Bärbara datorer tar över efter desktop PCn?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bärbara datorer tar över efter desktop PCn?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 27, 2005 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

Marknaden för bärbara datorer ökar för vart år som går och i en artikel på ComputerWorld skriver man att desktop PCn kommer bli åsidosatt i förmån för laptops, bärbara datorer, i framtiden. Man syftar i synnerhet på arbetsmarknaden där mobiliteten som en bärbar dator ger är värt väldigt mycket och speciellt i dagens samhälle där det trådlösa nätverket tagit bort ännu en begränsning. En annan viktig utveckling är prissättningen på bärbara datorer som allt mer börjar närma sig den på stationära motsvarigheter, samtidigt som prestandan börjar hinna ikapp i många avseenden. En klart intressant artikel som tar upp flera exempel på företag där den bärbara datorn börjat ta över efter desktop PCn de senaste åren.

:: Läs hela artikeln på ComputerWorld

Zix0r
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 842
Member Since:
November 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
955644
September 27, 2005 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

de blir fortfarande för varma och slockanar vid hög belastning

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
955655
September 27, 2005 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Zix0r wrote: de blir fortfarande för varma och slockanar vid hög belastning

Det där gäller då i alla fall inte min laptop. Du generaliserar alldeles för mycket!

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
955694
September 27, 2005 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Intressant... Det är något jag förutspått väldigt länge. Desktop-datorer är helt enkelt idiotiska när det finns så små och vackra skapelser som laptops.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
955705
September 27, 2005 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Zix0r wrote: de blir fortfarande för varma och slockanar vid hög belastning

men en ökad marknad kommer att ge ökad forskning vilket kommer att ge bättre produkter..

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
955713
September 27, 2005 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Finns ingen anledning till att köpa laptop när man egentligen vill ha en desktop. Stationär dator. Spela med mus, surroundljud och en BRA skärm. Batteritid? Tills du slutar betala elräkningen ;), uppgraderbar osv. Detta är ju ett lika stort skämt som att konsollerna kommer att ta över PC:n i spelandet laugh

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
955738
September 27, 2005 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Finns ingen anledning till att köpa laptop när man egentligen vill ha en desktop. Stationär dator. Spela med mus, surroundljud och en BRA skärm. Batteritid? Tills du slutar betala elräkningen ;), uppgraderbar osv. Detta är ju ett lika stort skämt som att konsollerna kommer att ta över PC:n i spelandet laugh

Klart konsollerna kommer att ta över. Bättre spel iom kvalitetskontroll, inga systemkrav som måste efterlevas, inga installationer och i stort sett garanterad stabilitet. Dessutom är de optimerade för spel så inga värdefulla mhz går till spillo. Konsollerna har alltid spöat datorn som spelmaskin dagen då de släppts. PC:ns enda övertag skulle vara uppgraderingsmöjligheten, och även om det inte är något jag vill se i konsoller _egentligen_ så finns det alltid en chans att fler konsoltillverkare hoppar på expansion pak-tåget som Nintendo tuffade runt i på N64-tiden.

Fast det här är ju en helt annan diskussion.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
955741
September 27, 2005 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: [quote=Fackamato]Finns ingen anledning till att köpa laptop när man egentligen vill ha en desktop. Stationär dator. Spela med mus, surroundljud och en BRA skärm. Batteritid? Tills du slutar betala elräkningen ;), uppgraderbar osv. Detta är ju ett lika stort skämt som att konsollerna kommer att ta över PC:n i spelandet laugh

Klart konsollerna kommer att ta över. Bättre spel iom kvalitetskontroll, inga systemkrav som måste efterlevas, inga installationer och i stort sett garanterad stabilitet. Dessutom är de optimerade för spel så inga värdefulla mhz går till spillo. Konsollerna har alltid spöat datorn som spelmaskin dagen då de släppts. PC:ns enda övertag skulle vara uppgraderingsmöjligheten, och även om det inte är något jag vill se i konsoller _egentligen_ så finns det alltid en chans att fler konsoltillverkare hoppar på expansion pak-tåget som Nintendo tuffade runt i på N64-tiden.

Fast det här är ju en helt annan diskussion.

Det är fullständigt omöjligt att spela FPS-spel på en konsoll. Punkt slut. Fast nu när PS3 skulle få mus och tangentbord (?) så blir det ju en annan sak. Men ska man spela på konsoll (FPS t.ex.) så blir det ju 720P/4x FSAA/16x aniso som är _absoluta minimumkravet_ för spelen. Men ärligt talat, jag kommer nog aldrig sitta och lira Quake 5 i multiplayer i ett vardagsrum. Det går liksom bara inte.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
955747
September 27, 2005 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: [quote=Fackamato]Finns ingen anledning till att köpa laptop när man egentligen vill ha en desktop. Stationär dator. Spela med mus, surroundljud och en BRA skärm. Batteritid? Tills du slutar betala elräkningen ;), uppgraderbar osv. Detta är ju ett lika stort skämt som att konsollerna kommer att ta över PC:n i spelandet laugh

Klart konsollerna kommer att ta över. Bättre spel iom kvalitetskontroll, inga systemkrav som måste efterlevas, inga installationer och i stort sett garanterad stabilitet. Dessutom är de optimerade för spel så inga värdefulla mhz går till spillo. Konsollerna har alltid spöat datorn som spelmaskin dagen då de släppts. PC:ns enda övertag skulle vara uppgraderingsmöjligheten, och även om det inte är något jag vill se i konsoller _egentligen_ så finns det alltid en chans att fler konsoltillverkare hoppar på expansion pak-tåget som Nintendo tuffade runt i på N64-tiden.

Fast det här är ju en helt annan diskussion.

Det där kan jag inte hålla med om för ett öre.
De spelen jag lirar är helt värdelösa eller helt omöjliga att spela på en konsoll.
Ta tex RPG,FPS,RTS de 3 går inte att lira på en konsoll om man vill ha den minsta inlevelse. Det enda sortens spel jag kan tänka mig lira på en konsoll är bilspel eller fighting resterande suger.
Optimerade för spel säger du ? De är det enda du kan använda dem till så det vore ju underligt om de inte var det.
Konsollernas grafik håller inte så värst länge då de inte går att uppgrader så spelen blir inte så värst mycket snyggare med tiden.

Konsoller kommer ALDLRIG ta över spelandet.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
955757
September 27, 2005 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
Det där kan jag inte hålla med om för ett öre.
De spelen jag lirar är helt värdelösa eller helt omöjliga att spela på en konsoll.
Ta tex RPG,FPS,RTS de 3 går inte att lira på en konsoll om man vill ha den minsta inlevelse. Det enda sortens spel jag kan tänka mig lira på en konsoll är bilspel eller fighting resterande suger.
Optimerade för spel säger du ? De är det enda du kan använda dem till så det vore ju underligt om de inte var det.
Konsollernas grafik håller inte så värst länge då de inte går att uppgrader så spelen blir inte så värst mycket snyggare med tiden.

Konsoller kommer ALDLRIG ta över spelandet.

Hur menar du då? Rpg är oftast bättre på konsoll.
RTS håller jag med om hellt och hållet och i stort sett även fps.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
955763
September 27, 2005 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Death On Wings] Det där kan jag inte hålla med om för ett öre.
De spelen jag lirar är helt värdelösa eller helt omöjliga att spela på en konsoll.
Ta tex RPG,FPS,RTS de 3 går inte att lira på en konsoll om man vill ha den minsta inlevelse. Det enda sortens spel jag kan tänka mig lira på en konsoll är bilspel eller fighting resterande suger.
Optimerade för spel säger du ? De är det enda du kan använda dem till så det vore ju underligt om de inte var det.
Konsollernas grafik håller inte så värst länge då de inte går att uppgrader så spelen blir inte så värst mycket snyggare med tiden.

Konsoller kommer ALDLRIG ta över spelandet.

Hur menar du då? Rpg är oftast bättre på konsoll.
RTS håller jag med om hellt och hållet och i stort sett även fps.

Beror ju helt på vad för RPG det är men jag har spelat allt från action typ Baldur's Gate och Diablo till extrema turn-baserade saker och allt är egentligen bättre på konsol. Även spel som Fable funkar ju riktigt bra. Morrowind däremot är väl lite tveksamt däremot.

//Andreas

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
955773
September 27, 2005 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Json_81][quote=Death On Wings] Det där kan jag inte hålla med om för ett öre.
De spelen jag lirar är helt värdelösa eller helt omöjliga att spela på en konsoll.
Ta tex RPG,FPS,RTS de 3 går inte att lira på en konsoll om man vill ha den minsta inlevelse. Det enda sortens spel jag kan tänka mig lira på en konsoll är bilspel eller fighting resterande suger.
Optimerade för spel säger du ? De är det enda du kan använda dem till så det vore ju underligt om de inte var det.
Konsollernas grafik håller inte så värst länge då de inte går att uppgrader så spelen blir inte så värst mycket snyggare med tiden.

Konsoller kommer ALDLRIG ta över spelandet.

Hur menar du då? Rpg är oftast bättre på konsoll.
RTS håller jag med om hellt och hållet och i stort sett även fps.

Beror ju helt på vad för RPG det är men jag har spelat allt från action typ Baldur's Gate och Diablo till extrema turn-baserade saker och allt är egentligen bättre på konsol. Även spel som Fable funkar ju riktigt bra. Morrowind däremot är väl lite tveksamt däremot.

//Andreas

Får svara till er båda, att spela RPG så som BG1-2 skulle i mina ögon vara helt omöjligt då jag inte skulle klara mig utan musen. Att flytta omkring vapen mellan karaktärerna lär ju vara rena döden.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
955782
September 27, 2005 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Delph1][quote=Json_81][quote=Death On Wings] Det där kan jag inte hålla med om för ett öre.
De spelen jag lirar är helt värdelösa eller helt omöjliga att spela på en konsoll.
Ta tex RPG,FPS,RTS de 3 går inte att lira på en konsoll om man vill ha den minsta inlevelse. Det enda sortens spel jag kan tänka mig lira på en konsoll är bilspel eller fighting resterande suger.
Optimerade för spel säger du ? De är det enda du kan använda dem till så det vore ju underligt om de inte var det.
Konsollernas grafik håller inte så värst länge då de inte går att uppgrader så spelen blir inte så värst mycket snyggare med tiden.

Konsoller kommer ALDLRIG ta över spelandet.

Hur menar du då? Rpg är oftast bättre på konsoll.
RTS håller jag med om hellt och hållet och i stort sett även fps.

Beror ju helt på vad för RPG det är men jag har spelat allt från action typ Baldur's Gate och Diablo till extrema turn-baserade saker och allt är egentligen bättre på konsol. Även spel som Fable funkar ju riktigt bra. Morrowind däremot är väl lite tveksamt däremot.

//Andreas

Får svara till er båda, att spela RPG så som BG1-2 skulle i mina ögon vara helt omöjligt då jag inte skulle klara mig utan musen. Att flytta omkring vapen mellan karaktärerna lär ju vara rena döden.

Lite off topic:

Jag instämmer till fullo med DoW.
Om man jämför de rollspel jag har spelat, eller ens sett på konsol och PC, så vinner PC vid alla tillfällen. Det vet t.o.m. konsolltillverkarna. BG och NWN kommer aldrig att bli stora titlar på konsol, oavsett hur bra grafik man ger dem. Jämför t.ex. BG på konsol och PC. Konsolvarianterna är hack ´n slay, då det helt enkelt blir för trögjobbat med handkontrol.

Likaså är FPS totalt värdelöst på konsol. Och visst, de kanske blir bättre med mus och tangentbord. kanske ännu bättre om man chippar den, så att man kan koppla till en vanlig datorskärm, ställa den på skrivbordet, så att man får rätt sittställning. Men oj, helt plötsligt blev konsolen en wannabe-PC, som inte går att uppgradera och har liten HDD och begränsade användningsområden.....

Men tillbaka till topic:

När det gäller laptop kontra desktop, så tror jag vi har sett en uppåtgående trend nu ett tag. Företagen älskar att ge sina anställda Laptops, då man mer eller mindre kan kräva att de skall jobba även på sin fritid, under pendling o.s.v. Samtidigt får man väl erkänna att laptoputvecklingen har gått stadigt framåt, medans desktopen nästan är oförändrad. Inte minst på skärmsidan. Till en lappis kan man få superbra upplösning, ofta i widescreen, medans det enda som har hänt på desktopsidan är att man har gått ner i upplösning i samband med bytet till TFT. Allvarligt, så tror jag att nästa ordentliga steg på vanliga stationära burkar blir rejält mycket bättre skärmar. Vi har grafikkort som klarar oerhört mycket bättre skärmar än vad som erbjuds, och många som jobbar mycket vid datorn börjar inse värdet i att ha flera skärmar.

En annan sak som jag har funderat över en hel del på under det sista året, är hur totalt stillastående designsidan är på desktopmarknaden. Jag har byggt ett par maskiner till goda vänner under det sista året, och de blir helt förbluffade över att en dator inte måste se ut som skit....:) Deras åsikt om en snygg dator var Dell...... laugh

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
955846
September 27, 2005 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Får svara till er båda, att spela RPG så som BG1-2 skulle i mina ögon vara helt omöjligt då jag inte skulle klara mig utan musen. Att flytta omkring vapen mellan karaktärerna lär ju vara rena döden.

Med analoga spakar funkar det, men det är ingen ersättning för musen nej.
Och som denstore skrev så blir det betydligt mer Hack n slay på konsol, men det är kul det med i sina stunder.

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
955852
September 27, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Death On Wings]Får svara till er båda, att spela RPG så som BG1-2 skulle i mina ögon vara helt omöjligt då jag inte skulle klara mig utan musen. Att flytta omkring vapen mellan karaktärerna lär ju vara rena döden.

Med analoga spakar funkar det, men det är ingen ersättning för musen nej.
Och som denstore skrev så blir det betydligt mer Hack n slay på konsol, men det är kul det med i sina stunder.

//Andreas

Poängen är väl att PC:n är mycket mer mångsidig. Hack ´n Slay funkar ju bra på en PC också, även om det oftast är trist i längden. Men det är det ju på konsol också.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
955857
September 27, 2005 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1][quote=Death On Wings]Får svara till er båda, att spela RPG så som BG1-2 skulle i mina ögon vara helt omöjligt då jag inte skulle klara mig utan musen. Att flytta omkring vapen mellan karaktärerna lär ju vara rena döden.

Med analoga spakar funkar det, men det är ingen ersättning för musen nej.
Och som denstore skrev så blir det betydligt mer Hack n slay på konsol, men det är kul det med i sina stunder.

//Andreas

Poängen är väl att PC:n är mycket mer mångsidig. Hack ´n Slay funkar ju bra på en PC också, även om det oftast är trist i längden. Men det är det ju på konsol också.

Sant, men som ett enormt fan av Final Fantasy kan jag dock inte böja mig att säga att RPG inte funkar på konsol. Det beror helt på upplägget. 😉

//Andreas

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
955864
September 27, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Final Fantasy är skapat så att man aldrig behöver flytta saker utan det är menyer över allt.
Väldigt få spel som är sådana.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
955869
September 27, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Final Fantasy är skapat så att man aldrig behöver flytta saker utan det är menyer över allt.
Väldigt få spel som är sådana.

Det kan jag absolut inte hålla med om, men då är jag också en som spelar just olika RPGs på konsol medan du verkar spela dessa mest på PC. Självklart försöker man ju då lösa de olika uppläggen då på olika sätt och hitills har det inte funkat så bra att försöka att konvertera mellan de två.

//Andreas

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
955915
September 27, 2005 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Prestandan är alltid bättre på desktops då man inte behöver bry sig om strömförsörjningen

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
955967
September 27, 2005 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=Twin_Pixel][quote=Fackamato]Finns ingen anledning till att köpa laptop när man egentligen vill ha en desktop. Stationär dator. Spela med mus, surroundljud och en BRA skärm. Batteritid? Tills du slutar betala elräkningen ;), uppgraderbar osv. Detta är ju ett lika stort skämt som att konsollerna kommer att ta över PC:n i spelandet laugh

Klart konsollerna kommer att ta över. Bättre spel iom kvalitetskontroll, inga systemkrav som måste efterlevas, inga installationer och i stort sett garanterad stabilitet. Dessutom är de optimerade för spel så inga värdefulla mhz går till spillo. Konsollerna har alltid spöat datorn som spelmaskin dagen då de släppts. PC:ns enda övertag skulle vara uppgraderingsmöjligheten, och även om det inte är något jag vill se i konsoller _egentligen_ så finns det alltid en chans att fler konsoltillverkare hoppar på expansion pak-tåget som Nintendo tuffade runt i på N64-tiden.

Fast det här är ju en helt annan diskussion.

Det är fullständigt omöjligt att spela FPS-spel på en konsoll. Punkt slut. Fast nu när PS3 skulle få mus och tangentbord (?) så blir det ju en annan sak. Men ska man spela på konsoll (FPS t.ex.) så blir det ju 720P/4x FSAA/16x aniso som är _absoluta minimumkravet_ för spelen. Men ärligt talat, jag kommer nog aldrig sitta och lira Quake 5 i multiplayer i ett vardagsrum. Det går liksom bara inte.

I agree! Men om man orkar så kan man ju släpa in den till rummet 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL