Bilder på DWM effekter i Windows Longhorn|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bilder på DWM effekter i Windows Longhorn
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 5, 2004 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Microsofts uppkommande operativsystem som går under utvecklingsnamnet Longhorn kommer att bli en grafiskupplevelse som heter duga om vi får tro företagets presentationer och de förhandstittar som hittills blivit presenterade.
Nu i samband med Microsofts WinHEC event i Seattle har nya bilder dykt upp på några av de effekter som kommer att finnas med i operativsystemet. En medlem på Neowin.net har lyckats aktivera DWM (Desktop Windows Manager) i den senast läckta utvecklingsversionen av longhorn (Build 4070) och detta har medfört en del trevliga effekter att framträda. Bland annat drop shadows på applikationsfönster, animeringar vid öppnande av fönster och nya longhorn ikoner.

Lanseringen av longhorn ligger en bra bit in i framtiden (Betaversioner ska levereras under 2005) men det är klart intressant att se en vink av hur nästa generations operativsystem kommer att se ut.

Neowin.net kan man se flera bildexempel och även en kort videosnutt som visar fönsteranimeringarna i longhorn. De har även daglig täckning av WinHEC 2004 för den som är intresserad av vad som händer i Seattle.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
613477
May 5, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Desktopen ser ut att vara i 3d 😀 Tufft 😀

*Edit* såg filmen nu och det var verkligen snyggt för att vara ett OS 🙂

Jingizu
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 375
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
613480
May 5, 2004 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

än så länge är jag faktiskt inte imponerad! visst är det ganska vackert och visst är det bara en beta/alpha läcka.. men jag bryr mig inte så mycket om hur snyggt/lego det ser ut.. jag vill ha ett STABILT och lättanvänt OS.. jag hoppas att longhorn uppfyller detta.. men känner jag microsoft rätt kommer det att bli en ny minnesgris som krashar de första fyra månaderna

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
613484
May 5, 2004 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jingizu wrote: än så länge är jag faktiskt inte imponerad! visst är det ganska vackert och visst är det bara en beta/alpha läcka.. men jag bryr mig inte så mycket om hur snyggt/lego det ser ut.. jag vill ha ett STABILT och lättanvänt OS.. jag hoppas att longhorn uppfyller detta.. men känner jag microsoft rätt kommer det att bli en ny minnesgris som krashar de första fyra månaderna

Självklart är stabilitet och användarvänlighet två nyckelord när vi pratar om OS och utan detta kvittar det ju hur trevligt det ser ut. Men jag måste erkänna att jag är en "sucker" för snygga förpackningar så det ska verkligen bli intressant att se utvecklingen av longhorn. Då alla fina effekter ska vara grafikaccelererade ska det inte heller påverka datorns prestanda som man kanske lätt kan tro annars.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
613487
May 5, 2004 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

håller med anton... klart + om det ser riktigt tufft ut.... hoppas att man kan applicera FSAA i winmiljö det skulle fan behövas... 😉

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
613491
May 5, 2004 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej usch för allt animerat å massa färg..

ozric
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
Member Since:
October 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
613498
May 5, 2004 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag undrar hur mycket ram Longhorn kommer äta?

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
613499
May 5, 2004 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det är accelererat likts Apples Aqua är det klart intressant.. Men det återstår att se.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
613506
May 5, 2004 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Om det är accelererat likts Apples Aqua är det klart intressant.. Men det återstår att se.

Det är 100% hårdvaruaccelererat. Minimikravet för att köra med Longhorns original GUI kommer vara ett DirectX9-kort.

Kommer bli läckert tror jag, dock lär jag ju stänga av alla snurriga effekter när man minimerar/stänger fönster. Hatar den skiten i MacOS, kul en gång resten av gångerna är det bara störigt. 😉

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
613536
May 5, 2004 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm en sak, DirectX9 say you Undac. DDraw eller D3D? 😛
För, hur funkar det, kan windows använda d3d stuff medans jag ändå kör ett spel som är d3d? Man kan väl inte göra så, ge 2 olika program tillgång till ett grafikkort? 😮 (med accelerering)

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
613537
May 5, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Longhorn ska tydligen ha en massa funktioner för spel.
Du ska kunna köra spelen från skivan utan att installera dom.
Spel ska automatiskt uppdatera sig själva.
Detta är bara några av sakerna det har gått rykten om.

Själv hoppas jag att det blir ett stabilt och bra OS som är bra för spel och utan en massa extra onödiga funktioner som Windows XP har.
En av sakerna som många har varit oroliga över är Palladium där bara program som är certifierade som "säkra" av Microsoft ska kunna köras.

Flashiga desktops som tar en massa ram är ingenting jag längtar efter.
Ett desktop som man kan konfigurera mer hade varit kul, som en blanding mellan Samurize, MS Powertoys, TweakXP och StyleXP.

Dessutom måste Longhorn vara en hel del säkrare än Windows XP är i dagsläget.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
613548
May 5, 2004 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: Flashiga desktops som tar en massa ram är ingenting jag längtar efter.

Andra gången som vi får nämna det här:
GUIn sköts av grafikkortet. Allt flashigt skit bearbetas av GPUn och allt flashigt skit lagras i VRAM.

Kort sagt: mycket snyggare, mycket snabbare och mycket snällare mot ditt RAM och din CPU. 😉

Dit grafikkort gör ändå inte ett skit när du är inne i Windows bara så varför inte utnyttja kapaciteten i ditt grafikkort?

Det som jag har undrat en hel del över är hur spel i windowed mode kommer att fungera. Speciellt om det är Open GL (!)

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
613567
May 5, 2004 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett desktop som man kan konfigurera mer hade varit kul, som en blanding mellan Samurize, MS Powertoys, TweakXP och StyleXP.

Det håller jag med om till 100%! Mer sådana funktioner får gärna integreras i operativsystemet. Dock är jag tveksam till hur mycket tid MS är sugna att lägga på detta. Men man kan alltid hoppas, det förhöjer helt klart upplevelsen och kan många gånger förbättra användarvänligheten avsevärt!

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
613572
May 5, 2004 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

det var ju lite kul såg en av komentarerna hade postat denna länk :
http://freedesktop.org/~keithp.....reenshots/

vem var först?
http://xserver.freedesktop.org/

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
613579
May 5, 2004 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

JonaS wrote: det var ju lite kul såg en av komentarerna hade postat denna länk :
http://freedesktop.org/~keithp.....reenshots/

vem var först?
http://xserver.freedesktop.org/

måste säga att longhorn är lite mer imponerande, soft dropshadows är "lite" trevligare än sharp drop sahdows

sen är väl inte detta hårdvaruaccelererat? det är det som är longhorns stora feature ju 🙂

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
613791
May 6, 2004 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jaja mycke bättre om det är hårdvaruaccelererat då gör det ju inge om man har alla dessa effekter på.. dock så gillar jag inte massa effekter iaf.. 😛

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
613864
May 6, 2004 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som inte hittar länken till bilder/film?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
614013
May 6, 2004 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: måste säga att longhorn är lite mer imponerande, soft dropshadows är "lite" trevligare än sharp drop sahdows

sen är väl inte detta hårdvaruaccelererat? det är det som är longhorns stora feature ju 🙂

Mac OS X har varit hårdvaruaccelererat ett bra tag...

Avatar
Jappse
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 539
Member Since:
September 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
614063
May 6, 2004 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

hittar inte den Videon ni snackar om ni kollat på,,?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL