April 17, 2005
Batman: Arkham Asylum är åtminstone till hypen en av de mest spännande speltitlarna för i år och som ett spel utvecklat under NVIDIAs The Way it's Meant to be Played program har spelet använts flitigt i PR-jippon av grafikkortstillverkaren. Särskilt har man visat upp de avancerade fysikeffekter som implementerats i spelet med hjälp av NVIDIAs PhysX-teknik. Men det har nu kommit fram information som avslöjar att NVIDIA inte bara gjort egna optimeringar i spelet, man har gått så långt att man plockat bort viss funktionalitet för dem som använder sig av AMD-baserade Radeon-grafikkort.
Av någon anledning inaktiverar spelets grafikmotor sina kantutjämningsinställningar när man känner av att ett Radeon-baserat grafikkort är installerat. Även om man som användare kan slå igång kantutjämning i själva grafikkortsdrivrutinen bidrar detta till betydligt sämre prestanda.
Rent hårdvarumässigt finns det inga problem med att använda grafikmotorns egen teknik för kantutjämning, vilket AMD själva konstaterade när man redigerade ett Radeon-korts enhets ID och startade spelet. Varpå kantutjämningsinställningarna återigen fanns tillgängliga.
Att NVIDIA övertalar spelutvecklare att använda så låga metoder för att underminera konkurrenterna är verkligen beklagligt. Men tyvärr inte helt oväntat efter att man ganska nyligen lade in en spärr i sina Forceware-drivrutiner för att inaktivera PhysX-stöd när ett Radeon-grafikkort var installerat. För dem som använt ett Radeon-kort för 3D-grafiken och ett separat NVIDIA-kort enbart för PhysX.
[Image Can Not Be Found]
Källa: TechPowerUp
March 13, 2008
De sitter ju i en knivig sits, de försöker göra allt för att sätta käppar i hjulen för AMD's skörd av framgångar. Det är förståeligt, men givetvis är det fult. Säkert kan inte spelföretagen/utvecklarna göra något åt det när nvidia viftar med en belåten summa de kan erbjuda för att göra saker som detta 🙂
November 4, 2001
Jag skulle vilja se siffror på vad nvidia egentligen vinner på detta (och liknande saker). Jag menar hos oss entusiaster kommer ju dessa saker (nästan) alltid fram. När det väl kommer fram så är det ju körda i och med fuskstämpeln.
De har ju redan sin logo/stämpel på spelet som talar om för konsumenterna vad som gäller. De "okunniga" bryr sig nog inte så mycket om någon FPS extra här eller där, eller något snack om optimerad AA. De som bryr sig är tex de som sitter här på NH och vi brukar ju få reda på saker ganska snabbt...
January 8, 2003
Det liknar deras optimeringar dom höll på med i 3d mark -01 när Radeon korten var snabbare å hade bättre bildkvalité. Men klarade dom ut krisen då med sina FX 5800 kort så ska dom väl klara ut det nu med, fast det hade varit trevligt om dom inte höll på med sina "optimeringar".
July 4, 2008
SuperNova wrote: Jag skulle vilja se siffror på vad nvidia egentligen vinner på detta (och liknande saker). Jag menar hos oss entusiaster kommer ju dessa saker (nästan) alltid fram. När det väl kommer fram så är det ju körda i och med fuskstämpeln.
De har ju redan sin logo/stämpel på spelet som talar om för konsumenterna vad som gäller. De "okunniga" bryr sig nog inte så mycket om någon FPS extra här eller där, eller något snack om optimerad AA. De som bryr sig är tex de som sitter här på NH och vi brukar ju få reda på saker ganska snabbt...
Problemet är väl att den största delen är vanliga svenssons och om de får höra att den ena produkten kommer att köra spelet med mycket finare effekter än det andra så är det inte så svårt att räkna ut vad de kommer att välja. Det är ju grafik som säljer vi första anblick.
July 4, 2008
Nvidia har tydligen kommit med en förklaring till detta:
http://www.xtremesystems.org/f.....p?t=235601
sen kan man ju ha en åsikt om det var en bra ursäkt eller inte..
October 23, 2005
this wrote: Nvidia har tydligen kommit med en förklaring till detta:
http://www.xtremesystems.org/f.....p?t=235601sen kan man ju ha en åsikt om det var en bra ursäkt eller inte..
Det där var ju bara nåt svammel från Nvidias PR avdelning. Självklart har dom handikappat ATI korten eftersom AA hoppar igång så fort man byter enhets ID på ett ATI kort och det beror inte på slumpen!
October 19, 2005
July 21, 2006
this wrote: Nvidia har tydligen kommit med en förklaring till detta:
http://www.xtremesystems.org/f.....p?t=235601sen kan man ju ha en åsikt om det var en bra ursäkt eller inte..
Lågt gjort faktiskt även om PhysX historien var värre. Men läs tråden som "this" länkar till så såvitt jag har förstått så är det så att B:AA är baserat på UT3-motorn och inte har nativt stöd för AA. Citerar en text ur tråden:
Fact 1: This game would not have any in-game AA at all if it weren't for NVidia's investments (development => work hours => money)
Fact 2: NVidia isn't a charity organization working for the betterment of our feelings - it won't invest money in something if it doesn't make them compete better in the hardware arena.NVidia's options:
1. Do not do anything, let the game stay AA-less. Outcome: No money spent. AA-wise competitively, there is no difference between Nvidia and ATI.
2. Invest money, put AA in the game, and allow this for everyone. Outcome: AA-wise competitively there is still no difference between NVidia and ATI. But NVidia has spent money.
3. Invest money, put AA in the game, and make it exclusive to the owners of YOUR cards. Outcome: AA-wise competitively NVidia now has advantage that justifies the money they spent.Now, I don't think any one of you is stupid enough to say (prove me wrong if you will) that NVidia are cold-hearted evil people because they have not taken the 2nd route (lose money, gain no advantage). The only logical routes to take are 1 or 3.
If they had taken 1, ATI owners would still be AA-less, so no difference for them. And if that were the case, would you be complaining because "NVidia hasn't spent money to enable AA?". No, if they had gone with route 1, I do not see anyone complaining about that.
But they have taken route 3, which didn't rob ATI users of anything at all, but merely added a feature for NVidia users.
Problem officer? I see nothing wrong with that.
Nu säger jag inte att jag håller med personen som skrev det inlägget, men jag tycker att han har en point i det han säger, alltså att Nvidia har investerat pengar, därför för de stöd för AA, men AMD/ATI har inte investerat en cent, därför blir de utan stödet för AA. Men det känns ändå fel på nåt sätt, orkar inte fundera så mycket på just nu, jag köper ju ändå de/det kort som passar mina behov bäst för tillfället.
July 21, 2006
Jaha, då var det som jag sade ändå. Nvidia har tydligen inte alls gjort nånting fel här vad det verkar.
http://www.legitreviews.com/news/6570/
http://www.fudzilla.com/conten.....w/15793/1/
http://www.pcper.com/article.php?aid=791
Citerar ur PC Perspective's artikel, som för övrigt är riktigt intressant läsning:
Recently a marketing rep from AMD claimed that some recently released titles were "proprietary" and NVIDIA's involvement in development caused those software teams to unfairly tweak their games for NVIDIA's hardware. The titles in question? Batman: Arkham Asylum, Resident Evil 5 and Need for Speed: Shift. Batman was especially controversial as it enabled in-game antialiasing support ONLY on NVIDIA hardware while AMD cards were required to use control panel based AA. The difference there is that there are definite performance advantages to letting the game engine itself decide how and where to apply the image quality feature rather than "brute forcing" the entire scene.
In reality, I think this claim from AMD is pretty much unfounded - NVIDIA has long been accused of doing things like this but AMD has similar relationships with developers - see games like Battle Forge, DiRT 2 and Tom Clancy's H.A.W.X. The truth is that both sides of the coin work as closely as possible with developers to make sure the latest titles work as well as possible on their own hardware. But without a doubt, NVIDIA's development efforts in this area are much more extensive. The developer relations team at NVIDIA is significantly larger, has a significantly larger budget and in general works with more developers than AMD's. In the case of Batman's AA support, NVIDIA essentially built the AA engine explicitly for Eidos - AA didn't exist in the game engine before that. NVIDIA knew that this title was going to be a big seller on the PC and spent the money/time to get it working on their hardware. Eidos told us in an email conversation that the offer was made to AMD for them to send engineers to their studios and do the same work NVIDIA did for its own hardware, but AMD declined.
1 Guest(s)