April 17, 2005
ATI är som bekant utvecklaren av Xenos, grafikkretsen som används i Microsofts nästa generations spelkonsol Xbox 360. Nu har ATI släppt lite extra information om den unika grafikkretsen som verkligen inte liknar dem vi ser på PC-marknaden i dagsläget. Xenos använder sig som vi tidigare berättat av en unified shader-arkitektur som har hela 48 pipelines och arbetar i en klockfrekvens av 500MHz. Xenos består faktiskt av två kretsar, något vi tidigare rapporterat om, där den ena är själva grafikkretsen och den andra som agerar som en avancerad framebuffert. På TeamXbox har man fått tag på en hel del presentationsbilder för Xenos där man kan läsa mer om hur kretsen är uppbyggd och vilka features grafikkretsen ska kunna erbjuda i Xbox 360.
Eftersom det är en unified shader arkitektur ska man ju dock inte se det som 48 "vanliga" pipes. Men helt klart finns det en del renderingskraft i detta chip.
Tekniknörd som gillar att träna.
October 23, 2004
Verkar ju vara skapligt kraftfullt 😛
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
1 Guest(s)