April 17, 2005
Radeon X1950XTX är ATIs senaste flaggskepp på grafikkortsmarknaden och precis som namnet antyder har kortet stora likheter med dess föregångare, Radeon X1900XTX. Men det finns även tydliga skillnader, en ny grafikkortskylare och det första grafikkortet på marknaden med GDDR4-minne. Vi har kikat närmare på ATIs nya flaggskepp och jämfört det med NVIDIAs motsvarigheter på high-end marknaden. Allt för att försöka se hur väl ATIs satsning på minnesbandbredd slagit ut. I vår första del siktar vi in oss på singel-grafikkort och kikar på allt från designen på kylaren till prestanda och överklockning.
"X1950XTX kommer med två stora nyheter, ny kylare och nytt minne. Är kylaren verkligen så bra som den ser ut? Vi kollar närmre på bägge två och testar vad ökad minnesbandbredd egentligen gör för prestandan. Tidigare överklockningstester har visat att det är precis vad R580 behöver - inte minst i Crossfire."
May 21, 2002
Väldigt besviken. Det var ju så mycket snack och spekulationer att detta skulle vara 7950 Killer! men icke fan det skiljer ju bara nåra ynka fps mellan x1900 och x1950. Det är ju verkligen en besvikelse... jag som ville uppgradera till det senaste men inte tänker jag göra det för att få 3 fps mera i Fear.
May 9, 2003
ähh att den inte skulle vara så mycket snabbare än 1900xtx var juh ganska väntat ändå men det är juh den snabbaste singel coren som finns nu iaf om man inte räkna nvidas kort som singelkort. men vänta bara tills R600 kommer den är nog en best 😀 btw mycket bra Recension 😉
March 11, 2003
hymer wrote: ähh att den inte skulle vara så mycket snabbare än 1900xtx var juh ganska väntat ändå men det är juh den snabbaste singel coren som finns nu iaf om man inte räkna nvidas kort som singelkort. men vänta bara tills R600 kommer den är nog en best 😀 btw mycket bra Recension 😉
Fast det är ju just det. Man får ju allt ta och räkna 7950GX2 som ett singelkort, då dess funktion är som vilket annat singelkort som helst. Sure, dess drivare har väl varit dess största problem, men samtidigt så är ju det knappast något specifikt just för 7950GX2.
December 27, 2003
denstore wrote: [quote=hymer]ähh att den inte skulle vara så mycket snabbare än 1900xtx var juh ganska väntat ändå men det är juh den snabbaste singel coren som finns nu iaf om man inte räkna nvidas kort som singelkort. men vänta bara tills R600 kommer den är nog en best 😀 btw mycket bra Recension 😉
Fast det är ju just det. Man får ju allt ta och räkna 7950GX2 som ett singelkort, då dess funktion är som vilket annat singelkort som helst. Sure, dess drivare har väl varit dess största problem, men samtidigt så är ju det knappast något specifikt just för 7950GX2.
det är Single Core mot Dual Core. 7950 är ju faktist Dual, då är det inte så konstagt att det är snabbare än X1950
March 11, 2003
Xenomorphed wrote:
det är Single Core mot Dual Core. 7950 är ju faktist Dual, då är det inte så konstagt att det är snabbare än X1950
Det kvittar väl hur många GPU:er det är?!? Kortet använder en kortplats, och kräver inget som inte X1950XTX också kräver. I all logisk mening så är det ett kort, även om det har två PCB:er och delar arbetet mellan två kärnor.
Om jag går och handlar mig en Core2Duo, så säger jag väl inte till expediten att jag vill ha nya processorer till min dator? Jag säger att jag vill ha en processor, inte att jag vill ha ett par.
February 22, 2006
March 11, 2003
ribban wrote: Även om det bara använder en kortplats och inte kräver nåt som x1950xtx inte kräver så har det ju fortfarande 2
Gpu:er och dubbelt så mycket minne. Det är ju inte riktigt rättvist att jämföra x1950xtx med 7950.
Jaha, och sen då? Jämförelsen är ju mellan Nvidias och ATis topp-kort, och för konsumenten så är det nog mest det som räknas.
Jag skiter ganska mycket i om mina kort har 15 kärnor eller 5Gb minne. Det jag vill ha är bäst prestanda, till ett inte helt hutlöst pris. Kan jag köpa ett kort som presterar järnet, bara tar en kortplats och kan köras i SLI med ett likadant på mitt befintliga SLI-moderkort, så kan jag inte direkt säga att jag bryr mig om tekniken det har tagit för att komma dit. Som jag sade innan, 7950GX2 är ur användarsynpunkt ett kort, och att komma sättande med att de inte går att jämföra för att Nvidia fuskar med att ha fler kärnor känns bara meningslöst.
Detta med singel-kort vs. dual-kort är ju en intressant diskussion som man kan vrida och vända på lite hur man vill nästan.
Personligen måste jag hålla med denstore i det mesta, använder sig kortet endast av en plats och om den hanteras av datorn som "en" enhet borde det vara "ett" grafikkort och således gå att jämföra med t.ex. X1950XTX som bara har en GPU.
I detta fallet är det inte resan som är det viktiga utan det slutgiltiga målet, ett grafikkort som presterar bra.
Samtidigt är det viktigt att inse vilka problem en dual-GPU design kan medföra. Det är utrymmeskrävande, kompabilitetsproblem har uppvisat sig och det blir onekligen dyrare att tillverka ett kort med dubbla kärnor. Men detta är bara flera olika mätstickor för hur bra den slutgiltiga produkten är, precis som prestanda.
GeForce 7950GX2 är det snabbaste Grafikkortet på marknaden, men det kommer till ett pris och inte bara i kronor.
Personligen tycker jag bara det är spännande att tillverkarna försäker hitta nya lösningar för att föra utvecklingen framåt, även om dual-GPU grafikkort knappast är en "ny" lösning.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)