Bill Gates är faktiskt inte djävulen. Vi lovar!|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bill Gates är faktiskt inte djävulen. Vi lovar!
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 14, 2004 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Även om Bill Gates för många datorentusiaster är roten till all ondska här i världen är det nog få samhällsgrupper utanför IT-världen som håller med.
Definitivt inte i Afrika, Asien och andra områden som är hårt drabbade av svält, sjukdomar och allt annat vi välbärgade svenskar bara ser på TV.

I dessa områden kan Bill Gates ses som ljuset i mörkret och den raka motsatsen till ondska. Bill Gates och hans fru Melinda Gates driver nämligen en mycket aktiv hjälporganisation som bidrar med enorma mängder pengar till bland annat forskning för att bota allvarliga sjukdomar som sprids i många u-länder.
En av dessa sjukdomar är malaria som dödar över 1 miljon människor i världen varje år.

CNN har nu rapporterat om ännu en donation av Gates-hjälporganisation som går direkt till forskning för ett botemedel mot malaria. Donationen på 42.6 miljoner dollar (~290 miljoner SEK) betyder att Bill Gates och hans fru nu donerat över 300 miljoner dollar (2 miljarder SEK) i kampen mot malaria.
Inte illa för djävulen själv med andra ord. Vi hade gärna sett att fler av världens rikaste människor varit lika generösa och det kan vara något att tänka på när kritiken kring Bill Gates och Microsoft är som värst. 

Avatar
niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 360
Member Since:
February 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
795827
December 14, 2004 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

En dagens Robin Hood, han tar från de rika (windowsanvändare) och ger till de fattiga. Kanske inte är så dumt att köpa mjukvara, i alla fall inte när en del går till sådanna ändamål.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
795832
December 14, 2004 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Klart vettig nyhet, kanske ger vissa lite perspektiv på tillvaron. Men att mobba Bill har ju blivit mer än "grej" nuförtiden. Dummar sig något, skyll på gates. 😉

Nämen skämt åsido, kudos åt gates för detta.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
795838
December 14, 2004 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Mm det är generöst.. Han har ju skänkt VÄLDANS massa pengar innan också, inte bara till malaria.. 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
795842
December 14, 2004 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Antar han vill utrota malaria-myggorna för han hört de suger blod och det är nånting Microsoft vill ha monopol på 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
795862
December 14, 2004 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ]Klart vettig nyhet, kanske ger vissa lite perspektiv på tillvaron. Men att mobba Bill har ju blivit mer än "grej" nuförtiden. Dummar sig något, skyll på gates. 😉

Nämen skämt åsido, kudos åt gates för detta.

Tack för det. 🙂

Nä men det är faktiskt skrämmande hur färgade folk blir av allt Anti-MS snack och dylikt. Kan inte vara kul att vara så "hatad" som Gates är av många fanatiker trots att man gör så mycket gott.

Som Callister säger är det ju mycket annat han skänkt pengar till också.

Kommer ihåg att jag för något år sedan läste i någon intervju där han sa att hans barn på sin höjd skulle få ärva 10 miljoner dollar, resten av hans förmögenhet (bara runt 300 miljarder), skulle gå till välgörande ändamål när han dog.
Det finns nog inte många som tänker på det sättet av alla rika könsar.

Laglorden: Man kan faktiskt skämta om det mesta, och här har vi ett bra bevis på det. 😀

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
795871
December 14, 2004 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jo jag läste också nånstans att han, när han dör, skulle skänka alla pengar. Och när han dör kommer han lätt vara uppe i 300 miljarder, kanske 400.

Avatar
niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 360
Member Since:
February 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
795881
December 14, 2004 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jo jag läste också nånstans att han, när han dör, skulle skänka alla pengar. Och när han dör kommer han lätt vara uppe i 300 miljarder, kanske 400.

Det var inte dåligt, trodde jag inte om han faktiskt. Hur som helst har han nog styrt upp familjens framtid i generationer framöver, men att skänka så mycket pengar var endå något i särklass.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
795885
December 14, 2004 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

niro wrote: [quote=Callister]Jo jag läste också nånstans att han, när han dör, skulle skänka alla pengar. Och när han dör kommer han lätt vara uppe i 300 miljarder, kanske 400.

Det var inte dåligt, trodde jag inte om han faktiskt. Hur som helst har han nog styrt upp familjens framtid i generationer framöver, men att skänka så mycket pengar var endå något i särklass.

Jo men han har ju redan skänkt sin halva förmögenhet tidigare. Om han sparade pengarna kunde hans generation vara världens rikaste i många många år, liksom räntan de har på pengarna per månad är ju mer än vad de flesta rika idag tjänar per år. 😀

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
795925
December 14, 2004 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Väldigt generöst av honom..

gege
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
Member Since:
August 25, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
795928
December 14, 2004 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=niro][quote=Callister]Jo jag läste också nånstans att han, när han dör, skulle skänka alla pengar. Och när han dör kommer han lätt vara uppe i 300 miljarder, kanske 400.

Det var inte dåligt, trodde jag inte om han faktiskt. Hur som helst har han nog styrt upp familjens framtid i generationer framöver, men att skänka så mycket pengar var endå något i särklass.

Jo men han har ju redan skänkt sin halva förmögenhet tidigare. Om han sparade pengarna kunde hans generation vara världens rikaste i många många år, liksom räntan de har på pengarna per månad är ju mer än vad de flesta rika idag tjänar per år. 😀

Behöver jag påpeka att Ingvar Kamprad har större tillgångar än Bill Gates? Dock verkar han inte lika generös =/

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
795941
December 14, 2004 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker man bör skilja på kritik av operativsystemet Windows och kritik av Bill Gates. Att Bill Gates är generös gör inte Microsofts produkter bättre.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
795942
December 14, 2004 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

gege wrote: [quote=Callister][quote=niro][quote=Callister]Jo jag läste också nånstans att han, när han dör, skulle skänka alla pengar. Och när han dör kommer han lätt vara uppe i 300 miljarder, kanske 400.

Det var inte dåligt, trodde jag inte om han faktiskt. Hur som helst har han nog styrt upp familjens framtid i generationer framöver, men att skänka så mycket pengar var endå något i särklass.

Jo men han har ju redan skänkt sin halva förmögenhet tidigare. Om han sparade pengarna kunde hans generation vara världens rikaste i många många år, liksom räntan de har på pengarna per månad är ju mer än vad de flesta rika idag tjänar per år. 😀

Behöver jag påpeka att Ingvar Kamprad har större tillgångar än Bill Gates? Dock verkar han inte lika generös =/

Nä det tror jag inte han har. Kamprad har knappt 200 mdr medan Bill Gates har över 400 mdr. Kamprad är smålänning... Vad jag hört går han ned till frukt. och grönsakstorget precis innan de stänger så han kan pruta mer...

gege
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
Member Since:
August 25, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
795968
December 14, 2004 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Kingsthrone wrote: Nä det tror jag inte han har. Kamprad har knappt 200 mdr medan Bill Gates har över 400 mdr. Kamprad är smålänning... Vad jag hört går han ned till frukt. och grönsakstorget precis innan de stänger så han kan pruta mer...

Hur är det med matten? hur blir 46.6x6.7151 (dollarkursen när inlägget skrevs) =400 Jag får det till ca 312 bara.. ca 30%off inte någon jag skulle ta på allvar iaf.. men visst Kamprad äger inte IKEA tydligen så pengarna är inte hans beroende på hur man räknar men räknar man det som hans så skulle det vara 355. inte 200. vilket är ca 55%off. Nu är ju självklart dessa siffror några månader gammla därför inte helt pålitliga men jag tvivlar på att det har förändrats 55% i IKEAs fall, M$ vet man däremot aldrig vart man har iom med att det är et IT företag..

Edit: glömde länken till siffrorna jag har använt mig av.. Länk

Zarathos
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
795980
December 14, 2004 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe..klart han donerar massa pengar till välgörenhet.. han får ju dra det skatten i USA.. iofs så är det ju bättre att han gör så än låter bli..

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
795989
December 14, 2004 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Kingsthrone wrote: Jag tycker man bör skilja på kritik av operativsystemet Windows och kritik av Bill Gates. Att Bill Gates är generös gör inte Microsofts produkter bättre.

Nä självklart inte, men tyvärr är det väldigt få som skiljer på detta när det ska kritiseras.
Sen menar jag så klart inte att man inte ska klaga på MS för att Bill Gates är en väldigt generös person, men jag tror de flesta förstår. Känner att jag bara gör det mer invecklat ju mer jag skriver nu. 🙂

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
795990
December 14, 2004 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Kingsthrone wrote: Jag tycker man bör skilja på kritik av operativsystemet Windows och kritik av Bill Gates. Att Bill Gates är generös gör inte Microsofts produkter bättre.

Kritiken brukar inte ligga hos deras produkter såsom Windows eller MS Office utan om företaget Microsofts affärsetik och affärsmetoder.

Avatar
bran
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
796016
December 14, 2004 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är jävligt hedervärt. Gamle stofilen Kamprad är väl så snål att han inte ens donerar sina utslitna strumpor...

cyberhof
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
January 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
796024
December 14, 2004 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag tjänade lika mycket pengar som Bill Gates så skulle jag oxå skänka pengar till välgörenhet (vad ska man annars göra med pengarna man kan ju inte bränna pengarna under en livstid)...

Piggie
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
June 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
796032
December 14, 2004 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi hade gärna sett att fler av världens rikaste människor varit lika generösa och det kan vara något att tänka på när kritiken kring Bill Gates och Microsoft är som värst.

Va? Oftast kritiserar man MS för att deras mjukvara inte är värd pengarna (enligt mig och tydligen väldigt många andra) som man får ge för det, inte för att de inte gör något vettigt med pengarna som de får in.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 70
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL