Bärbara datorer tar över efter desktop PCn?|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bärbara datorer tar över efter desktop PCn?
twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
956646
September 29, 2005 - 6:24 am
sp_Permalink sp_Print

Vilken debatt vi startade. Lustigt att se att alla bashar konsolspelande pga avsaknaden av mus och tangentbord. Låt mig tillägga att det är by default. Som jag tjatat om tidigare spelade jag utan problem Unreal Tournament på PlayStation2 för fyra år sedan, och även om konverteringen var usel så kunde jag koppla in mitt tangentbord och min mus på USB-portarna. Så det är inget vettigt argument för fem öre.

En annan sak är att man ofta sitter med en lågupplöst TV till en konsol och inte en DPI-sprudlande skärm. Det är på väg att ändras dock i och med LCD och HDTV i vardagsrummet. Så då kommer övriga genrer, av vilka det är många ni helt missat, leva vidare i konsolen medan de som i dagsläget fungerar bäst framför datorn sakteliga flyttar över. Det är ju naturligt.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
956649
September 29, 2005 - 6:36 am
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Vilken debatt vi startade. Lustigt att se att alla bashar konsolspelande pga avsaknaden av mus och tangentbord. Låt mig tillägga att det är by default. Som jag tjatat om tidigare spelade jag utan problem Unreal Tournament på PlayStation2 för fyra år sedan, och även om konverteringen var usel så kunde jag koppla in mitt tangentbord och min mus på USB-portarna. Så det är inget vettigt argument för fem öre.

En annan sak är att man ofta sitter med en lågupplöst TV till en konsol och inte en DPI-sprudlande skärm. Det är på väg att ändras dock i och med LCD och HDTV i vardagsrummet. Så då kommer övriga genrer, av vilka det är många ni helt missat, leva vidare i konsolen medan de som i dagsläget fungerar bäst framför datorn sakteliga flyttar över. Det är ju naturligt.

Bara för att man kan koppla tangentbord och mus till en spelkonsol, så betyder det inte att det är ett argument för dess storhet. Man kan med god vilja koppla tangentbord och mus till min mobiltelefon också, men den blir inte bättre att spela på än varken konsol eller dator för det.

Jag ser inget naturligt alls i att spel skulle flytta över till konsol. Snarare tvärt om. PC:n börjar bli mer och mer en mediastation. Skillnaden från konsollen är att den är mycket mångsidigare.
Konsollens fördel har tidigare varit att man enkelt och lätt har fått igång spelen. De stora titlarna till PC de senaste åren har varit lika enkla. Man sätter i skivan, man svarar ja på om man vill installera spelet, och sedan är det färdigt. Visst, om man vill krångla med diverse optimerade inställningar, så kan man behöva göra mer, men surprice, 90% skiter i det......

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
956650
September 29, 2005 - 6:39 am
sp_Permalink sp_Print

Argument... Om du läser några gånger till så är det ett motargument för något fanboys använder för att förklara varför de inte gillar konsoller.

Price will kill the PC.

Intressant att se hur det här blir i framtiden. ;D

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
956652
September 29, 2005 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote:
Price will kill the PC.

Då borde ju såväl Mac som allt bärbart varit borta för länge sedan....

Price made the PC.....

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
956667
September 29, 2005 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Twin_Pixel] Price will kill the PC.

Då borde ju såväl Mac som allt bärbart varit borta för länge sedan....

Price made the PC.....

Som spelmaskin syftar jag på då naturligtvis. Datorer kommer folk alltid att petala tyra penkar för. Tills den dagen då man inte längre har datorer hemma, utan enbart tunna klienter och prenumererar på terraflops. Men det kan ta ett tag.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
956841
September 29, 2005 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: [quote=denstore][quote=Twin_Pixel] Price will kill the PC.

Då borde ju såväl Mac som allt bärbart varit borta för länge sedan....

Price made the PC.....

Som spelmaskin syftar jag på då naturligtvis. Datorer kommer folk alltid att petala tyra penkar för. Tills den dagen då man inte längre har datorer hemma, utan enbart tunna klienter och prenumererar på terraflops. Men det kan ta ett tag.

Spelmaskiner är inte så värst dyra om man gämför med den "vanliga" datorn. Det beror helt enkelt på vad du är ute efter och det är underbart att man kan forma en pc efter sina egna behov och budget, och den håller även längre än en konsol. Konsolen är poppis något år medans datorn kan fylla sitt syfte en bra bit längre, och har du väl köpt in alla delar så är det inte dyrt att byta en del då och då i stälelt för att byta hela skiten som du får göra med en konsol.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
956847
September 29, 2005 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä, twin_pixel, ditt argument att det inte går att spela på PC (eller ännu hellre Mac! :)) köper jag inte alls. Visserligen finns det många spel som funkar bra på konsol, speciellt kanske om man spelar tillsammans med andra, men många andra funkar inte bra alls.

1). För min del är det nästan bara strategispel som räknas. De är som gjorda för tangentbord och mus. Nu kan man ju visserligen använda det till en konsol också, men en sådan är nästan alltid kopplad till en stor TV, och det känns bara så fel att spela strategispel på storskärm. Och detta gäller som ovan av flera sagt även fler typer av spel.

2) De allra flesta datorer används inte till att spela spel alls (förutom Patiens och MS Röj då!). De är kontorsburkar eller möjligtvis hemmaburkar för internet och brevskrivande. De skulle enkelt kunna vara en 6 år gammal P2:a utan prestandaproblem.

Kort sagt, spelprestanda eller inte har inte så stor betydelse (för folk utanför NH). En bärbar gör vad folk vill, kostar visserligen lite mer men ger större möjligheter att ta med sig datorn. Det börjar dessutom komma mer och mer bra grafikchips även till bärbara - även om de inte blir några monsterburkar är det vanligare och vanligare att de är tillräckligt bra i alla fall för "casual gaming".

Kort sagt, att spel skulle vara en så viktig faktor som det verkar på folk här i tråden tror jag helt enkelt inte på.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
956944
September 29, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Konsolen är poppis något år medans datorn kan fylla sitt syfte en bra bit längre, och har du väl köpt in alla delar så är det inte dyrt att byta en del då och då i stälelt för att byta hela skiten som du får göra med en konsol.

Jag har haft min ps2 sedan 2002.
Jag har inte haft någon dator så länge.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
956945
September 29, 2005 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Death On Wings]Konsolen är poppis något år medans datorn kan fylla sitt syfte en bra bit längre, och har du väl köpt in alla delar så är det inte dyrt att byta en del då och då i stälelt för att byta hela skiten som du får göra med en konsol.

Jag har haft min ps2 sedan 2002.
Jag har inte haft någon dator så länge.

Hade det bara kommit en ny modell var tredje år, som inte gick att uppgradera med standardkomponenter, så hade det nog varit så....;)

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
956951
September 29, 2005 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Json_81][quote=Death On Wings]Konsolen är poppis något år medans datorn kan fylla sitt syfte en bra bit längre, och har du väl köpt in alla delar så är det inte dyrt att byta en del då och då i stälelt för att byta hela skiten som du får göra med en konsol.

Jag har haft min ps2 sedan 2002.
Jag har inte haft någon dator så länge.

Hade det bara kommit en ny modell var tredje år, som inte gick att uppgradera med standardkomponenter, så hade det nog varit så....;)

Det ligger kanske något i det 🙂

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
957057
September 29, 2005 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Va i helvete... är ni dyslektiska hela bunten? ;( No offense, men jag har inte sagt något om att man inte kan spela på PC/Mac/Tux Racer. TERdON borde sett detta om han faktiskt läst innan han replyade.

För det andra var det nån som gnällde över att konsoller inte är så dyra och bara håller i nåt år. Precis, de är inte dyra, vilket är just vad jag hävdat är ett vettigt argument för dem. Och att säga att de håller i fem år är ju relativt ignorant med tanke på den enorma spelmarknad den 5,5 år gamla PS2 har.

Seriöst.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
957199
September 30, 2005 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skrev kanske lite dumt, var trött. Skulle skrivit det som en diss av konsoller istället för att felaktigt tolka ditt inlägg som diss av persondatorer. Jag tycker hur som helst att datorn klår konsoller lätt, i alla fall för den typ av spel jag gillar. Dessutom har jag ju datorn ändå.

Och kika på min burk - visserligen har jag bytt delar i den, men det är ungefär samma delar som då vad gäller spelprestanda, förutom det bytta grafikkortet (hade ett GF2MX från början, det här är nästan jämngammalt men ett av de dyrare från den tiden, och lite extra minne (vilket jag kunde skaffat ändå). Kort sagt, en dator klarar sig rätt bra över tiden också. Det är väldigt få spel som inte funkar acceptabelt på min burk i alla fall (med reservation för D3 och HL2), och den är ändå 4 år gammal nu. Grafikkortet är en ungefär 3 år gammal modell. Att datorn kostar mer-argumentet köper jag därmed inte (en konsol klår kostnaden hos ett nytt grafikkort och extraminne).

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
957227
September 30, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Va i h*****e... är ni dyslektiska hela bunten? ;( No offense, men jag har inte sagt något om att man inte kan spela på PC/Mac/Tux Racer. TERdON borde sett detta om han faktiskt läst innan han replyade.

För det andra var det nån som gnällde över att konsoller inte är så dyra och bara håller i nåt år. Precis, de är inte dyra, vilket är just vad jag hävdat är ett vettigt argument för dem. Och att säga att de håller i fem år är ju relativt ignorant med tanke på den enorma spelmarknad den 5,5 år gamla PS2 har.

Seriöst.

De är dyra för det lilla man kan använda dem till. Ett xbox kostade runt 4500kr när det släpptes, sen runt 3000kr.
Spelen kostar sen runt 600kr så det blir pengar och när nästa konsol har kommit tex xbox 360 så är inte xbox värt ett skit. Och då får man börja om att sammla på spel.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
957236
September 30, 2005 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Va i h*****e... är ni dyslektiska hela bunten? ;( No offense, men jag har inte sagt något om att man inte kan spela på PC/Mac/Tux Racer. TERdON borde sett detta om han faktiskt läst innan han replyade.

För det andra var det nån som gnällde över att konsoller inte är så dyra och bara håller i nåt år. Precis, de är inte dyra, vilket är just vad jag hävdat är ett vettigt argument för dem. Och att säga att de håller i fem år är ju relativt ignorant med tanke på den enorma spelmarknad den 5,5 år gamla PS2 har.

Seriöst.

På fullt allvar, så kanske det är du som skall granska vad det är du har kvidit ur dig. Du menade på att man inte behövde en stationär, för att laptops räckte till, och om man skulle spela skulle man köpa konsol, då de ändå skulle ta över. När du sedan får mothugg med argumentet att det är trevligare, och eventuellt billigare att ha en PC som klarar allt på en gång, har uppgraderingsmöjligheter, och att många titlar är bättre att spela med mus och tangentbord, då snöar du in på att man kan modda konsoller till att använda dessa.
Det kanske är dax att inse att PC:n är här för att stanna, och att varken konsoller eller laptops kommer att ta över helt. Folk vill helt enkelt inte begränsa sig. Jag säger inte att varken bärbara datorer eller konsoller kommer att försvinna. Men man måste nog inse att konsol inte är ämnat att konkurera mot PC, och laptops aldrig kan ersätta stationära maskiner helt.

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
957356
September 30, 2005 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite OT?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL