ATI Radeon X1800 XT testat i vrede|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATI Radeon X1800 XT testat i vrede
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 16, 2005 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ATI kommer inom ett par veckors tid lansera sin nya grafikkortsserie baserad på R5xx-kretsen. Men redan nu har det dykt upp prestandatester på ATIs kommande grafikkretsar i en recension på Hardware Analysis. Anledningen till att man publicerat denna recension innan den officiella lanseringen verkar vara att man hamnat i gräl med ATI och blivit petad från pressvisningen av kortet. Man ska dock ha fått hjälp av en grafikkortstillverkare att köra tester på retailkort av X1800 XT och X1800 Pro, vilka man nu postar i en recension. Resultaten man fått fram är knappast imponerande och med tanke på omständigheterna ska man nog ta dessa siffror med en stor nypa salt.

:: Läs hela testet på Hardware Analysis

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
951114
September 16, 2005 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Sett till specifikationerna för R520, 16 pipelines osv, är det inte så väldigt överraskande men jag har svårt att tro att ATI lanserar ett grafikkort som inte ens piskar 7800GTX i det mesta när man väntat så här länge..

Awe-Psi
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
Member Since:
June 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951115
September 16, 2005 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Olika hemsidor skriver olika saker, de flesta går emot varandra och att tro att ATI skulle vara så dåligt med X1800 är inte speciellt troligt.

Jag har svårt att tro att X1800 inte skulle kunna spöa 6800serien i Doom3. De andra resultaten var inte heller så troliga. Men men...

Verkar lagom vinklat. Men som allt annat så får man hålla för öronen och tjuta "blä, blä, blä, blä, blä" tills de riktiga recesionerna dyker upp.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951124
September 16, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Sett till specifikationerna för R520, 16 pipelines osv, är det inte så väldigt överraskande men jag har svårt att tro att ATI lanserar ett grafikkort som inte ens piskar 7800GTX i det mesta när man väntat så här länge..

Få trodde det om FX5800Ultra heller. Ändå fick det storstryk av 9700Pro som hade funnits ute i ett halvår.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951134
September 16, 2005 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

vänta ett tag, tills ATi släpper nyare drivrutiner

Awe-Psi
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
Member Since:
June 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951138
September 16, 2005 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan väl lugnt säga att det kommer gå ruttet för ATI ifall de misslyckas med ett så pass försenat kort. 5800 all over again.

Skulle inte säga nej till effektiv konkurans.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
951143
September 16, 2005 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan ju undra varför som inte fick vara med på ett hörn under den officiella lanseringe.... Finns antagligen en anledning.

Bull
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 450
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
951155
September 16, 2005 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas faktiskt på att ATIs nya serie suger åsnepung, men det är mest för att jag gillar Nvidia
Men det vore allra bäst om de i alla fall kom i närheten så det blir lite priskrig

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951175
September 16, 2005 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr känns ju det hela inte speciellt trovärdigt och om det vore sant så vore det ju rent ut sagt skamfullt.

//Andreas

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
Member Since:
May 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
951177
September 16, 2005 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen lansering och dyrare kort för ungefär samma prestanda eller sämre, det ser ut som Ati förlorar den här rundan

klaus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
February 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951182
September 16, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Men nu tänk dig en Crossfire aus 2X 1800XT Graffekarten sen har väll den SLI keine Cange mera.......Klaus

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
951184
September 16, 2005 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas att ATi kan komma med något som slår nVidia. Tror att detta testet inte riktigt motsvarar det riktiga kraften hos korten.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951188
September 16, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas också ATIs kort är bättre än nVidias. Inte för att jag håller mer på de ena än de andra. Utan för att all förbättring, (oavsett om det är nVidia, ATI eller Intel Extreme Graphics) kommer oss slutkunder till gagn. Jag menar, tänk om alla kommande kort för flera år framöver inte blir bättre än 7800GTX. Hur roligt skulle det vara? Nej, det bästa vore om båda företagen överträffar varandra konstant, vid varje ny topplansering. Då har vi en riktig kunkurrens som gör att vi ser morgondagens spel redan i eftermiddag. 😛

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
951195
September 16, 2005 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Tyvärr känns ju det hela inte speciellt trovärdigt och om det vore sant så vore det ju rent ut sagt skamfullt.

//Andreas

Jag känner Sander som har skrivit artikeln och kan intyga att han är seriös med det han gör och att han inte agerat i något slags blint raseri när han skrev artikeln.

Dock finns det ju möjlighet att hans siffror är felaktiga, kanske någon drivrutin som kärvat, vsync har varit påslaget etc. (Inte för att jag tror att det är så.)

Personligen satte det här, samt nyheten om Crossfires upplösningsbegränsning, spiken i kistan för mina nuvarande ATi-planer.
Jag har tänkt vänta tills R520 samt moderkort anländer men nu blir det till att köpa 7800GTX och nForce4 SLI snarast möjligast (imorrn på lunchen kanske? 😉 ).

Synd bara att nVidia fuckade upp och bara paperlaunchade nForce4 SLI 16x, annars hade jag velat köpa ett sånt moderkort...

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951197
September 16, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Delph1]Tyvärr känns ju det hela inte speciellt trovärdigt och om det vore sant så vore det ju rent ut sagt skamfullt.

//Andreas

Jag känner Sander som har skrivit artikeln och kan intyga att han är seriös med det han gör och att han inte agerat i något slags blint raseri när han skrev artikeln.

Dock finns det ju möjlighet att hans siffror är felaktiga, kanske någon drivrutin som kärvat, vsync har varit påslaget etc. (Inte för att jag tror att det är så.)

Förnerkar inte hans kunskaper, men snarare syftet med hela lanseringen av artikeln i förtid sänker ju förtroendet likväl. Tar detta med lastbilslast med salt som sagt. Vi har alla våra mindre lyckade dagar.

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951203
September 16, 2005 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Förnerkar inte hans kunskaper, men snarare syftet med hela lanseringen av artikeln i förtid sänker ju förtroendet likväl. Tar detta med lastbilslast med salt som sagt. Vi har alla våra mindre lyckade dagar.

//Andreas

Jag tror att detta stämmer. Det har länge ryktats om att ATi har haft problem med sitt R520, och nu fick de nog släppa kortet om det piskade GTX eller inte. I dagsläget plockar Nvidia hela marknaden, och har ingen konkurrens. ATi var tvugna att få ut kortet, oavsett om det skulle toppa eller inte. Antagligen kommer de att hålla låg nivå, och hoppas på att R580 blir ett riktigt killerkort. Men visst, de kanske överaskar oss å det brutalaste.:)

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951204
September 16, 2005 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1] Förnerkar inte hans kunskaper, men snarare syftet med hela lanseringen av artikeln i förtid sänker ju förtroendet likväl. Tar detta med lastbilslast med salt som sagt. Vi har alla våra mindre lyckade dagar.

//Andreas

Jag tror att detta stämmer. Det har länge ryktats om att ATi har haft problem med sitt R520, och nu fick de nog släppa kortet om det piskade GTX eller inte. I dagsläget plockar Nvidia hela marknaden, och har ingen konkurrens. ATi var tvugna att få ut kortet, oavsett om det skulle toppa eller inte. Antagligen kommer de att hålla låg nivå, och hoppas på att R580 blir ett riktigt killerkort. Men visst, de kanske överaskar oss å det brutalaste.:)

Jo, jag tror inte det är långt ifrån sanningen inte, men jag hade hellre sett att den hade publicerats under andra former som sagt 😉

//Andreas

Krozz
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
Member Since:
February 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951214
September 16, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print
Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
951250
September 16, 2005 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte imponerad.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
951279
September 16, 2005 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte vad alla klagar på, det är ju inte så att det är värsta katastrofen, det är ju bara mariginellt långsammare överlag, och i ett par av de testade spelen var det ju t.o.m. lite snabbare!

Går väl att jämföra lite med då förra generationen lanserades, nvidias 6800U var ju inte snabbast, men inte långt efter överlag, men inte klagade man på den.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL