ATI Radeon X1800 XT testat i vrede|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATI Radeon X1800 XT testat i vrede
Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951296
September 16, 2005 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Förstår inte vad alla klagar på, det är ju inte så att det är värsta katastrofen, det är ju bara mariginellt långsammare överlag, och i ett par av de testade spelen var det ju t.o.m. lite snabbare!

Går väl att jämföra lite med då förra generationen lanserades, nvidias 6800U var ju inte snabbast, men inte långt efter överlag, men inte klagade man på den.

Att klaga på att ATIs nya flaggskepp inte är snabbast är inte själva grejen. Det handlar om att förhoppningarna och förväntningarna över ATIs nästa toppgeneration inte förverkligas. Trots lovord och fantastiska fakta om detta kort, så överträffar ATI inte sin stora konkurrent nVidia. Då ska man veta att ATI haft ett bra tag på sig efter 7800GTXs lansering att finslipa sin arkitektur.

Dessutom att uttrycka det som du gör att ATI är "t.o.m. lite snabbare" i ett par av spelen låter ju väldigt konstigt. Då verkar det som man förutsätter att ATIs kort skall vara sämre, och att man då förvånas över de gånger då X1800 överträffar 7800GTX.

I slutändan borde det handla om vad man får för pengarna (och vad man skall använda kortet till). Så stämmer nu detta att X1800 är generellt sämre än 7800GTX, men det blir tillräckligt mycket billigare, så kan det ändå vara ett bra köp.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
951305
September 16, 2005 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Att jag skrev "t.o.m." hade mest att göra med att diskutionen i tråden mest gick ut på att 7800GTX var bättre, och då ville jag bara påpeka att det faktiskt fanns fall då det inte var så (närmare bestämt 2/5 speltest just här).

Sen om jag skulle ha menat det som du trodde så är det ju inget fel i det heller, jag har alltid ansett att ryktena om ATI:s nya kort har varit något överdrivna och orealistiska (därav kan man ju vara förvånad att det presterar bättre ibland). ATI själva har ju heller inte släppt någon info om några 32pipor t.ex. Visar mest att man inte ska lita på alla rykten!

Men jag håller med dig, det kommer att avgöras av vilket som ger mest prestanda/kr, och om den där artikeln stämmer att X1800XT ska vara $100-$150 dyrare än 7800GTX vid introduktion så är ju valet självklart!

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951411
September 17, 2005 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Men jag håller med dig, det kommer att avgöras av vilket som ger mest prestanda/kr, och om den där artikeln stämmer att X1800XT ska vara $100-$150 dyrare än 7800GTX vid introduktion så är ju valet självklart!

Men då är det ju inte så konstigt att folk klagar. Visst, ATI får sätta vilket pris de vill och ha hur dåliga kort som helst. Men det handlar inte om det, utan bara om vad folk känner för det faktum att ATIs fetaste kort mest bara känns i plånboken, och inte i spelen. Ja, även om man inte är precis tvungen att köpa graffet förstås.

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
951877
September 18, 2005 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Delph1]Tyvärr känns ju det hela inte speciellt trovärdigt och om det vore sant så vore det ju rent ut sagt skamfullt.

//Andreas

Jag känner Sander som har skrivit artikeln och kan intyga att han är seriös med det han gör och att han inte agerat i något slags blint raseri när han skrev artikeln.

Dock finns det ju möjlighet att hans siffror är felaktiga, kanske någon drivrutin som kärvat, vsync har varit påslaget etc. (Inte för att jag tror att det är så.)

Det verkar som om det är värre än bara några felaktiga siffror, drivrutiner etc. Enligt den förklaring Sander gav Walter C, kan de där siffrorna lika gärna varit dragna ur en hatt på Bingolotto. Vet inte riktigt om jag skulle kalla detta för serös journalistik, eller?

WaltC,

I'm 100% with you, I don't know what was tested exactly, I don't have the board, don't have pictures, etc. All that I asked for is if they could get me some benchmarks using our benchmark scripts on the R520 architecture. What they came back with were scores said to respresent that of an X1800XT and a X1800Pro, no more, no less. I know that's far (very far) from what we'd normally post, hence I apply a disclaimer, as I have no way to verify these, they could even be extrapolated from a different clockspeed R520 that was available at the AIB (X1600 or X1300 perhaps?), it is all guesswork and hence these benchmarks are preliminary. Yet I found them interesting enough to share as I was not bound by an NDA and motivated by an ongoing tiff in which ATI stated and I quote 'you can write what you like'.

Regards,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=23662&page=5&pp=25

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
959439
October 5, 2005 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaja, det var kanske inte så illa gissat i alla fall. Med tanke på att Sassens kort hade lägre frekvenser, så stämde det ju inte så dåligt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL