ATI satsar först på egen SLI-teknik, sen R520|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATI satsar först på egen SLI-teknik, sen R520
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 9, 2005 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ATI verkar vara på det klara med vad man först av allt behöver satsa sina resurser på. Det är inte en ny grafikkrets, med andra ord R520, utan det handlar om deras eget svar på NVIDIAs SLI-teknik. En ny grafikkrets hade gett ATI en klar ledning på grafikkortsmarknaden, men bara så länge man använder sig av ett kort. När man slänger in NVIDIAs SLI-teknik i smeten skulle förmodligen NVIDIA ta hem prestandakronan i de flesta tester i vilket fall. Detta verkar göra att ATI nu förskjuter lanseringen av R520 till hösten och istället satsar på att få ut deras Multi VPU teknik redan inom en månad. Enligt The Inquirer ska moderkort och hårvaran verkar vara klar. Det handlar med stor sannolikhet om drivrutinsoptimeringar, något NVIDIA fortfarande tampas med för sin egen SLI-teknik.

Källa: The Inquirer

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886579
May 9, 2005 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, så inget 520 på computex? cry

//Andreas

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
Member Since:
December 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886601
May 9, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ÄNTLIGEN!
Blir skönt med ATi-sli.....sparkar nvidias bak hoppas jag....

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
Member Since:
March 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
886632
May 9, 2005 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle hällre se att den nya kärnan kom ut istället eftersom det fortfarande är dyrt och en sådan liten skara som kör SLI. Så att man kan få ett bättre system för en mindre kostnad

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
Member Since:
December 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886680
May 9, 2005 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Alex_88_ wrote: jag skulle hällre se att den nya kärnan kom ut istället eftersom det fortfarande är dyrt och en sådan liten skara som kör SLI. Så att man kan få ett bättre system för en mindre kostnad

Konstigt resonemang, med sli kan man ju börja med ett kort och sen köpa ett till när man får råd, istället för att punga ut 5000:- i en smäll.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886706
May 9, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: [quote=Alex_88_]jag skulle hällre se att den nya kärnan kom ut istället eftersom det fortfarande är dyrt och en sådan liten skara som kör SLI. Så att man kan få ett bättre system för en mindre kostnad

Konstigt resonemang, med sli kan man ju börja med ett kort och sen köpa ett till när man får råd, istället för att punga ut 5000:- i en smäll.

Inget konstigt med det. SLI funkar inte alls bra i dagsläget och för att det ska funka med det resonemang du har krävs det att du har två kort med identisk bios för övrigt och så vitt jag vet uppdateras korten rätt så kontinuerligt.

//Andreas

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
Member Since:
March 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
886726
May 9, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var just så jag mena oxå 😀 Det är bättre att SLI fungerar bättre än att man kastar ut någonting halvfärdigt som nvidia gjorde

Edit: Det skulle ju inte sitta fel att ha SLI men ändå. Nog bättre att köra SLI på nästa generations grafik kärna 😀 så att ATI lär sig av Nvidias mistag 😛

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
886735
May 9, 2005 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Spinnjonte][quote=Alex_88_]jag skulle hällre se att den nya kärnan kom ut istället eftersom det fortfarande är dyrt och en sådan liten skara som kör SLI. Så att man kan få ett bättre system för en mindre kostnad

Konstigt resonemang, med sli kan man ju börja med ett kort och sen köpa ett till när man får råd, istället för att punga ut 5000:- i en smäll.

Inget konstigt med det. SLI funkar inte alls bra i dagsläget och för att det ska funka med det resonemang du har krävs det att du har två kort med identisk bios för övrigt och så vitt jag vet uppdateras korten rätt så kontinuerligt.

//Andreas

Sen hör det till att ATIs SLI-teknik tydligen ska vara mer förlåtande vad gäller blandning av olika kort. Hur väl dessa uppgifter stämmer är oklart men det låter helt klart intressant, dock lär man "tappa" rätt mycket potentiell prestanda om man kör med två olika snabba kort.

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
Member Since:
March 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
886809
May 9, 2005 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det kanske inte blir så stor skillnad t.ex. om en grafikkortet får hantera en större del av bilden som ska skapas. Det hela beror väl på hur grafikkortet sätter iop bilderna och hur den delar upp arbetsbördan.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
886840
May 9, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt vad jag har hört ska Atis motsvarighet till sli (precis som anton säger) fungera även om korten skiljer sig genom bios eller liknande.

Även hört att korten inte ens behöver vara av samma modell utan att man (precis som med vanliga minnen) kan trycka i ett extrakort för att få ut lite mera.
Enligt hexus rykten ska man tom kunna köra ihop det integrerade graffet med ett extra (via pci-e)
http://www.hexus.net/content/r.....9JRD0xMTY1

Visar sig detta stämma är det ju rena drömmen.
Kan ju inte bli bätte än att man bara behåller sitt nuvarande x800 och pluggar in ett nytt graffe baserat på 520 till hösten och dom jobar tesammans efter bästa förmåga... om det nu skulle fungera dvs

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
Member Since:
April 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
886854
May 9, 2005 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter för bra för att vara sant. Det enda jag kan utläsa från detta är att R520 inte kommer att vara så bra som ATI hade trott och nu får man köra med alternativa lösningar i efterhand.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
886858
May 9, 2005 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer nog aldrig använda två grafikkort. När jag uppgraderar en andra gång så byter jag förmodligen ut det grafikkort jag redan har istället för att köpa ett "gammalt" kort till.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886861
May 10, 2005 - 12:47 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Jag kommer nog aldrig använda två grafikkort. När jag uppgraderar en andra gång så byter jag förmodligen ut det grafikkort jag redan har istället för att köpa ett "gammalt" kort till.

Fast varför egentligen? Titta nu på utvecklingen. Det är ju precis detta som har hänt. ATi blir tvugna att satsa på en motsvarighet till SLI, och detta på grund av att även om de släpper sin nya kärna, så är två 6800GT/Ultra vassare. Vad betyder då det? Jo, att de som köpte ett 6800GT/Ultra och ett SLI-kort i höstas, kan köpa ett till och faktiskt smiska ATi´s kommande modell. Inte illa egentligen. Nu råkar jag av egen erfarenhet veta att det inte riktigt är så enkelt. SLI-lösningarna har inte funkat så bra, så de som drog in en tung SLI-rigg tidigt i våras har ju fått betala rätt mycket för något som funkar lite halvbra. Dock så kvarstår faktumet att det nog blev billigare och bättre att köpa ett 6800 i höstas, för att nu komplettera med ett till. Framförallt om man jämför med scenariot att man skulle köpt ett ATi X850XT i höstas, och nu till sommaren byta till ett R520. Du får ju betala fullt introduktionspris på båda ATi-korten, medans 6800-korten ständigt går neråt.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
887109
May 10, 2005 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Sardaukar]Jag kommer nog aldrig använda två grafikkort. När jag uppgraderar en andra gång så byter jag förmodligen ut det grafikkort jag redan har istället för att köpa ett "gammalt" kort till.

Fast varför egentligen? Titta nu på utvecklingen. Det är ju precis detta som har hänt. ATi blir tvugna att satsa på en motsvarighet till SLI, och detta på grund av att även om de släpper sin nya kärna, så är två 6800GT/Ultra vassare. Vad betyder då det? Jo, att de som köpte ett 6800GT/Ultra och ett SLI-kort i höstas, kan köpa ett till och faktiskt smiska ATi´s kommande modell. Inte illa egentligen. Nu råkar jag av egen erfarenhet veta att det inte riktigt är så enkelt. SLI-lösningarna har inte funkat så bra, så de som drog in en tung SLI-rigg tidigt i våras har ju fått betala rätt mycket för något som funkar lite halvbra. Dock så kvarstår faktumet att det nog blev billigare och bättre att köpa ett 6800 i höstas, för att nu komplettera med ett till. Framförallt om man jämför med scenariot att man skulle köpt ett ATi X850XT i höstas, och nu till sommaren byta till ett R520. Du får ju betala fullt introduktionspris på båda ATi-korten, medans 6800-korten ständigt går neråt.

Du har givetvis rätt i det du säger, men jag köper iaf inte nytt grafikkort efter ett halvår wink

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
Member Since:
March 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
887113
May 10, 2005 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

så mycket cash har få. Specielt vi studerande 🙁

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
887143
May 10, 2005 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Alex_88_ wrote: så mycket cash har få. Specielt vi studerande 🙁

Grejen är att man antagligen förlorar mindre på att byta kort en gång i halvåret, än att byta vart eller vartannat år. Det gäller dock att hålla sig från att köpa när grejerna är helt nya, och se till att sälja medans de fortfarande är någorlunda aktuella.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL