April 17, 2005
PhysX är, som många av våra
läsare vet, namnet på den fysikprocessor tillverkaren AGEIA utvecklat för
3D-spel. Fysikprocessorn, även kallad PPU (Physics Processing Unit), ska vara
ett hjälpmedel för 3D-spel där varken processorn eller grafikkortet har kraft
nog att hantera de kraftfulla fysiska effekter som speltillverkare vill lägga in
för en bättre spelupplevelse. Senaste nyheten i hörde om PhysX var att
grafikkortstillverkaren BFG skulle tillverka PCI-kort med fysikprocessorn på.
Nu har en japansk sajt lyckats få tag på ett tidigt exemplar av BFGs PhysX-kort och man har passat på att knäppa en hel del foto av kortet. Som för övrigt huserar själva PPUn och 128MB minne. Kortet väntas få ett pris på 199 dollar när det lanseras i slutet av året.
[Image Can Not Be Found]
August 15, 2004
Oh trevligt pci, har precis plats för ett till kort. 😉
Ska bli intressant och se hur fysiken kommer att vara med ett sånt kort.
*edit*
Finns också i pci-e version, bara att flippa sidan. 😀
http://world.altavista.com/bab.....6426.shtml
March 10, 2003
För att folk skall köpa detta kort tycker jag dom skall demonstrera det i ett system med en undermålig procerssor.
Dvs. En processor som i vanliga fall skulle begränsa spelprestandaden.
Folk brukar sällan köpa saker om det inte gör stor skillnad då det är få spel som (än så länge) stödjer det.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 11, 2003
Ctrl wrote: För att folk skall köpa detta kort tycker jag dom skall demonstrera det i ett system med en undermålig procerssor.
Dvs. En processor som i vanliga fall skulle begränsa spelprestandaden.
Folk brukar sällan köpa saker om det inte gör stor skillnad då det är få spel som (än så länge) stödjer det.
Lite negativ eller? Det är ju flera titlar på väg som stödjer detta, så det behövs nog inga undermåliga processorer.....
April 26, 2003
August 15, 2004
Black_light wrote: Om jag till exempel skaffar ett sånt kort, kan de ge mig något fpsboost alls? 😀
Kanske blir en fps vinst eftersom ageia kortet avlastar fysik processorna från grafikkortet, så då teroretiskt blir det mer kraft över på grafikortet till annat.
Men det roliga jag tycker är att kortet tillåter speltillverkarna att verkligen börja leka med fysikmotorn i spelen. 🙂
1 Guest(s)