April 17, 2005
NVIDIA gjorde ett stort nummer av sitt stöd för fysikeffektstekniken Havok FX för några dagar sedan. Man gick ut med ett pressmeddelande som berättade att man med två grafikkort i SLI kunde dedikera ett av grafikkorten enbart till fysikhantering, ett alternativ till AGIEAs dedikerade fysikprocessorkort, PhysX. Fysikhanteringstekniken man använder sig av går under namnet Havok FX och som vi nämnde i vår nyhet om NVIDIAs pressmeddelande ska tekniken endast kräva Shader Model 3.0-kompabilitet för att fungera. Därför är det inte direkt någon överraskning att ATI som tidigare diskuterat hur grafikkorten själva skulle hantera fysikeffekter nu gett sig in i leken. Man har nämligen meddelat att även deras senaste Radeon-grafikkort (Shader Model 3.0 kapabla) minsann stödjer Havok FX och enligt ATI även med bättre prestanda än NVIDIA.
På PC Perspective har man publicerat en artikel som talar om ATIs syn och satsning på GPU-accelererade fysikeffekter. Artikeln är baserad mestadels på material och vissa tester direkt från ATI så man ska nog ta, i alla fall prestandatesterna, med en nypa salt. Men det är trots allt en mycket intressant artikel om ett ämne som exploderat bara på några dagar.
Man förklarar även hur ATI påstår att deas RD580-krets är effektivare än NVIDIA G71 för att hantera fysikeffekter. En annan mycket intressant del är att om man kör med två grafikkort där det ena fokuserar endast på fysikhantering krävs det inte att korten arbetar i Crossfire-läge, vilket i princip kan göra äldre kort till PhysX-substitut.
"What is most impressive to me is that ATI has assured me that these two cards do not have to run in CrossFire mode, and thus they do not have to be the same GPU. If you have an X1900 XTX now, and in about eight months you buy a new ATI 2800 XTX, you can save your X1900 XTX for physics calculations. As of now, NVIDIA has said they do not support this feature but see the value in doing so."
Fysikhantering verkar onekligen vara nästa fluga på marknaden och frågan är om det blir mer än så, det finns potential till att öppna nya möjligheter för spelutvecklare och upplevelser för oss konsumenter så vi kan garantera att vi kommer fortsätta täcka detta ämne.
November 4, 2001
Är ju jättebra att man kan använda olika kort och låta ena bara köra fys. Bra jobbat ATi!
Tycker att det känns smartare att låta ett graffe köra fys medan de andra "jobbar som vanligt" i stället för att köra fet-slisystem där cpun jobbar som fan. Folket sitter ju i regel på 17-19" tfter @ 1280x1024 så SLI för en vanlig gamer är ganska ointressant egentligen.
En quadsli-config skulle nog dra större nytta av detta då cpun i dessa system blir en ganska ordentlig flaskhals.
November 4, 2001
Xenomorphed wrote: wow, ATi's lösning verkar mycket smidigare än nVidias SLI. tänkt ett X1900XTX + ett X850XT (det senare för fysik). man sparar in väldigt mycket pengar, mot att köpa 2x 7900GTX!
Fast det krävs att båda korten stödjer SM3.0 vilket x800 inte gör :/
Iof smidigare att köpa ett AGEIA, känns som en bättre lösnig. Klart har man 2 grafikkort som stöjer sm3.0 så är det klart man använder funktionen men skulle inte kuta ut och köpa ett extrakort bara för att använda det som fysmotor. Om jag var i sånt behov av extrakraft hade jag köpt ett AGEIA :p
crusader wrote: Eftersom det är hedersvärda ATI så finns det ingen anledning att misstro dessa siffror. Allt de säger är helt objektivt och inte vinklat på något sätt.
Hehe, läs "en nypa salt" i nyheten. Alla uppgifter direkt från tillverkare ska tas som information, inte som fakta.
Tekniknörd som gillar att träna.
February 5, 2005
Det jobbiga nu är ju att om man vill uppleva framtiden spel på bästa sätt så kommer man dels behöva två grafikkort (ett för grafik, ett för fysik) om man vill ha bra fysikeffekter i ett Havok FX baserat spel. Man måste dock också ha ett PhysX kort om man nu vill spela spel som använder sig av den fysikmotorn!
Blir jobbigt det här, inte nog med att nvidias och ATI:s kort presterar ganska olika i olika spel pga de grundläggande arkitektuella vägarna man gått, nu kommer man också få olika bra fysik beroende på om man spelar Havok eller physX baserade spel och om man använder sig av var och ens fysikaccelereringstekniker!
Blev lite grötigt det här, men hoppas ni fattar vart jag vill komma!
March 10, 2003
Bara jag som upplever känslan "Catfight, catfight!!" mellan ATi och nVidia ?
Edit: Sedan upplever jag att det inte blir många pci platser kvar i datorn.
Graffe slukar 1 pga större kylning. PhysX Snor en pga större kylning.
Snart behöver man väl fläkt till ljudkortet med.
Folk som vill ha det tyst har det svårt när det hela tiden blir mer fläktar i datorn.
Ett fläkt på sydbryggan, en på nordbryggan, en på CPU'n, en på grafikkortet, en på fysikkortet, en i PSU och två i chassit. De kan bli ganska många fläktar.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 28, 2004
Anton K wrote: [quote=crusader]Eftersom det är hedersvärda ATI så finns det ingen anledning att misstro dessa siffror. Allt de säger är helt objektivt och inte vinklat på något sätt.
Hehe, läs "en nypa salt" i nyheten. Alla uppgifter direkt från tillverkare ska tas som information, inte som fakta.
Syftade inte på själva nyhetens upplägg/innehåll utan mer på de kommentarer som kommit in.
1 Guest(s)