April 17, 2005
ATI Radeon X1950XTX har så anlänt. ATIs R580+-krets bestyckad med GDDR4-minne och en förbättrad layout för effektivare strömförsörjning. Och då ska vi inte heller glömma den nya kylaren. Våra egna tester har visat att denna kylare är ett stort steg framåt för ATI och spelar i en annan liga än dess tidigare gjort. Tidigare läckta siffror talade som ett rent av stort övertag för X1950XTX Crossfire gentemot 7950GX2 Quad-SLI, men de flesta tester här visar tyvärr på motsatsen: Att NVIDIA fortfarande har ett litet, om än mycket litet, försprång fortfarande.
Ni har säkerligen sett vår klistrade notis så jag hoppas ni förstår att detta gäller även vår recension här, men vi kan lova er att den kommer att komma upp under de kommande dagarna.
[Image Can Not Be Found]
Tills dess så har vi samlat en del av de recensioner som dykt upp hitills.
:: Bjorn3D :: HardOCP :: HotHardware :: LegitReviews :: MadShrimps :: Technic3D :: techPowerUp! :: TechReport :: TheTechLounge ::
November 4, 2001
Så fort man kör en väldigt hög upplösning kombinerat med höga AA/AF inställningar samt HDR (allt som nyttjar stora mängder minne) så sticker x1950XTX ut...
Sitter man med quad SLI eller dubbla x1950XTX kommer man att köra feta inställningar och här ser det faktist riktigt bra ut för ati. Även om man inte alltid vinner över quad sli så tycker jag att det ser tillräckligt bra ut, speciellt om tänker på de andra fördelarna (bortsett från FPS) som kommer med atis kort. AVIVO, HDCP, HDR+AA, och bättre AF filtrering.
Egentligen är det inte ATis nya kort som är så superbra utan att quad SLI inte fungerar speciellt bra....
March 11, 2003
Jag tyckte inte resultaten var så värst imponerande. Visst presterar det bra, men inte så mycket bättre än t.ex. ett vanligt X1900 och inte heller 7950GX2.
Som jag ser det, så är GX2 ett kort, även om folk envisas med att se det som två, även om det bara sitter i en kortplats.
Det som gör det till ett eventuellt bättre köp än 7950GX2 skulle väl i så fall vara möjligheten till HDR och AA.
September 17, 2001
denstore wrote: [quote=NH|sibbor]7950GX2 har fortf. inte riktigt inarbetad mjukvara i form av drivrutiner?
Ska granska samtliga recensioner nu.
Det är väl bara ordentliga drivare för Quad-SLI som saknas. Vanlig SLI funkar utmärkt, tycker jag.
Jo, syftade just på Quad-SLI. Borde kanske nämnt 2x7950GX2, ist. för enbart 7950GX2.
Rätt tråkiga tester än så länge. Väntar ivrigt på bättre testriggar - överklockade Core 2 Duo system, med bättre moderkort än de som finns tillgängliga i dagens läge.
Vilket kan bli klurigt i dagens läge: https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?topic=143733&forum=17
1 Guest(s)