Bärbar dator för $100 till barn i U-länder|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bärbar dator för $100 till barn i U-länder
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 29, 2005 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

En bärbar dator för $100 (770 SEK) låter minst sagt som en fantastisk bedrift
om inte en omöjlig sådan. Men det är just detta mål Nicholas Negroponte har satt
upp för sin icke vinstgivande hjälporganisation "One Laptop Per Child". Målet är
att få ut bärbara datorer även till de mest fattiga barnen i världen för att
hjälpa dem i sin utveckling och undervisning. För detta krävs inte bara en
extremt billig dator som myndigheter kan köpa in i stora mängder utan även en
dator som tål det tuffa liv de förmodligen kommer genomlida. Detta faktum har
lätt till väldigt unika lösningar för både design och strömförsörjning. Vi har

href="https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=6897">tidigare
rapporterat om denna dator
men nu har man börjat skissa på mer detaljer
kring en första prototyp. Eller vad sägs om en typ av handvev som ska kunna
driva datorn när det inte finns någon tillgänglig elektricitet.

"The proposed $100 machine will be a Linux-based, full-color, full-screen laptop that will use innovative power (including wind-up) and will be able to do most everything except store huge amounts of data. These rugged laptops will be WiFi- and cell phone-enabled, and have USB ports galore."


[Image Can Not Be Found]

Det känns som både ett mycket nobelt och fantasirikt projekt som vi onekligen hoppas slår väl ut. Men som Negroponte själv fastslagit, det finns mycket att göra för till och med $100 är helt för dyrt i många delar av världen.

:: Läs mer om $100 datorn på Yahoo

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
956705
September 29, 2005 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Bra idé. Men behöver inte barnen annat än datorer på sånna ställen?

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
Member Since:
July 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
956724
September 29, 2005 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

skrattretande, ta mig fan ett hån mot världens svältande barn..

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
956733
September 29, 2005 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: skrattretande, ta mig fan ett hån mot världens svältande barn..

Que?

Du tror väl knappast att man rycker en brödbit ur handen på ett svältande barn och slänger en laptop i knät istället? Detta handlar självklart om hjälp i dem områden där man man lever så pass "bra" att det största hindret för barnens utveckling är undervisning och datorkunskap, något som bara blir viktigare för var dag som går.

Det är ju inte så att man tar "matpengar" från vissa områden för att ge andra mindre utsatta en bärbar dator. All hjälp är bra i min mening?

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
956768
September 29, 2005 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

hahah låter precis som en film jag såg. Ett nördgäng hade i uppgift att ta fram en dator under $100, det slutade med att de gjorde nånskum hologramgrej, för en skärm skulle bli för dyrt 8xS

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
956899
September 29, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag skulle gärna vilja ha en att arbeta med i skolan 😀 Fast nu har vi sådan otur så vi bor inte i ett u-land. Fan ska nog ta och flytta till Vietnam och börja barnarbeta där.

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
Member Since:
July 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
957769
October 1, 2005 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=gillbert]skrattretande, ta mig fan ett hån mot världens svältande barn..

Que?

Du tror väl knappast att man rycker en brödbit ur handen på ett svältande barn och slänger en laptop i knät istället? Detta handlar självklart om hjälp i dem områden där man man lever så pass "bra" att det största hindret för barnens utveckling är undervisning och datorkunskap, något som bara blir viktigare för var dag som går.

Det är ju inte så att man tar "matpengar" från vissa områden för att ge andra mindre utsatta en bärbar dator. All hjälp är bra i min mening?

Ja, visst är det frågan om vilken grupp av unga man riktar sig till. Och massa andra saker som jag inte besvärade mig att läsa innan jag skrev mitt uttalande. 😉

Målet är att få ut bärbara datorer även till de mest fattiga barnen i världen för att hjälpa dem i sin utveckling och undervisning.

De mest fattiga behöver inte en dator. Man får vara redigt jävla insnöad i sin moderna livsstil om man tror det.
Barnen är inte fattiga för att dom saknar ubildning. Dom är fattiga pga sin nitlott i det stora lotteriet där vi hade en jädra tur att hamna här uppe i norden med en glass i käften och mobiltelefon i näven.

Visst är all hjälp bra i viss mån men viss hjälp tycks ha dubbla ändamål och genom att rikta sig mot utsatta barn legalliserar/skymmer man sitt andra mål som kanske är tvivelaktigt.

Hur vida man rycker brödbiten ur handen på vissa går ju att diskutera. Här finns pengar, men att hjälpa svältande missfoster i afrika till ett drägligt liv är inte glamoröst och gynnar inte samhället.
Vad ska utbildningen leda till? Så vitt jag vet kan inte bara utbildning mätta ett hungrigt barn.

Men självklart måste man se detta som ett steg bland många andra mot en bättre värld. Dock anar jag att det sitter glad affärsman någonstans och skor sig på det hela, även om dom själva ej utger sig för att vara vinstdrivna. Enligt mig skall hjälpen vara villkorslös.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL