April 17, 2005
Radeon X1900 ska bli ATIs
svar på NVIDIAs GeForce 7800 GTX 512MB och man verkar jobba febrilt för att få
ut sin R580-baserade grafikkrets så fort som möjligt. De senaste uppgifterna gör
gällande att det blir en lansering redan i januari nästa år. Enligt Anandtech
kommer man lansera två seperata modeller av kortet, ett "Crossfire ready" och
ett "Master Card". Med andra ord kommer X1900-serien kräva ett speciellt
Master-kort för att användas i en Crossfire-konfiguration. Kortet ska både få
högre klockfrekvenser på GPU och minne, men kanske mest intressant är antalet
Shader processorer som ska vara hela 48 stycken i X1900, till skillnad mot 16
stycken i X1800-serien.
Det är dock inga fullständiga pipe lines och man har fortfarande 16 texturenheter så exakt hur stor prestandaökning de extra shader processorerna ger återstår att se.
Källa: Anandtech
November 27, 2003
ManOverBoard wrote: [quote=HarpaE]Så var hoppet från datorer till Xbox 360 inte så stort längre. För 4000 kan du få en liknande i Xbox 360 om du känner för konsoll. Reflektioner bara 🙂
Bra att de bara är ett x800 kort från ATI som sitter i konsolen.
Då är de bättre med en vanlig PC.
Uh nej?
R500 är en så gott som helt ny krets.
//Andreas
September 3, 2001
provspelade xbox 360 idag, spelet call of duty 2, project gotham racing och king kong, på hdtv. Det var inte alls mycket att hurra över. En modern dator med 7800GTX klarar samma grafik och bättre skulle jag vilja påstå.
Nu har ju kanske inte utvecklarna lärt sig konsolen än men även om dom skulle utnyttja det dubbelt så bra så blir det nog inte mkt bättre än vad datorerna kommer att vara till sommaren 2006. Det är mitt intryck iaf.
ah... och btw så laggade samtliga spel 😛 när det blev rök eller för många gubbar/effekter. Helt oacceptabelt på konsol ju!
August 5, 2005
Zix0r wrote: [quote=CTH]nice, hoppas att det bara inte kostar skjortan. Synd bara att man måste ha ett master kort för crossfire
man behöver inte ett masterkort..
läste det någonstans glömt var!
Jag tror det är X1300 och X1600 som inte kräver masterkort men X1800 gör det... rätta mig om jag har fel?? 🙂
1 Guest(s)