August 22, 2005
Vi har redan hänvisat till ett par Half-Life 2 prestandaartiklar men då har det mer eller mindre enbart handlat om grafisk prestanda och grafikkortsjämförelser.
Vi har dock redan sett i dessa artiklar att processorn ofta kan bli en flaskhals och på Firingsquad har man tagit tillfället i akt och publicerat en prestandaartikel som fokuserar på processorprestanda i Half-Life 2.
Allt från Athlon XP 2100+ upp till Athlon 64 FX-55 och Pentium 4 3.4GHz EE finns med i denna artikel och prestandan är i flera fall mycket skiftande med de olika plattformarna.
Men trots detta verkar Half-Life 2 vara mycket förlåtande för äldre plattformar.
"What could be better than one of the most incredible games we’ve ever played in its full glory at 1600x1200? How about running that game on your aging Athlon XP machine – a system that you were positive you’d have to upgrade after trying to play Doom 3 at those same levels of detail? Yes, Half-Life 2 runs incredibly well on older systems and even better on new ones."
Det är knappast någon överraskning att Athlon 64 är rätt plattform för den som uppskattar spel och det stämmer väl även i Half-Life 2 då Athlon 64 FX-55 dominerar i Firingsquads tester.
För dig som funderar över om du ska byta processor för att få en bättre Half-Life 2 upplevelse kan du läsa hela artikeln på Firingsquad.
jarlen wrote: Jag tycker det flyter rätt bra med min p4 2.8C Ghz, så mycket flaskhals är det väl ändå inte med prollen? Tycker isf hdd:n med alla laddtider ("loading...") är mer jobbigt 🙂
Tyckte de skrev att det demo de använde var väldigt processorkrävande så det kan ju vara lite "worst case scenario".
Tack till Erik för nyhetstipset förresten!
Tekniknörd som gillar att träna.
August 7, 2003
Jag skulle vilja se följande test någon gång. Lägg ett jobb på rätt hög prio som belastar cpun till 100% (nåt sånt seti@home eller distributed net jobb eller helt enkelt en enkelt program: while(1){x++}; Det viktiga är att cpun ska vara 100% belastad och det ska gå på hög prioritet (för att slåss med användaren)
Gör sen tester (2-3 st spel, lite videokomprimering, lite andra standardbenchmarks) på AMD samt Intel med och utan Hyperthreading.
Kan ni fixa ett sånt? Tack på förhand 🙂
December 5, 2001
jarlen wrote: Jag tycker det flyter rätt bra med min p4 2.8C Ghz, så mycket flaskhals är det väl ändå inte med prollen? Tycker isf hdd:n med alla laddtider ("loading...") är mer jobbigt 🙂
Beror på vilken omgivning i spelet du befinner dig. Vissa ställen är mest grafikkortsberoende och andra ställen är processorberoende.
March 5, 2002
Laglorden wrote: Jag skulle vilja se följande test någon gång. Lägg ett jobb på rätt hög prio som belastar cpun till 100% (nåt sånt seti@home eller distributed net jobb eller helt enkelt en enkelt program: while(1){x++}; Det viktiga är att cpun ska vara 100% belastad och det ska gå på hög prioritet (för att slåss med användaren)
Gör sen tester (2-3 st spel, lite videokomprimering, lite andra standardbenchmarks) på AMD samt Intel med och utan Hyperthreading.
Kan ni fixa ett sånt? Tack på förhand 🙂
p4 med ht kommer nog vinna ganska överlägset
hm, det blir annat när dualcore kommer
1 Guest(s)