Batman skyr AMD-baserade grafikkort vid kantutjämning|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Batman skyr AMD-baserade grafikkort vid kantutjämning
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 30, 2009 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Batman: Arkham Asylum är åtminstone till hypen en av de mest spännande speltitlarna för i år och som ett spel utvecklat under NVIDIAs The Way it's Meant to be Played program har spelet använts flitigt i PR-jippon av grafikkortstillverkaren. Särskilt har man visat upp de avancerade fysikeffekter som implementerats i spelet med hjälp av NVIDIAs PhysX-teknik. Men det har nu kommit fram information som avslöjar att NVIDIA inte bara gjort egna optimeringar i spelet, man har gått så långt att man plockat bort viss funktionalitet för dem som använder sig av AMD-baserade Radeon-grafikkort.

Av någon anledning inaktiverar spelets grafikmotor sina kantutjämningsinställningar när man känner av att ett Radeon-baserat grafikkort är installerat. Även om man som användare kan slå igång kantutjämning i själva grafikkortsdrivrutinen bidrar detta till betydligt sämre prestanda.

Rent hårdvarumässigt finns det inga problem med att använda grafikmotorns egen teknik för kantutjämning, vilket AMD själva konstaterade när man redigerade ett Radeon-korts enhets ID och startade spelet. Varpå kantutjämningsinställningarna återigen fanns tillgängliga.

Att NVIDIA övertalar spelutvecklare att använda så låga metoder för att underminera konkurrenterna är verkligen beklagligt. Men tyvärr inte helt oväntat efter att man ganska nyligen lade in en spärr i sina Forceware-drivrutiner för att inaktivera PhysX-stöd när ett Radeon-grafikkort var installerat. För dem som använt ett Radeon-kort för 3D-grafiken och ett separat NVIDIA-kort enbart för PhysX.


[Image Can Not Be Found]

Källa: TechPowerUp

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
Member Since:
January 12, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1234643
September 30, 2009 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Blev nVidia så rädda för AMD/ATi:s nya kort haha:P

baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
Member Since:
March 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1234646
September 30, 2009 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

De sitter ju i en knivig sits, de försöker göra allt för att sätta käppar i hjulen för AMD's skörd av framgångar. Det är förståeligt, men givetvis är det fult. Säkert kan inte spelföretagen/utvecklarna göra något åt det när nvidia viftar med en belåten summa de kan erbjuda för att göra saker som detta 🙂

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1234648
September 30, 2009 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle vilja se siffror på vad nvidia egentligen vinner på detta (och liknande saker). Jag menar hos oss entusiaster kommer ju dessa saker (nästan) alltid fram. När det väl kommer fram så är det ju körda i och med fuskstämpeln.

De har ju redan sin logo/stämpel på spelet som talar om för konsumenterna vad som gäller. De "okunniga" bryr sig nog inte så mycket om någon FPS extra här eller där, eller något snack om optimerad AA. De som bryr sig är tex de som sitter här på NH och vi brukar ju få reda på saker ganska snabbt...

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1234656
September 30, 2009 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Det liknar deras optimeringar dom höll på med i 3d mark -01 när Radeon korten var snabbare å hade bättre bildkvalité. Men klarade dom ut krisen då med sina FX 5800 kort så ska dom väl klara ut det nu med, fast det hade varit trevligt om dom inte höll på med sina "optimeringar".

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1234660
September 30, 2009 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Jag skulle vilja se siffror på vad nvidia egentligen vinner på detta (och liknande saker). Jag menar hos oss entusiaster kommer ju dessa saker (nästan) alltid fram. När det väl kommer fram så är det ju körda i och med fuskstämpeln.

De har ju redan sin logo/stämpel på spelet som talar om för konsumenterna vad som gäller. De "okunniga" bryr sig nog inte så mycket om någon FPS extra här eller där, eller något snack om optimerad AA. De som bryr sig är tex de som sitter här på NH och vi brukar ju få reda på saker ganska snabbt...

Problemet är väl att den största delen är vanliga svenssons och om de får höra att den ena produkten kommer att köra spelet med mycket finare effekter än det andra så är det inte så svårt att räkna ut vad de kommer att välja. Det är ju grafik som säljer vi första anblick.

HeJo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
Member Since:
October 23, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1234670
September 30, 2009 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sorgligt att ett stort företag tar till småhandlarfasoner för att sälja sina produkter till varje pris.
Tyvärr är det inte första gången Nvidia gör liknande saker.

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1234672
September 30, 2009 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Nvidia har tydligen kommit med en förklaring till detta:
http://www.xtremesystems.org/f.....p?t=235601

sen kan man ju ha en åsikt om det var en bra ursäkt eller inte..

