ATI svarar på publicerade R520 benchmarks|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ATI svarar på publicerade R520 benchmarks
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 19, 2005 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

I slutet av förra veckan dök det upp en "recension" av ATIs kommande grafikkrets R520, de prestandatester som postades i denna artikel kom enligt författaren Sander Sassen från en grafikkortstillverkare efter att han hamnat i gräl med ATI. Hela artikeln såg ut som en hämnd för att han blivit utesluten från den stora lanseringen av R520 i form av ATI Editors Day i slutet av september. Prestandatesterna var inte direkt någon trevlig läsning för dem som väntat på R520 och många blev nog mer förvirrade än upplysta av denna artikel. Under helgen har historien fortsatt genom att representanter från ATI besvarat Sanders artikel och påståeenden i en forumstråd på Beyond3D.com.

Det är inte bara dispyten mellan Sander och ATI som förklaras utan man pekar även på att de prestandatester som dykt upp inte alls ser ut att stämma.

"When considering the performance of our next-generation products, you need to ask yourself one very simple question: "Would ATI seriously bring 100 of Europe’s top press to a Technology Day where they can run whatever benchmarks they choose if we thought that we were going to lose?"

Hur denna smutskastningstävling kommer sluta är det nog ingen som vet, men inom ett par veckor efter att vi på NH besökt ATI Tech Day ska det inte finnas några frågetecken kring R520s prestanda i alla fall.

:: Läs ATIs, Andrzej, svar på Sander Sassens artikel
:: Läs hela forumstråden

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952066
September 19, 2005 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Om inte annat, så lär kanske ATi hissa upp frekvenserna ett snäpp extra på sina X1800XT.:)
Det jag menar är att det känns helt självklart att ATi svarar med att säga att det här är helt fel. Inte heller kan de ignorera det.
Personligen hoppas jag på att det är lite bättre tryck i R520 än vad den där artikeln visade, men jag tror inte vi kommer att få se de revolutionerande resultaten som det ryktats om.

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
Member Since:
May 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
952071
September 19, 2005 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

intressant läsning, jag antar att det är sånt som märks...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
952072
September 19, 2005 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Om inte annat, så lär kanske ATi hissa upp frekvenserna ett snäpp extra på sina X1800XT.:)
Det jag menar är att det känns helt självklart att ATi svarar med att säga att det här är helt fel. Inte heller kan de ignorera det.
Personligen hoppas jag på att det är lite bättre tryck i R520 än vad den där artikeln visade, men jag tror inte vi kommer att få se de revolutionerande resultaten som det ryktats om.

Nä visst måste de svara med något sånt här. Men det där att de inte skulle bjudit in 100-tals journalister från hela Europa för att visa siffror som inte piskar NVIDIAs GTX-kort låter rätt konstigt. Samtidigt som att man riskerar att helt förlora ansiktet genom att säga detta, ifall att det verkligen skulle vara så att 7800 GTX piskar R520.

Sedan kommer det garanterat inte bli några revolutionerande prestandasiffror men det beror ju mest på att man tidigare spekulerat i 32 eller åtminstone 24 pipelines.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952073
September 19, 2005 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote:
Nä visst måste de svara med något sånt här. Men det där att de inte skulle bjudit in 100-tals journalister från hela Europa för att visa siffror som inte piskar NVIDIAs GTX-kort låter rätt konstigt. Samtidigt som att man riskerar att helt förlora ansiktet genom att säga detta, ifall att det verkligen skulle vara så att 7800 GTX piskar R520.

Sedan kommer det garanterat inte bli några revolutionerande prestandasiffror men det beror ju mest på att man tidigare spekulerat i 32 eller åtminstone 24 pipelines.

Tja, de kan ju inte direkt dra tillbaka sina inbjudningar i nuläget. Det vore ju som att säga:
-"Ni behöver inte komma, det är ändå inte mycket bättre än Nvidias."
Självklart kommer de att pusha på att kortet är bättre än GTX, och det är det kanske också. Frågan är väl mest om det är så pass mycket bättre att det kommer att stjäla marknadsandelar från GTX. Jag är tveksam idag, men vi får som sagt se när väl korten börjar dyka upp.
Jag brukar köpa alla ATi´s nya kort, men detta är det första på länge som jag har varit tveksam till. ATi verkar ha haft problem med en hel del grejer, inte minst yielden på R520. Sen i kombination Crossfires dåliga stöd för höga upplösningar och ganska tveksamma prestandavinst, så känns inte behovet att byta så överhängande.:)

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
952089
September 19, 2005 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Tja, det återstår att se vem som har rätt. Ställer mig dock tveksam till hardwareanalysis såkallade "test", framför allt efter att ha läst följande inlägg:

WaltC,

I'm 100% with you, I don't know what was tested exactly, I don't have the board, don't have pictures, etc. All that I asked for is if they could get me some benchmarks using our benchmark scripts on the R520 architecture. What they came back with were scores said to respresent that of an X1800XT and a X1800Pro, no more, no less. I know that's far (very far) from what we'd normally post, hence I apply a disclaimer, as I have no way to verify these, they could even be extrapolated from a different clockspeed R520 that was available at the AIB (X1600 or X1300 perhaps?), it is all guesswork and hence these benchmarks are preliminary. Yet I found them interesting enough to share as I was not bound by an NDA and motivated by an ongoing tiff in which ATI stated and I quote 'you can write what you like'.

Regards,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

http://www.beyond3d.com/forum/.....#038;pp=25

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952090
September 19, 2005 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

> From: Sander Sassen - Hardware Analysis
> [mailto:ssassen@hardwareanalysis.com] > Sent: 08 September 2005 09:39
> To: Andrzej Bania
> Subject: Re: Editors Day

>
> So you're telling me I'm not invited is that it? I feel an ATI column
> coming
> up, lets see if we can drop the stock price shall we?
>
> Sander Sassen
> http://www.hardwareanalysis.com

Hehe, nu flyger minnsann skiten genom luften 🙂 Snyggt av ett företag (eller representanter från) publicera mail... Roligt stå en bit bort och titta på när dyngspridarna sätter igång. Enda problemet är väl att det luktar lite illa och kommer man för nära riskerar man få bajs på sig...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
952104
September 19, 2005 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Tja, de kan ju inte direkt dra tillbaka sina inbjudningar i nuläget. Det vore ju som att säga:
-"Ni behöver inte komma, det är ändå inte mycket bättre än Nvidias."
Självklart kommer de att pusha på att kortet är bättre än GTX, och det är det kanske också. Frågan är väl mest om det är så pass mycket bättre att det kommer att stjäla marknadsandelar från GTX. Jag är tveksam idag, men vi får som sagt se när väl korten börjar dyka upp.
Jag brukar köpa alla ATi´s nya kort, men detta är det första på länge som jag har varit tveksam till. ATi verkar ha haft problem med en hel del grejer, inte minst yielden på R520. Sen i kombination Crossfires dåliga stöd för höga upplösningar och ganska tveksamma prestandavinst, så känns inte behovet att byta så överhängande.:)

Nänä men jag menar att de inte hade slängt ut några inbjudningar (= inte lanserat R520) förrän det presterade bättre än 7800 GTX. Med tanke på att det bara är ett 16 pipes kort borde det knappt vara bättre än 7800 GTX så enda anledningen till att jag tror det trots allt presterar är bättre är helt enkelt för att det måste.
Jag tror nästan ATI hellre riskerat en halvaktig paper launch (24pp, 32pp?) än att lansera en krets som får pisk av den krets NVIDIA lanserade för ett par månader sedan.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952139
September 19, 2005 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote:
Nänä men jag menar att de inte hade slängt ut några inbjudningar (= inte lanserat R520) förrän det presterade bättre än 7800 GTX. Med tanke på att det bara är ett 16 pipes kort borde det knappt vara bättre än 7800 GTX så enda anledningen till att jag tror det trots allt presterar är bättre är helt enkelt för att det måste.
Jag tror nästan ATI hellre riskerat en halvaktig paper launch (24pp, 32pp?) än att lansera en krets som får pisk av den krets NVIDIA lanserade för ett par månader sedan.

De kan inte vänta längre, oavsett om det presterar bättre eller sämre än GTX. I nuläget har de ingenting att komma med i high-endskiktet, och måste alltså ha ut kortet.
Egentligen är det exakt samma situation som Nvidia hade med 5800-kretsen. Även om de var fullt medvetna om att den presterade sämre än 9700, så var de tvugna att få ut något, tills de hade 5900 färdig. Den lanserades med buller och bång, och det gjordes massvis med reklam för den, trots dess brister. Och även om alla intresserade visste att det var en skitkrets, så sålde den rätt hyffsat i alla fall. Den kanske inte genererade vinst, men den täckte kanske upp utvecklingskostnaderna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL