April 17, 2005
BenQ har tillsammans med
Viewsonic varit en av de ledande krafterna bakom dagens snabba LCD-paneler och
företagen har turats om att lansera "världens snabbaste LCD-monitorer". Nu
verkar det som att BenQ insett att inte allt handlar om responstid utan att
större monitorer och höga upplösningar kan vara minst lika intressant. På CeBIT
2006 kommer BenQ lansera ett flertal olika nya produkter och däribland två
nya LCD-monitorer av större modell. BenQ FP241W och BenQ FP301W är 24" resp. 30"
LCD-monitorer som båda ska använda sig av det nya HDMI-gränssnittet. FP2401W
väntas dyka upp i handeln under juni månad med en fin responstid på låga 8ms och
ett kontrastförhållande på 1000:1.
FP301W väntas inte förrän under fjärde kvartalet 2006 och än så länge finns det ingen information om panelens responstid, men kontrastförhållandet ska ligga på 700:1. Upplösningarna ska ligga på 1920x1200 resp. 2560x1600 pixlar för de båda monitorerna, vilket ör standard för dessa storlekar. Vi ser allt fler tillverkare satsa på större LCD-monitorer och förhoppningsvis kan detta bidra till sjunkande priser utöver större valmöjligheter för oss konsumenter.
[Image Can Not Be Found]
Källa: CDR Info
Det finns säkert fler som har samma kriterier, men jag tror faktiskt inte det är någon majoritet. 🙂
Hur som helst har vi pratat om att göra en "monitor" recension av en 23"-24" LCD-TV. Alltså se hur en LCD-TV klarar sig som monitor för dem som kanske vill kombinera dator och TV. Där handlar det ju om 1280x720 eller 1366x768. Kanske kunde varit av intresse för dig?
Tekniknörd som gillar att träna.
July 8, 2005
Låter ju mkt intressant detta 😀 Det finns inget ca pris på 24" modellen ännu?
Sen Mr. Chefredaktör skulle iaf jag uppskatta ett testa med 20-30" (eller egentligen bara 23-24", men kunde ju vara kul med ända upp till 30" ifs...) monitorer. Inte LCD-TV utan vanliga TFT's.
February 14, 2003
Anton K wrote: Det finns säkert fler som har samma kriterier, men jag tror faktiskt inte det är någon majoritet. 🙂
Hur som helst har vi pratat om att göra en "monitor" recension av en 23"-24" LCD-TV. Alltså se hur en LCD-TV klarar sig som monitor för dem som kanske vill kombinera dator och TV. Där handlar det ju om 1280x720 eller 1366x768. Kanske kunde varit av intresse för dig?
Låter perfa! Mitt förra grafikkort med TV-tuner pajade för inte så längesedan och nu har jag ett vanligt grafikkort utan TV (pga priset). Jag bor i studentrum och har ingen TV, min TV pajade också för ett tag sedan, och dessutom har jag ont om plats. Så det känns som om en kombinerad monitor och TV känns rätt så välkommen hit! 😉
PS. Givetvis glädjer det mig att utvecklingen på upplösningssidan också går framåt. Jag menar, jag kan ju alltid skala ned upplösningen, särskilt om jag bara vill ha halva (eller säger man en fjärdedel..) av den ursprungliga upplösningen! Men då måste upplösningen ta några steg till. 😛 DS.
vässmar: Det låter som ett bra tips och något Mr Chefredaktör själv skulle vara intresserad av med tanke på mina planer. 🙂
Nu efter CeBIT blir det nog lättare att se vad man har att "jobba" med 🙂
Kingsthrone: Jo min bror har en liknande situation där det lutar åt monitor och TV i ett. Så det finns många som sitter i samma båt skulle jag vilja påstå. Vi ska helt klart kika närmare på detta.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)