BFG AGEIA PhysX retail-kort tillgängligt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
BFG AGEIA PhysX retail-kort tillgängligt
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 10, 2006 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

BFG som tillsammans med ASUS ska stå för tillverkning och försäljning av AGEIAs fysikprocessor väntades inte lansera sina kort på konsumentmarknaden förrän i maj månad 2006. Men vi har redan sett dem dyka upp i OEM-system från Dell och Alienware. Nu har dock de första PhysX-korten dykt upp i online-butiker och även om det bara handlar om förhandsbeställningar betyder det att vi snart kommer kunna investera i en alldeles egen fysikaccelerator till våra speldatorer. Priset på BFG Ageia PhysX som finns att köpa hos Overclockers.co.uk ligger på £185, runt 2500 kronor. Att det sedan inte finns några spel ute på marknaden som stödjer PhysX fysikeffekter ännu kan ju kanske vara ett smärre irritationsmoment för potentiella kunder.

[Image Can Not Be Found]

Källa: The Inq

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1031448
April 10, 2006 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

kul att sakerna har kommit ut på marknaden. Frågan är vad man vinner mest på, att köpa ett extra graffe i CF/SLI eller ett physX :p Men det blir nog bra när spelen väl kommer ut.
Tycker det ser så tomt ut med en ren "pci plåt".

E.S.S
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
Member Since:
February 22, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1031473
April 10, 2006 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Kunde de inte gjort den passivt kyld?

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1031567
April 10, 2006 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

E.S.S wrote: Kunde de inte gjort den passivt kyld?

Håller med, den där fläkten ser inte särskilt effektiv ut (tänker på gamla Pentiumfläktar) så de borde ha kunnat fixa passiv kylning på kretsen. Det sista man vill ha är en fläkt till som brummar och susar.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1031582
April 10, 2006 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Liknar den kylning många tillverkare haft på sina gf6600gt kort, men sålänge fästpunkterna är någorlunda standard så borde det ju gå bra att byta ut kylaren!

Avatar
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
Member Since:
October 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1031595
April 10, 2006 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

2500 känns lite saftigt för att jag ska överväga ett köp.

Men det är klart, priset sjunker nog när den funnits ute ett tag och det lär ju komma budjettversoner i framtiden.

Avatar
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
Member Since:
October 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1031596
April 10, 2006 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

2500 känns lite saftigt för att jag ska överväga ett köp.
Men det är klart, priset sjunker nog när den funnits ute ett tag och det lär ju
komma budjettversoner i framtiden.

Vilken buss använder den? PCI-e...?

Swippe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
Member Since:
April 7, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1031601
April 10, 2006 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

WIRN wrote: 2500 känns lite saftigt för att jag ska överväga ett köp.
Men det är klart, priset sjunker nog när den funnits ute ett tag och det lär ju
komma budjettversoner i framtiden.

Vilken buss använder den? PCI-e...?

Ser ut som vanlig PCI.. lite synd.. alla mina pcie 1x ligger ju bara o samlar damm.. ge oss nåt att fylla ut dom med istället..

Avatar
nightportier
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
Member Since:
January 22, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1031627
April 11, 2006 - 1:12 am
sp_Permalink sp_Print

Att det sedan inte finns några spel ute på marknaden som stödjer PhysX fysikeffekter ännu kan ju kanske vara ett smärre irritationsmoment för potentiella kunder.

Bet on Soldier har stöd för Ageias PhysX .. och det finns att köpa.. inte för det är något lysande spel kanske men ändå.. rätt ska va rätt..

Hoppas det kommer i bundle-paket med Ghost Recon: Advanced Warfighter som också använder sig av PhysX.

Kommer köpa i vilket fall.

Avatar
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
Member Since:
October 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1031667
April 11, 2006 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

Swippe wrote: [quote=WIRN]2500 känns lite saftigt för att jag ska överväga ett köp.
Men det är klart, priset sjunker nog när den funnits ute ett tag och det lär ju
komma budjettversoner i framtiden.

Vilken buss använder den? PCI-e...?

Ser ut som vanlig PCI.. lite synd.. alla mina pcie 1x ligger ju bara o samlar damm.. ge oss nåt att fylla ut dom med istället..

håller med.
På mitt mobo finns det 2 PCIplatser varav den ena tas upp av grafikkortet och den andra av det obligatoriska ljudkortet så jag har ingen plats över för nån BFG AGEIA PhysX i fall den ska tryckas in i PCIporten, och jag tror inte jag är ensam om det...

Avatar
nightportier
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
Member Since:
January 22, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1031897
April 12, 2006 - 12:12 am
sp_Permalink sp_Print

WIRN wrote: [quote=Swippe][quote=WIRN]2500 känns lite saftigt för att jag ska överväga ett köp.
Men det är klart, priset sjunker nog när den funnits ute ett tag och det lär ju
komma budjettversoner i framtiden.

Vilken buss använder den? PCI-e...?

Ser ut som vanlig PCI.. lite synd.. alla mina pcie 1x ligger ju bara o samlar damm.. ge oss nåt att fylla ut dom med istället..

håller med.
På mitt mobo finns det 2 PCIplatser varav den ena tas upp av grafikkortet och den andra av det obligatoriska ljudkortet så jag har ingen plats över för nån BFG AGEIA PhysX i fall den ska tryckas in i PCIporten, och jag tror inte jag är ensam om det...

Sitter själv på en shuttle sn95g5 och i den är det trångt må jag lova.. har tryckt in ett x800xt pe och ett ljudkort sen va det fullt.. kommer rycka ljudkortet, sätta i detta istället och köra på det intergrerade ljudet (realtek alc658)..

Avatar
Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
Member Since:
August 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1032057
April 12, 2006 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

blir till att möblera om dom extra USB portarna om ja ska köra sådant.. Men om detta ska vara "hjälp" till Grafikkortet.. hur ska man då koppla ihop dom?.. SLi?.. Kabel på baksidan som gammalt?.. Eller ska de gå genom PCI porten.. ?.. PCI porten kommer ju vara grym flaskhals isf.. ? SLi så måste det ju bara PCI-e.. hur som helst.. ingen idé att köpa ett sånt här nu när det inte finns stöd för det i spelen m.m.. Sam vänta tills de släpper stöd för de, och då kommer även priset sjunkit en del, iaf på just detta..

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
Member Since:
December 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1032066
April 12, 2006 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte tror jag PCI begränsar så fasligt på ett sånt hät kort. Och vad ska den annars ligga på?

Avatar
nightportier
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
Member Since:
January 22, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1035410
April 23, 2006 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte tror jag PCI begränsar så fasligt på ett sånt hät kort. Och vad ska den annars ligga på?

Tror detsamma, spelar nog ingen större roll när det gäller detta kort tror jag..
Men det ska tydligen komma ett kort som man kan sätta i en PCI-e port också.
Personligen tänker jag köpa ett Asus när de släpper sina kort i Maj. De har 256mb minne på sina medans BFG endast har 128mb. Det bör ha större inverkan på prestandan än vad val av port har.
Det är ju bara att kolla på dagens grafik-kort och spel.. Vad jag vet så finns det inte ett enda spel som ens utnyttjar AGP 8 till fullo.

MVH

Avatar
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
Member Since:
October 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1035446
April 23, 2006 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

nightportier wrote:

Inte tror jag PCI begränsar så fasligt på ett sånt hät kort. Och vad ska den annars ligga på?

Tror detsamma, spelar nog ingen större roll när det gäller detta kort tror jag..
Men det ska tydligen komma ett kort som man kan sätta i en PCI-e port också.
Personligen tänker jag köpa ett Asus när de släpper sina kort i Maj. De har 256mb minne på sina medans BFG endast har 128mb. Det bör ha större inverkan på prestandan än vad val av port har.
Det är ju bara att kolla på dagens grafik-kort och spel.. Vad jag vet så finns det inte ett enda spel som ens utnyttjar AGP 8 till fullo.

MVH

Du bör nog inte jämföra med AGP8X eftersom denna port har ca 16 ggr så långsam busshastighet som AGP 8X...
Personligen tycker jag det låter lite långsamt med PCI men jag antar att de vet vad de håller på med när de valde PCI

Avatar
nightportier
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
Member Since:
January 22, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1035527
April 24, 2006 - 1:37 am
sp_Permalink sp_Print

Du bör nog inte jämföra med AGP8X eftersom denna port har ca 16 ggr så långsam busshastighet som AGP 8X...

Jag antar att du menar att AGP är 16ggr så långsam som PCI-express 16x.
Jag är fullt medveten om att AGP är mycket sämre än PCI-express men det va inte min mening att jämföra de 2 utan bara påpeka att spelen idag inte ens utnyttjar AGP 8x.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl PCI express så fantastiskt för att det, enkelt förklarat, klarar att skicka information åt båda hållen samtidigt medans AGP bara klarar åt ett håll i taget.

När man någonsin ska utnyttja detta vet jag ej men läste någonstans att det kunde va bra vid avancerad videorendering.??

Men som du säger.. de borde ju ha lite koll på om PCI räcker till hoppas man. Att släppa ett kort som får ett gränssnitt som begränsar prestandan redan från start låter inte vettigt.

MVH

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL