Att kunna uppdatera eller inte - det är frågan|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Att kunna uppdatera eller inte - det är frågan
Biters
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 866
Member Since:
October 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 8, 2002 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det är vad du som användare av Microsofts senaste operativsystem Windows XP får ställa dig inför. Svaret är enkelt. Är du en hederlig människa som köpt en skiva med licensnyckel i affären, blir det sannerligen inga problem för dig att uppdatera på Microsofts online uppdateringssida - Windows Update. Men för dem som har piratkopior ska det bli svårare att få en uppdatering av Service Pack 1 till Windows XP. Det som kommer att hända är att ens licensnyckel samt aktiveringsnyckel kommer att jämföras mot en databas. Men hur komplett är den egetligen?
Microsoft gör försök på att obrukligöra operativsystemet för användare som trots att de har piratkopior av Windows XP försökt uppdatera sin version. Frågan man ställer sig är - vad händer ifall någon snott mitt lösenord innan jag hunnit registrera min köpta kopia?
Läs mer här.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
174523
June 8, 2002 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter som jag är en snäll pojke så kan jag klargöra några punkter efter att ha grävt lite djupare i ämnet. smile

1. Microsoft ska ge sig på den CD-nyckel som är mest spridd: dvs den VLP-key som spridits med alla "Corporate"-versioner. (Även kallad "Select"). (Den enda utdömda CD-nyckel man hittills hittat är alltså den som början på FCKGW-.)

2. Det finns redan en läckt version av XP SP1 ute den förstör mycket riktigt saker o ting om man har en "piratnyckel" dock finns det redan crackar som "ordnar" det där. Det är också relativt lätt att själv lura SP1 att man har en "riktig" CD-nyckel.

Alltsåp kan vi redan nu besvara frågan "Frågan man ställer sig är - vad händer ifall någon snott mitt lösenord innan jag hunnit registrera min köpta kopia?"
Ingen fara, Microsoft kommer enbart att kolla upp VLP nycklar och en sådan har du inte om du köpt Windows XP förutom om du är det enda företag som fått sin nyckel stulen. (Företaget är redan informerade och har fått en ny nyckel.)

Alltså, detta skadar inte ens piratkopierarna.

Microsoft vs Warez.
0-2

[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-06-08 15:33 ]

Cr0wN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
April 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
174528
June 8, 2002 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Fin redogörelse...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
174531
June 8, 2002 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Medans vi är inne på ämnet: Den 14:e denna månad ska det släppas fler språkversioner av SP1. Svenska versioner brukar ligga ganska högt på listan.

Dock är det här frågan om warez i och med att det är läckt mjukvara enbart ämnad för betatestare.

Avatar
ElecTriX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
Member Since:
December 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
174534
June 8, 2002 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Var kan man få tag på den? Hittar den inte på MS-hemsidan...

Biters
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 866
Member Since:
October 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
174538
June 8, 2002 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Betan är ute nu hos testarna. Final Version ska vara ute i augusti. Kolla även länken jag postade.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL