Begränsad bandbredd en lösning på piratkopiering?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Begränsad bandbredd en lösning på piratkopiering?
Henrik Andersson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1105
Member Since:
December 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 19, 2002 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Fler och fler hushåll kan idag få bredband direkt in i sin villa eller lägenhet, det gör väldigt många glada och man slipper att sitta på modem och vänta flera timmar för att ladda in en hemsida med mycket bilder. Men alla blir inte lika glada, många mjukvaruföretag som bland annat mjukvarujätten Microsoft som är väldigt kända för att arbeta mot piratkopiering är nog glada för liknande åtgärder som att sätta begränsningar på användarnas bandbredd...

Läs hela artikeln här

edit: lade till ett omröstningsscript, så rösta på.


Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores

F.d användarnamn: dest

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
237612
December 19, 2002 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

mjo verkar sådär tror inte det kommer slå igenom.. för det är ändå bredband att man ska kunna va online 24 timmar om dygnet och sätter dem in sånt så tappar dem bara pengar..

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
237623
December 20, 2002 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

begränsad bandbredd kommer aldrig slå igenom!

lunari
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
Member Since:
October 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
237624
December 20, 2002 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

ok, kan någon berätta för mig som inte pallar att dra igenom artikeln vad den handlar om, är det ännu ett nytt påhitt eller?

Avatar
heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
Member Since:
September 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
237642
December 20, 2002 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print


ojojoj...

det e inte ens värt att kommentera... :arg: :banghead: :burn: :2:

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
237655
December 20, 2002 - 2:28 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: begränsad bandbredd kommer aldrig slå igenom!

Telia diskuterade detta för ett tag sen, och Thalamus i halmstad och ängelholm kör med et just nu.
Men att man använder piratkopiering som skäl för att minska bandbredden.. det lär knappast hjälpa

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
237656
December 20, 2002 - 2:30 am
sp_Permalink sp_Print

om telia tar upp det så får vi väl starta en namninsamling

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
237663
December 20, 2002 - 2:40 am
sp_Permalink sp_Print

det som faktiskt skulle hjälpa mot piratkopieringen är ju att ta betalt per nedladdad mb..
Det skulle ju naturligtvis bli enorma protester, men det skulle nog fungera..
Men o andra sidan är det ju inte bara warez som flödar i linorna, så det skulle nog inte funka så bra ändå..

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
237675
December 20, 2002 - 4:14 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: det som faktiskt skulle hjälpa mot piratkopieringen är ju att ta betalt per nedladdad mb..
Det skulle ju naturligtvis bli enorma protester, men det skulle nog fungera..
Men o andra sidan är det ju inte bara warez som flödar i linorna, så det skulle nog inte funka så bra ändå..

ett exempel som drar mycket bandbredd är också streaming av film, nyheter eller musikvideos som många internet-tvkanaler kör.

Sen har ju historien visat att bandbredden inte spelar någon roll på huruvida piratkopiering sker eller inte. Piratkopiering har ju funnits sedan 9600 bit/s-modem var senaste skriket. Visst hade man fått ner mängden piratkopierat material, men man hade inte fått bort "fenomenet" piratkopiering.
En bandbreddsbegränsning ser jag som en värktablett mot ett brutet ben, man ger lindrande medicin mot symptomen från det brutna benet, men man botar inte benet i sig

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
237676
December 20, 2002 - 4:20 am
sp_Permalink sp_Print

ja just det.. det är något jag saknar, att lite mer intressanta kanaler ska börja streama lite..

Piratkopieringen sker ju även utanför nätet också..

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
237677
December 20, 2002 - 4:23 am
sp_Permalink sp_Print

jag startade en tråd om kanaler på nätet:
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=39336

🙂

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
237678
December 20, 2002 - 4:24 am
sp_Permalink sp_Print

har du nåra tips?

lang
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
Member Since:
June 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
237679
December 20, 2002 - 4:24 am
sp_Permalink sp_Print

Så du menar att du ska betala för varje nedladdad mb!
jävla bra ide hörru.
Så när du går inte på Aftonbladet.se och får 100 popups
så är du beredd o betala extra för det ?
Allting man gör med en dator har inte med piratkopiering o göra.
Varför ska helt plöstligt alla drabbas för att några piratkopierar.
Enligt BSA är det trotts allt bara 10 % av sveriges befolkning som piratkopierar.
Det är inte så mycket om man jämnför i tex asien där bredband knappt existerar och där har tex 90 % av alla hushåll piratkopior.
Att strypa banbreden gör bara att folk hittar andra sätt att få tag i sina piratkopior. Folk har piratkopierat sedan datorns tillkomts.
Bara det är olika metoder.

Om folk får strypta banbredder säger folk upp sina abbonenamng (värdelöst för dom) = företagen förlorar kunder o pengar.
DOm en enda som skiter i om dom förlorar kunder är telia för dom tror fortfarande dom har monopol och endå har så många kunder.

Den enda lösning är sänkta priser. För trots allt vill alla igentligen ha orginal.
Flesta i alla fall.
Men så länge dom inte inser det kommer piratkopiering fortsätta.
Plus att folk kanske inte vill betala för en produkt sen måste man hämta hem feting stora fixar för att spelet var lite buggit när dom släppte det.
= dom får betala för varje mb extra för en fix för att spelet inte var fullstädingt när dom köpte det.
Hur kul är det tex
Och hur många spel är riktigt bra??
tex DOOM III är ett spel som förmodligen kommer vara värda sina slantar.
Men sen när dom släpper halla och benny bopp på äventyr i skogen men ful grafik o flytningar på skärmen och tror att folk ska betala 398:- för det så tror dom fel fel fel.
Roligast är när BSA o liknade säger att "den där jävla kalle satt o drog ner 3d studio max igår det kostar juh fy fan 35 000 kr i affärn nu har vi förlorat 35 000 kr men istället har dom fått en fjortis som fått ett intresse för 3d studio max och lägger kanske hela sin fritid på att lära sig det sen när han en dag söker jobb slipper han gå på en kurs o lära sig hur man använder menyerna i 3d studio max så kan han istället hela programet och hans företag han jobbar för köper en license till honom = alla tjänar på det i slutändan.
Jag tror tex micrsoft inte vore nånting utan piratkopierare.
Man kan säga att dom är som promoters som marknadsför en programvara åt dom .´dom testar och reporterar buggar o dyl tror ni en vanlig svensson som sitter hemma o knappt vet vad kontrolpanelen är skulle göra nått sånt ?.
jaja hoppas ni förstår vad jag menar
piratkopering betyder inte bara dåliga saker
och alla piratkopierar inte
Fråga skivbolagen varför dom inte ville publicera försäljnings statistik nu vid jul !!
kanske för att den är skyhög och dom försöker påtala att dom inte tjänara pengar och det är synd om dom.
jaja skulle kunna skriva 1000 rader till om detta men det orkar jag inte.
PS jag stödjer inte någon form av piratkopiering jag säger bara att det inte bara är negativit.
Jag tycker man ska köpa sina grejer "OM" man gillar artisen spelet whatever
men jag förstår om bildintresserad kalle 14 år inte har råd med 3d studio max och väljer och piratkopiera det istället
Och dom som säljer piratkopior kan jag tyvär inte försvara alls.
Dom borde få straff!!!!

Hare bra alla nördar 🙂

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
237681
December 20, 2002 - 4:30 am
sp_Permalink sp_Print

jo jag håller med i mycket i vad du skriver =)
jag tror inte starscream menade så heller, utan mest att det skulle minska mängden piratkopierat material. Men att det tar bort fenomenet piratkopiering är nog ganska naivt att tro 🙂

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
237684
December 20, 2002 - 4:35 am
sp_Permalink sp_Print

absolut inte, ideén är skitdålig men jag menar som ZeNNaN säger att piratkopieringen kanske borde sjunka något..

lang
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
Member Since:
June 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
237686
December 20, 2002 - 4:39 am
sp_Permalink sp_Print

Ungf som MS nya windows Palladium där dom kan kontrollera allt på din burk tex radera piratkipior osv
läs om det här o fasa
http://home.bip.net/hajcen/pal.....adium.html
iaf jag tror alla kommer förlorar på det i slutändan för vilka fjortisar har råd att köpa ett nytt grafikkort varje halvår
plus att köpa spelen och ny cpu och nya minnen morderkort osv
Om dom skulle komma på nått som tvingar folk att köpa spel kommer scenen dö ut helt tror jag.
Inte en jävel kommer tjäna en krona.
Vad ska man med fetaste ATI kortet till om man inte har några spel o spela det med tex :=)
Bara en tankeställare
men det är väl för mycket begärt av MS
Rik vill ha mer.
Fråga tex hur kunde bill gates bli världens rikaste man om alla piratkopierar.
Hur kan linuxdistarna tjäna pengar fast dom är gratis ?
jaja finns mycket man fundera på

ranlord
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
Member Since:
August 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
237688
December 20, 2002 - 5:32 am
sp_Permalink sp_Print

Hadde vissa ork o dra ner (stora spel) med 2400 moden på bbs tiden så tror jag inte att en begrännsad bandvidd stoppar dessa inevider.... laugh

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
237689
December 20, 2002 - 6:26 am
sp_Permalink sp_Print

en fil på 1 gig hade tagit ca 41,5 dygn att ta hem :bgrin:

ranlord
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
Member Since:
August 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
237690
December 20, 2002 - 6:39 am
sp_Permalink sp_Print

skamm den som ger sig..... över åtta spel per år isf 😀 menade vad som betraktades som stora spel på den tiden täker att begränsad bandbred iebär mer en 2400 kan det rent utav blir relatift den tid det tog att dra ner ett spel på den tiden....... om man nu hadde gjort sådant vilket nturligtvis jag ser som fökastligt. :blink:

z0rd4n
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 80
Member Since:
June 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
237695
December 20, 2002 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

nu är det ju inte så att dom kan påstå att det bara är för piratkopiering... tänk t.ex. alla vi som försöker spela något online... som Q3 till exempel... sen så även de som kommer att vilja köra med Xbox live det kommer ju fan aldrig gå att få nå ping alls om det ska låsas på nå lägre...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL