Bästa LCD-monitorn för gaming!|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bästa LCD-monitorn för gaming!
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 26, 2004 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är just vad Viewsonic VP201B är om vi får tro killarna på GamePC. Deras jakt på en LCD-monitor i stort format för gaming verkar nu gett utdelning. I deras senaste monitorrecension är det Viewsonics senaste skapelse VP201B som sitter på testbänken. Med en 20" monitoryta och 16ms pixel uppdateringsfrekvens ser specifikationerna minst sagt lovande ut.
Till skillnad mot många andra verkar dock Viewsonic VP201B kunna stå för sina specifikationer och verkar överlag vara en riktigt bra monitor.
På GamePC prisar man dess kapacitet vid gaming och andra "snabba" applikationer där ghosting och oskärpa annars gärna blir ett problem med LCD-tekniken.
Om vi ska ta GamePC på orden är detta en av de bästa monitorer på marknaden idag då den i övrigt inte lämnar mycket att önska heller, snygg och minimalistisk design, 1600x1200 nativeupplösning, pivot-funktion, ypperlig display, ja det mesta verkar vara guld och gröna skogar.

"Nevertheless, for a 4:3 aspect ratio-based LCD screen, the Viewsonic VP201B is (dare I sound like a fanboy) utterly flawless. We love the screen and have absolutely no qualms recommending it."

Vi kan ju dock passa på att nämna priset som landar på runt 11000 kr i Sverige vilket tyvärr förpassar denna monitor till de flestas drömmar.

Läs hela recensionen på GamePC.com.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
606235
April 26, 2004 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill ha den..ska nog börja spara nu. Kostar ju bara 11243 på Dustin i Silver.

Men oj 1000 kr billigare på db.com http://www.datorbutiken.com/se.....d=VSVP201S

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
606262
April 26, 2004 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

M_U_M_S

nästan värt 11 laxar ju

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
606268
April 26, 2004 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Dyrt sa grisen.. :S

Verkar vara kvalité dock =))

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
Member Since:
December 18, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
606347
April 26, 2004 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

sån vill jag ha!... 😀
20" hyffsat fett :X

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
606366
April 26, 2004 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Äntligen en skärm jag kan tänka mig när min crtklump ger sig!
Eller....vad har viewsonic för pixelgaranti på en sådan rackare?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
606472
April 26, 2004 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Äntligen en skärm jag kan tänka mig när min crtklump ger sig!
Eller....vad har viewsonic för pixelgaranti på en sådan rackare?

Jo det där är också en monitor jag gärna bytat ut CRTn mot. Dock har man kört dubbla skärmar nu så länge att man nog måste ha det nästa runda också. Dubbla 201B, blir fina pengar.. 😉

"Three-year limited warranty on parts, labor and backlight."
Vet inte om de menar pixeldöd när de säger "backlight". Sen är det ju limited warranty vilket de inte går in närmare på. 1 års inlämningsgaranti antar jag och resten reparationsgaranti.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
606492
April 26, 2004 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Pim_]Äntligen en skärm jag kan tänka mig när min crtklump ger sig!
Eller....vad har viewsonic för pixelgaranti på en sådan rackare?

Jo det där är också en monitor jag gärna bytat ut CRTn mot. Dock har man kört dubbla skärmar nu så länge att man nog måste ha det nästa runda också. Dubbla 201B, blir fina pengar.. 😉

"Three-year limited warranty on parts, labor and backlight."
Vet inte om de menar pixeldöd när de säger "backlight". Sen är det ju limited warranty vilket de inte går in närmare på. 1 års inlämningsgaranti antar jag och resten reparationsgaranti.

Hittade

ViewSonic sets limits on 20" & greater LCD's at 10 bright sub-pixels, 10 dark sub-pixels, or a combination of 10.

It is possible that any replacement display may also have some non-performing sub-pixels. This should be considered when requesting a warranty exchange.

Läs hela rasket på http://www.viewsonic.com/support/qa.cfm?topic=lcd&question=01

Är fan skandal att man skall behöva godta de villkoren om man köper en skärm för 11000....

Dustin har en bra sida om pixelgaranti för olika tillverkare.
http://www.dustin.se/menyer/kundtjanst/felsokning/d_felsokning_pixelfel.asp

Kenrih
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
606613
April 26, 2004 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Det verkar finnas två versioner av skärmen där en har en 25 ms som responstid. Det är enbart den svarta som har 16 ms. Se SweC tråd om samma nyhet, http://forum.sweclockers.com/s.....did=276494 där bl a ett mejl från Viewsonic finns inklippt.

Platta skärmar är verkligen en djungel. Var i kontakt med Samsung idag som sa att alla 172X har och har alltid haft en responstid på 12 ms. 25 ms hade enbart ett fåtal testskärmar och 16 ms är ett missförstånd. Igår var jag inne på Alina som sa att den finns i två revisioner och att de ännu inte fått den snabbare. De lät också väldigt övertygande. Man vet inte vad man ska tro...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
606687
April 26, 2004 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim: Ja även om det ju blir fler "felande länkar" desto höre upplösning är det ju verkligen inte vackert att man ska tåla så mycket pixeldöd.. 🙁

Kenrih: Jo det är dock stor skillnad på specifikationer och riktigt jämförbara värden. Det är därför man ska vara väldigt försiktig när man tittar på specifikationer, det gäller dock nästan allt. En utvärdering/test av produkten är det enda som man kan lita riktigt på, dock inte alltid det ens. Beror på vem/vilka som testar.

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
606737
April 27, 2004 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

Döda pixlar är som sagt inte godtagbart om man lägger 11000:-

Kan dom inte fixa LCD-tekniken snart?
Finns det inget alternativ på g?

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
606745
April 27, 2004 - 3:20 am
sp_Permalink sp_Print

Kenrih wrote: Det verkar finnas två versioner av skärmen där en har en 25 ms som responstid. Det är enbart den svarta som har 16 ms. Se SweC tråd om samma nyhet, http://forum.sweclockers.com/s.....did=276494 där bl a ett mejl från Viewsonic finns inklippt.

Platta skärmar är verkligen en djungel. Var i kontakt med Samsung idag som sa att alla 172X har och har alltid haft en responstid på 12 ms. 25 ms hade enbart ett fåtal testskärmar och 16 ms är ett missförstånd. Igår var jag inne på Alina som sa att den finns i två revisioner och att de ännu inte fått den snabbare. De lät också väldigt övertygande. Man vet inte vad man ska tro...

16ms versionen säljs som silverfärgad på både db.com och Dustin ju.

Kenrih
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
606767
April 27, 2004 - 6:08 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote:
16ms versionen säljs som silverfärgad på både db.com och Dustin ju.

Inte enligt Samsung. Där det står 16 ms ska det egentligen stå 12 ms enligt någon Per som jag pratade med. Men om det skulle vara så, varför har man då inte talat om det för försäljarna? Det är ju ingen som förlorar på det, Samsung lär ju inte direkt sälja färre skärmar. Det känns som Samsung inte berättar hela sanningen här (eller så brister kompetensen hos deras personal).

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
607480
April 27, 2004 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Kenrih wrote: [quote=Redfaction] 16ms versionen säljs som silverfärgad på både db.com och Dustin ju.

Inte enligt Samsung. Där det står 16 ms ska det egentligen stå 12 ms enligt någon Per som jag pratade med. Men om det skulle vara så, varför har man då inte talat om det för försäljarna? Det är ju ingen som förlorar på det, Samsung lär ju inte direkt sälja färre skärmar. Det känns som Samsung inte berättar hela sanningen här (eller så brister kompetensen hos deras personal).

DET ÄR VIEWSONIC VI PRATAR OM!!!!!!

jonasy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
October 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
607771
April 28, 2004 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Imagine wrote: Döda pixlar är som sagt inte godtagbart om man lägger 11000:-

Kan dom inte fixa LCD-tekniken snart?
Finns det inget alternativ på g?

Oled kommer väl om fem tio år...

3*1600*1200 blir ganska många pixlar som felar. Skulle de garantera 0 döda pixlar (finns iofs de som gör det, t.ex Eizo), skulle säkert priserna vara enorm mycket högre..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL