April 17, 2005
Apple är med sin iPod-serie en riktig dominant på MP3-spelarmarknaden. I USA och Europa kretsar det mesta kring Apples iPod-spelare. I Asien, närmare bestämt Sydkorea, är det dock annorlunda. Inte ens Apple har lyckats nästla sig in i Sydkoreanernas hjärta utan här är det de inhemska tillverkarna som regerar. I en nyligen utförd undersökning stod Apple för knappt 2 procentenheter av antalet sålda MP3-spelare i Sydkorea. ReignCom var den stora vinnaren med hela 31 procentenheter av marknaden, Samsun sålde också en hel del spelare och tog 14 procentenheter. Precis som Microsoft hade svårt med Xbox i Japan har Apple väldigt tungt i Sydkorea med iPod. Frågan är hur utländska företag ska ta sig in på den asiatiska marknaden?
Källa: Yahoo!
April 8, 2003
Jag kan berätta att de billigare spelarna säljer finfint i Sverige också. Åtminstone hos oss på Elgiganten. Problemet med dem är att de kommer tillbaka hela tiden, antagligen för att de suger.
Är vi mer kvalitetsmedvetna i Sverige eller är det bara skitspelare som lyckas nå landet?
Twin_Pixel wrote: Att de har de svårt i Asien är väl lite missvisande med tanke på deras lyckade lansering av iTMS i Japan alldeles nyligen.
Jo det kan jag väl hålla med om även om vi inte har en aning om hur många iPods som säljs i Japan, inte jag i alla fall :), anledningen till att jag skrev detta var att binda samman med att MS misslyckats i asien (japan) bland annat.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 27, 2003
Twin_Pixel wrote: Jag kan berätta att de billigare spelarna säljer finfint i Sverige också. Åtminstone hos oss på Elgiganten. Problemet med dem är att de kommer tillbaka hela tiden, antagligen för att de suger.
Är vi mer kvalitetsmedvetna i Sverige eller är det bara skitspelare som lyckas nå landet?
Elgiganten har ju knappast det bredaste utbudet ifråga om bra spelare och om du bara tar deras utbud som exempel så förstår jag din reaktion, men om du däremot förnekar att det finns bra alternativ till iPod måste du fasen vakna upp ur Apple-drömmen.
//Andreas
1 Guest(s)