April 17, 2005
ATIs nästa generations grafikkretsarkitektur går under utvecklingsnamnet R600 och i vanlig ordning kommer man lansera flera modeller i R6xx-familjen, för att täcka de olika marknaderna. Vad vi mer eller mindre har fått bekräftat är att R6xx kommer använda sig mycket av den teknik Xenos utnyttjar i Xbox 360, vilket bland annat betyder en unified shader-arkitektur. Nu har dock ATI även indirekt gett lite besked om tillverkningsprocesserna man kommer använda för R6xx-familjen. Förmodligen kommer ingen av kretsarna använda sig av 90nm teknik utan det är 80nm eller 65nm som gäller för R6xx. Inga mer detaljerade uppgifter om vilka kretsar som ska använda vilken tillverkningsteknik nämndes dock. Men vi har tidigare sett att ATI testat nyare tillverkningstekniker på deras budgetkretsar så vi kan förmoda att instegsmodellerna använder sig av 65nm medan high-end segmentet tar det säkra före det osäkra med 80nm.
Källa: Beyond3D
1 Guest(s)