HeJo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
Member Since:
October 23, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1234680
October 1, 2009 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

this wrote: Nvidia har tydligen kommit med en förklaring till detta:
http://www.xtremesystems.org/f.....p?t=235601

sen kan man ju ha en åsikt om det var en bra ursäkt eller inte..

Det där var ju bara nåt svammel från Nvidias PR avdelning. Självklart har dom handikappat ATI korten eftersom AA hoppar igång så fort man byter enhets ID på ett ATI kort och det beror inte på slumpen!

Avatar
Tobberian
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 175
Member Since:
October 19, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1234682
October 1, 2009 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Era fans --> 🙁 :arg: 🙄 😮 🙁 :bok: 😡 😕
🙁 De har ni fixat bra nv.

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
Member Since:
July 21, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1234712
October 1, 2009 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

this wrote: Nvidia har tydligen kommit med en förklaring till detta:
http://www.xtremesystems.org/f.....p?t=235601

sen kan man ju ha en åsikt om det var en bra ursäkt eller inte..

Lågt gjort faktiskt även om PhysX historien var värre. Men läs tråden som "this" länkar till så såvitt jag har förstått så är det så att B:AA är baserat på UT3-motorn och inte har nativt stöd för AA. Citerar en text ur tråden:

Fact 1: This game would not have any in-game AA at all if it weren't for NVidia's investments (development => work hours => money)
Fact 2: NVidia isn't a charity organization working for the betterment of our feelings - it won't invest money in something if it doesn't make them compete better in the hardware arena.

NVidia's options:

1. Do not do anything, let the game stay AA-less. Outcome: No money spent. AA-wise competitively, there is no difference between Nvidia and ATI.
2. Invest money, put AA in the game, and allow this for everyone. Outcome: AA-wise competitively there is still no difference between NVidia and ATI. But NVidia has spent money.
3. Invest money, put AA in the game, and make it exclusive to the owners of YOUR cards. Outcome: AA-wise competitively NVidia now has advantage that justifies the money they spent.

Now, I don't think any one of you is stupid enough to say (prove me wrong if you will) that NVidia are cold-hearted evil people because they have not taken the 2nd route (lose money, gain no advantage). The only logical routes to take are 1 or 3.

If they had taken 1, ATI owners would still be AA-less, so no difference for them. And if that were the case, would you be complaining because "NVidia hasn't spent money to enable AA?". No, if they had gone with route 1, I do not see anyone complaining about that.

But they have taken route 3, which didn't rob ATI users of anything at all, but merely added a feature for NVidia users.

Problem officer? I see nothing wrong with that.

Nu säger jag inte att jag håller med personen som skrev det inlägget, men jag tycker att han har en point i det han säger, alltså att Nvidia har investerat pengar, därför för de stöd för AA, men AMD/ATI har inte investerat en cent, därför blir de utan stödet för AA. Men det känns ändå fel på nåt sätt, orkar inte fundera så mycket på just nu, jag köper ju ändå de/det kort som passar mina behov bäst för tillfället.

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
Member Since:
July 21, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1234928
October 6, 2009 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha, då var det som jag sade ändå. Nvidia har tydligen inte alls gjort nånting fel här vad det verkar.

http://www.legitreviews.com/news/6570/
http://www.fudzilla.com/conten.....w/15793/1/
http://www.pcper.com/article.php?aid=791

Citerar ur PC Perspective's artikel, som för övrigt är riktigt intressant läsning:

Recently a marketing rep from AMD claimed that some recently released titles were "proprietary" and NVIDIA's involvement in development caused those software teams to unfairly tweak their games for NVIDIA's hardware. The titles in question? Batman: Arkham Asylum, Resident Evil 5 and Need for Speed: Shift. Batman was especially controversial as it enabled in-game antialiasing support ONLY on NVIDIA hardware while AMD cards were required to use control panel based AA. The difference there is that there are definite performance advantages to letting the game engine itself decide how and where to apply the image quality feature rather than "brute forcing" the entire scene.

In reality, I think this claim from AMD is pretty much unfounded - NVIDIA has long been accused of doing things like this but AMD has similar relationships with developers - see games like Battle Forge, DiRT 2 and Tom Clancy's H.A.W.X. The truth is that both sides of the coin work as closely as possible with developers to make sure the latest titles work as well as possible on their own hardware. But without a doubt, NVIDIA's development efforts in this area are much more extensive. The developer relations team at NVIDIA is significantly larger, has a significantly larger budget and in general works with more developers than AMD's. In the case of Batman's AA support, NVIDIA essentially built the AA engine explicitly for Eidos - AA didn't exist in the game engine before that. NVIDIA knew that this title was going to be a big seller on the PC and spent the money/time to get it working on their hardware. Eidos told us in an email conversation that the offer was made to AMD for them to send engineers to their studios and do the same work NVIDIA did for its own hardware, but AMD declined.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 419
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL