. Ingen verkar tro det. Och t.o.m. ATi själva verkar poängtera att det var en felaktig 3:e-partskomponent som ställde till det för yielden på R520. Ingenting om att de skulle lagt om rodret och gått ner i antalet pipes, eller överhuvudtaget gjort några ingrepp i arkitekturen för att åtgärda problemet. Det är nog dax att släppa tankarna på att ATi har haft några andra planer än att göra ett blixtrande snabbt 16-pipeskort. Och det är inget fel med det. De lyckades ju hur bra som helst. Enda felet med kortet är att det kommer 4 månader för sent.

Sen kan man ju fråga sig vad du har emot att det finns olika interna frekvenser i 7X00-familjen? Gör det att korten är sämre? Eller menar du bara att det är en udda lösning?

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
959489
October 5, 2005 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Mkt trevlig artikel... hade hoppats på att se mer kräm, mkt mer, men det verkar ju absolut inte dåligt 😛

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
959505
October 5, 2005 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: En undran bara.. kommer något av dessa nya korten i AGP ?
Har bara hört lösa rykten om det. Kör med ett 9800pro idag och är lite sugen på snabbare graffe. Utan att behöva byta mitt barebone.
Sedan är problemet att den gärna måste vara singleslot kylning. Kanske man skall skaffa sig ett gammalt x800 istället ?

Men alla har ju inte dualslot kylning?

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
959548
October 6, 2005 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

AnonymousKiller wrote: [quote=Ctrl]En undran bara.. kommer något av dessa nya korten i AGP ?
Har bara hört lösa rykten om det. Kör med ett 9800pro idag och är lite sugen på snabbare graffe. Utan att behöva byta mitt barebone.
Sedan är problemet att den gärna måste vara singleslot kylning. Kanske man skall skaffa sig ett gammalt x800 istället ?

Men alla har ju inte dualslot kylning?

Bara X1800XT som det ser ut nu.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
959597
October 6, 2005 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

Det ska bli intressant att se vad grafikkortstillverkarna hittar på med vad gäller kylning och dylikt. Ska även bli mycket intressant att se vad våra överklockningstester visar för resultat. Han tyvärr inte kolla vilka minneskretsar som fanns på X1800XL men det ska göras snart och även överklockas då för fulla muggar.
Borde finnas potential för fina GPU-klocks i alla fall.

Bjorn3D.com var för övrigt en av dem sajter jag benchade tillsammans med nera i Ibiza och jag såg att Björn hade tagit med en talande bild i sin recension.
Undertecknad är lagom sliten och glad över att bencha timmar i sträck bakom barområdet på hotellet..
Benching @ Ibiza

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
959598
October 6, 2005 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Bjorn3D.com var för övrigt en av dem sajter jag benchade tillsammans med nera i Ibiza och jag såg att Björn hade tagit med en talande bild i sin recension.
Undertecknad är lagom sliten och glad över att bencha timmar i sträck bakom barområdet på hotellet..
Benching @ Ibiza

Bjorn3D verkar inte tillåta outside-links så:
http://www.bjorn3d.com/read.ph.....ageID=1796 😉

Du ser lagom road ut iaf 😀

//Andreas

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
959632
October 6, 2005 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe nä det var faktiskt rätt tungt på söndagen, vi satt 3h på lördagen och försökte bencha men testsystemet klöddade järnet. Så det blev inte en enda bench gjord då. Sen satt vi söndagen från 9 till 19 typ och försökte bencha så gott vi kunde. Var väl kanske de 4 sista timmarna som blev vettig benchning. Den bilden är nog tagen när jag installerar X1800XL, ett kort som de andra inte tyckte vi skulle testa för att vi inte skulle hinna så mycket och att de inte orkade.. men vad gör man inte.. behöver ju dock inte se glad ut för det. 😛

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
959652
October 6, 2005 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Otroligt bra artikel.
X1300 ser ut att bli ett riktigt fint HTPC-kort om det kommer varianter med passiv kylning.
Personligen kommer jag aldrig köpa ett nytt ATikort till min stationära dator förrän dom kommer upp i nVidias klass på Linux-drivrutinsfronten.

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
Member Since:
May 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
959714
October 6, 2005 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

X1800XT gav fett bra prestanda i BF2 😀

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
961290
October 10, 2005 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevlig recension, no offense men jag hade gärna sett Crotale göra en recension på kortet med överklockning. Dock kanske detta inte går pga att ni måste lämna tillbaka kortet eller dylikt.
Men tänk på de till nästa gång, lite överklock 😛

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL