August 22, 2005
ATi har mer eller mindre lagt ner sin Windows 98/ME support sedan de släppte Catalyst 4.3. Idag förvånade de oss dock genom att släppa Catalyst 4.7 i en version för Windows 98 och Windows ME. Goda nyheter för alla bakåtsträvare bland oss med andra ord.
Eftersom Microsoft inte längre certifierar drivrutiner för Win9x-systemen är Catalyst 4.7 inte WHQL-certifierad vilket går emot ATis policy som går ut på att bara släppa certifierade drivrutiner.
Det är inte första gången ATi måste tulla på denna princip. Antalet klagomål på bristen av AMD64-drivrutiner gjorde att de tidigare i år släppte en, icke-certifierad, drivrutin för Windows XP 64 Bit Edition.
Ladda ner Catalyst 4.7 för Windows 98/ME här.
Vi användare som leve rpå 2000-talet har några dagar kvar att vänta innan vi blir bjudna på Catalyst 4.8. 4.8-versionen av ATis drivrutiner kommer bland annat att innehålla DirectX9.0c-optimeringar och en liten allmän prestandaboost i modernare spel.
March 21, 2004
de som fortfarande kör 98 gör det pga alla säkerhetshål som återfinns i xp alt de billigare hårdvarukraven. på mitt jobb är det de enda datorerna som inte drabbats av några kringdrivande maskar, adware, malware och annat skit just lite äldre maskiner med 98:an på - if it's not broken, why fix it? :blink:
anm, de som fortfarande kör millenium gör det för att djävlas alt är masochister...
November 29, 2001
Dehman wrote: Kan inte vara så j**la svårt att få till en drivrutin kan man tycka.
Snarare är det så att ATi inte spenderar några resurser på det. Antalet användare med höga krav på 3d-drivrutiner för linux rör sig om cirka 1% av ATis kunder.
Att lägga krut på det skulle ju vara ett tecken på good will, men personligen har jag full förståelse för att ATi inte prioriterar det det minsta.
Att spelutbudet är så torftigt gör nog också att de finner det mindre intressant.
Med det sagt kommer det dock en större uppdatering under hösten med ny kontrollpanl och omarbetade drivrutiner.
March 10, 2002
UndaC wrote: [quote=Dehman]Kan inte vara så j**la svårt att få till en drivrutin kan man tycka.
Snarare är det så att ATi inte spenderar några resurser på det. Antalet användare med höga krav på 3d-drivrutiner för linux rör sig om cirka 1% av ATis kunder.
Att lägga krut på det skulle ju vara ett tecken på good will, men personligen har jag full förståelse för att ATi inte prioriterar det det minsta.
Att spelutbudet är så torftigt gör nog också att de finner det mindre intressant.
Med det sagt kommer det dock en större uppdatering under hösten med ny kontrollpanl och omarbetade drivrutiner.
Men de kunde ju satt ett fåtal på att arbeta fram det. Det blir fler och fler som använder *nix. Om de flesta spel/programtillverkare skulle gjort sina spel/program för *nix så skulle fler använda det slår jag vad om. T.ex. jag, jag har bara windows av en anledning. Det är för att jag vill spela. Visst, det finns emulatorer men då får man vänta ett tag innan man kan spela de nyare spelen. Sen fungerar det inte så himmla bra heller. Men vissa spel, såsom Quake och UT-serien fungerar utmärkt i Linux.
November 29, 2001
Dehman wrote:
Men de kunde ju satt ett fåtal på att arbeta fram det. Det blir fler och fler som använder *nix. Om de flesta spel/programtillverkare skulle gjort sina spel/program för *nix så skulle fler använda det slår jag vad om. T.ex. jag, jag har bara windows av en anledning. Det är för att jag vill spela. Visst, det finns emulatorer men då får man vänta ett tag innan man kan spela de nyare spelen. Sen fungerar det inte så himmla bra heller. Men vissa spel, såsom Quake och UT-serien fungerar utmärkt i Linux.
Vad skulle spel/programtillverkare tjäna på att hjälpa folk att migrera (regrediera 😉 ) till Linux då menar du?
March 21, 2004
UndaC wrote: [quote=Dehman] Men de kunde ju satt ett fåtal på att arbeta fram det. Det blir fler och fler som använder *nix. Om de flesta spel/programtillverkare skulle gjort sina spel/program för *nix så skulle fler använda det slår jag vad om. T.ex. jag, jag har bara windows av en anledning. Det är för att jag vill spela. Visst, det finns emulatorer men då får man vänta ett tag innan man kan spela de nyare spelen. Sen fungerar det inte så himmla bra heller. Men vissa spel, såsom Quake och UT-serien fungerar utmärkt i Linux.
Vad skulle spel/programtillverkare tjäna på att hjälpa folk att migrera (regrediera 😉 ) till Linux då menar du?
de som gör kommerciell mjukvara tjänar ju på det iomed att de får fler potentiella kunder.
även om man enligt din något pessimistiska siffra om att 1% av atis kunder skulle ha krav på bra drivrutiner så måste det ses i ett kontext. denna 1% ger ati så pass stor badwill att de går till konkurrenten, samt att skit sprider sig. skulle snarare säga att det rör sig om 3-4% av atis kunder. av världens totala mängd datorer kör *nix eller bsd i någon form så har större delen av dem valt just *nix eller bsd pga ökat stabilitet och nästintill obefintliga exploits. skulle snarare vilja säga att det är 10-15% och dessutom måste man räkna med alla macar som kör osx, rundar av det till 20% .
de som kör *nix eller bsd och är stora reela kunder är exempelvis hela FBI, hela den KINESISKA infratrukturen (de förtjänar stor text för kina är väldans stort och numera rikt, kolla nyheterna om du inte tror mig - de ensamma har höjt stålpriset med 200% på tio år t.ex) över halva den tyska infrastrukturen samt alla dessa evinnerliga superklustrar och universitet, sen finns det de som är lite mindre välställda som t.ex den indiska infrastrukturen (också väldigt stort men inte närpå lika rikt), samt en och annan free software nörd som sitter och knackar kod hemma .
nåväl de tidigare nämda exemplen nämnde jag just pga att bakom de flesta av dem så finns det pengar i överflöd. finns det inget stöd för produkten ifråga och den inte kan emuleras tillfredsställande så går plånböckerna vidare - så enkelt är det.
finns det ett open sourcealternativ som kan göra det den kommerciella produkten kan till 90% så väljer man oftast det, trots allt 400 x msoffice á 4000 spänn är 16 miljoner . 400 x openoffice á 0 är likförbenat noll
appropå din lilla kommentar om vad speltillverkarna har att tjäna på detta så kan jag bara tillägga att man behöver inte skriva spel för specifikt för linux, det finns bra emulatorer på området MEN om drivrutinerna är så pass dåliga att man får en prestandaförlust på 50-80% jämfört med samma grafikkort i windows så blir man ju råsnuvad på sina surt förtjänade pengar. har man betalat för ett 9800xt så skall man ju få det man betalat för, inte ett gf4 mx440
om ati hade något vett i huvudet hade de kunnat lägga jobbet på accelerated x. dvs en kommerciell drivrutin (ja man kan tjäna pengar på program till linux) med i många fall högre prestanda på grafikkorten än till windows men det blånekar de till. de vill skriva sina drivrutiner själva, gärna i snigelfart och släppa en uppdatering varje år ungefär...
1 Guest(s)