Atom-driven filserver från ASUS i slank profil|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Atom-driven filserver från ASUS i slank profil
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 19, 2010 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Moderkortsjätten ASUS har ett finger i de flesta syltburkar på PC-marknaden och nu har man lanserat en ny enhet för nätverksbaserad lagring. ASUS Home Server TS Mini är en så kallad Windows Home Server som kan liknas vid en mer avancerad nätverkslagringslösning. Med ett server operativsystem från Windows kan lagringsenheten inte bara strömma media och hantera dagliga säkerhetskopior av dina filer, det går även att komma åt din filsamling över Internet.

De flesta WHS enheter idag kommer med en kubliknande design med plats för fyra 3,5-tums hårddiskar. ASUS har satsat på endast två 3,5-tums platser men istället fått till en riktigt slimmad och stilren design.

ASUS Home Server TS Mini mäter 245 mm (H) x 96 mm (B) x 204 mm (D) och väger 2,7kg. Med en Atom N280 processor på 1,66GHz under skalet och upp till 2GB DDR2-RAM räcker det med en medföljande 90W strömadapter för att driva enheten.

[Image Can Not Be Found]

Mer information om ASUS Home Server TS Mini finns att hitta på tillverkarens hemsida. Tyvärr vet vi idag inte om enheten ens kommer till Sverige och i så fall till vilket pris, men det är i våra ögon en intressant tappning av ett mindre WHS-system.

Santa-san
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
1243575
February 19, 2010 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Oj! Den skulla jag lätt tänka mig och köpa. Förutsatt att priset är rätt förstås 😉

WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
1243579
February 19, 2010 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle vara intressant att veta vad den drar vid normal belastning samt vad elpriset per år blir att ha den igång 24/7

Eruku
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
1243592
February 19, 2010 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle vilja ha något i den stilen fast med fem diskar.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1243594
February 19, 2010 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det är lite synd att den inte har fler än två enheter bara, men annars gillar jag också stuket på den. Tyvärr vet inte ASUS om man ska börja sälja den i Sverige så gör era röster hörda om ni vill att de ska tänka om =)

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1243629
February 19, 2010 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

WD har ju kört sin MyBook World Edition ett bra tag nu och jag tar nog hellre den eftersom den är Linux-baserad och helt öppen att konfigerera precis som man vill. Det finns dessutom många och detaljerade guider som den mest kompletta idiot kan använda för att få till alla möjliga användningsområden eller funktioner, även om de som finns från början räcker väldigt långt.

Jag litar inte en sekund på Windows som server...

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL