ATI Radeon X200 - Athlon 64 får en ny partner|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATI Radeon X200 - Athlon 64 får en ny partner
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 9, 2004 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ingen nyhet att ATI jobbat på en styrkrets (moderkortchipset) för AMDs mycket populära Athlon 64-processorer. Vi har spridigt rykten kring detta tidigare men nu har ATI äntligen gjort sin officiella lansering av deras Athlon 64 Socket 939 styrkrets och chipsetserien heter ATI Radeon Xpress 200, Radeon X200.

[Image Can Not Be Found]

Vi har nu fått se ett flertal tester på referensmoderkort från ATI som baserats på de två styrkretsarna RX480 och RS480. Det som skiljer dem åt är att RS480 har en integrerad grafikkrets, något som vi för övrigt väntat på länge för Athlon 64-marknaden.

Till skillnad mot många chipset-introduceringar som gjorts med medelmåttiga referensmoderkort där man både saknat features och stabilitet imponerar ATI verkligen med sin lansering av X200.
Utöver mycket god prestanda, likvärdig och i vissa fall bättre än nForce4, erbjuder ATIs referenskort även ypperliga överklockningspotential (Enligt Anandtechs recension). Det är nog första gången någonsin vi ser detta på ett referenskort och det bådar verkligen gott för retail-moderkort baserade på dessa styrkretsar.

Sett till features är styrkretsarna välutrustade, om än inte lika välutrustade som nForce4, och man har enligt ATI planer på att lansera en SLI-kapabel modell i början av 2005.

Det enda som verkar vara något av en besvikelse är den integrerade grafikkretsen på RS480. Prestandan är knappast tillräcklig för något annat än windowsmiljö och även om det fungerar med mer eller mindre alla dagens speltitlar, jämfört med Intels integrerade grafikkrets som kraschar i allt, så är det sällan vid acceptabel prestanda.
Den integrerade grafikkretsen är med andra ord klart bättre än Intels lösning, men knappast något man använder som substitut vid PC-spel.

[Image Can Not Be Found]

Tillsammans med ett ATI-baserat PCI Express-grafikkort kan man dock nyttja tekniken SurroundView. En desktopvariant av Matroxs TrippleHead där man kan använda teoretiskt upp till 4 monitorer med hjälp av den integrerade grafikkretsen.

ATI Radeon Xpress 200 verkar vara en riktig höjdare för Athlon 64-plattformen och vi längtar verkligen på retailmoderkort med detta chipset. Tills dess kan ni hitta mer information om chipset i recensioner runtom nätet. Här nedan är en lista över några.

:: Anandtech :: HotHardware :: LegitReview :: Tech Report :: Spode's Abode :: Driver Heaven :: PC Perspective ::

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
768817
November 9, 2004 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

starkt jobbat ati

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
768969
November 9, 2004 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Yeah! :hb:
Det blir väl ett ATi-64-system till nästa gång då...
Jävlar vad sugen man blir.
EDIT: Jag vill ju se alla ATi's kort röda. :arg:
Och synd på minnesvolten, på referenskortet iaf...

Djeet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
769173
November 9, 2004 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

haha, det trodde jag inte....
trodde nvidia skulle vara starkare... =/ 😛
aja, nu lär vi få höra mammakorts propaganda från OCZ numera oxå =D

haha

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
769200
November 9, 2004 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Djeet wrote: haha, det trodde jag inte....

haha

Det får man ta, men lyssna på honom för en gångs skull...:P
Stenhårt 4 ATi...:P
Ja, jag är en smula partisk, känner att mitt NF7-S blir mitt första och sista nForce-(iaf 2)kort.
Men så som det ser ut, man ska väl inte klaga...

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
769463
November 9, 2004 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte hur du kan skriva att det är en besvikelse att den integrerade kretsen inte duger till spel?? Jag tycker att det är extremt bra för de som använder en integrerad grafikkrets inte kommer att använda den till något annat än till windows-miljö (eller motsvarande). Att de ska lägga ner en massa tid och pengar på att integrera något värre, som iaf inte kommer bli särskilt bra och som slutar med att moderkortet blir dyrare är inte särskilt smart. Vill man spela så köper man inte ett moderkort med inbyggt grafikkort, alternativt så köper man ett externt grafikkort.

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
769526
November 9, 2004 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Djeet wrote: haha, det trodde jag inte....

haha

Så rätt. Klart att jag dissar nVidia när det går... Dessutom ser ATi´s kort starkare ut i vissa speltitlar med ett X800XT PE.

Ser klart intressant ut då jag snart ska köpa A64.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL