Bill Gates är faktiskt inte djävulen. Vi lovar!|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bill Gates är faktiskt inte djävulen. Vi lovar!
bearz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
Member Since:
December 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
796069
December 14, 2004 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, döda använder väl inte MS produkter.
Eller gör dom det?

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
796101
December 14, 2004 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ted turner skänkte väl ett gäng miljarder till FN för en 5-10 år sen.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
796102
December 14, 2004 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja han skänkte 1 miljard dollar

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
Member Since:
March 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
796113
December 14, 2004 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Bill har monopol på i stort sett hela datornvärlden, många idéer är direkt hämtade/snodda från MAC.

Visst, Bill skänker pengar från sin överflöd, men han skänker knappast mer i relation till hur mycket han har än vilken svenne som helt som har ett överflöd (dvs de pengar som blir över efter att ens egna vardagsbehov är mättade).

Bill och MS utgör en omöjlighet för andra nya företag att på allvar ta sig in i marknaden och på allvar sälja sin programvara i en realistisk mängd. Bill och MS har full kontroll över prissättningen på alla deras produkter efterssom de konkurrerat ut alla möjliga andra komerciella "motståndare".

Kan en människa moraliskt sett vara värd en sådan rikedom som Bill besitter? Okej, han kanske kommer skänka en del av sina pengar när han kolar men varför ta dom från oss från början i fort av höga prissättningar? Ja, priset på MS produkter är GROVT övervärderade, hur skulle han annars kunna tjäna ihop till så mycket pengar?

Låt oss säga att person X tjänar 25 000 kr efter skatt per månad och skänker 300 kr till ett barnhem i afrika varje månad. Låt oss istället föreställa oss att B tjänar 300 miljoner i månaden och fortfarande skänker lika mycket i relation till vad X tjänar, då skänker B 3.6 miljoner per månad, eller 43 M per år. Är B då en bättre människa bara för att den totala summan är mer? Sen så måste man ju ta hänsyn till att Bill skänker pengar ur sitt överflöd, vilket kanske person X med sina 25 000 inte har över huvudtaget.

Men visst jag håller med er i att det finns andra miljonärer som inte skänker en spänn. Och där ska Bill ha en eloge.

Avatar
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
June 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
796117
December 14, 2004 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta kritiserande har väl inte med pengar att göra, direkt.

Det bygger nog mera på monopol. Microsoft har mer eller mindre monopol på OS. Intel har varit, och är fortfarande lite grann monopol på processorer (Även om AMD har tagit över en del).

Det är därför som man alltid ser konflikterna mellan detta, det går att gämföra direkt.

Microsoft - Linux
Intel - AMD
ATI - nVida
Märkesdator - Hemmabygge
AIK - DIF
män - kvinnor
vita - svarta
vi - dom

Det har alltid varit och kommer förmodligen alltid att vara på detta sätt.

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
Member Since:
March 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
796120
December 14, 2004 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommenterade mest pengafrågan pga alla som skrev om hans bidrag till forskningen.

Men som du sa (och jag) så har B och MS monoopol på allt som har med datorer att göra (nästan).

Chimaira
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
Member Since:
October 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
796821
December 15, 2004 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Lukascool wrote: Bill har monopol på i stort sett hela datornvärlden, många idéer är direkt hämtade/snodda från MAC.

....som i sin tur snott idéerna från xerox 😛

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
Member Since:
March 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
797055
December 15, 2004 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Chimaira wrote: [quote=Lukascool]Bill har monopol på i stort sett hela datornvärlden, många idéer är direkt hämtade/snodda från MAC.

....som i sin tur snott idéerna från xerox 😛

Chimaira är ett bra band... 😀
Har sett dem live.

gege
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
Member Since:
August 25, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
799107
December 18, 2004 - 1:20 am
sp_Permalink sp_Print

För att styrka vissa personers tes/åsikt om att M$ har monopol på mjukvara främst operativsystem så tänkte jag tipsa om deras nya nisch Antispyware-mjukvara som de har tänkt ta betalt för.

Alltså de tycker att man skall betala extra för att slippa spyware o dylikt i webbläsare som de har gjort till ett OS som man köper av dem :o. det stinker monopol om det tycker jag iaf. Nu finns ju gratis alternativ till antispyware men då ingår inte support antar jag.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
799153
December 18, 2004 - 3:04 am
sp_Permalink sp_Print

gege wrote: För att styrka vissa personers tes/åsikt om att M$ har monopol på mjukvara främst operativsystem så tänkte jag tipsa om deras nya nisch Antispyware-mjukvara som de har tänkt ta betalt för.

Alltså de tycker att man skall betala extra för att slippa spyware o dylikt i webbläsare som de har gjort till ett OS som man köper av dem :o. det stinker monopol om det tycker jag iaf. Nu finns ju gratis alternativ till antispyware men då ingår inte support antar jag.

Jadu...skulle dom rackarna ta betalt för ett Antispyware som plockar bort det som IE glatt släpper igenom så vore det en jäkla situation.

Så visst...det stinker monopol.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
799844
December 19, 2004 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

gege wrote: [quote=Kingsthrone]Nä det tror jag inte han har. Kamprad har knappt 200 mdr medan Bill Gates har över 400 mdr. Kamprad är smålänning... Vad jag hört går han ned till frukt. och grönsakstorget precis innan de stänger så han kan pruta mer...

Hur är det med matten? hur blir 46.6x6.7151 (dollarkursen när inlägget skrevs) =400 Jag får det till ca 312 bara.. ca 30%off inte någon jag skulle ta på allvar iaf.. men visst Kamprad äger inte IKEA tydligen så pengarna är inte hans beroende på hur man räknar men räknar man det som hans så skulle det vara 355. inte 200. vilket är ca 55%off. Nu är ju självklart dessa siffror några månader gammla därför inte helt pålitliga men jag tvivlar på att det har förändrats 55% i IKEAs fall, M$ vet man däremot aldrig vart man har iom med att det är et IT företag..

Edit: glömde länken till siffrorna jag har använt mig av.. Länk

Nja, siffrorna över deras förmögenheter är inte alltid rättvisande. Och som du skrev äger inte Kamprad IKEA, även om hans makt är stor inom koncernen. Jag har hört siffror om 170-210 mdr för några månader sedan om Kamprads totala förmögenhet. Jag har också hört siffror på över 550 mdr om Bill Gates förmögenhet, men det var iofs innan dollarraset. Så visst, 400 var kanske lite å ta i. Förresten har han en rätt rik kompis på Microsoft också.

Den uppfattning jag fått är att Gates är rikast och Kamprad inte kommer förrän på plats 4, däromkring.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
799849
December 19, 2004 - 12:24 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=Kingsthrone]Jag tycker man bör skilja på kritik av operativsystemet Windows och kritik av Bill Gates. Att Bill Gates är generös gör inte Microsofts produkter bättre.

Kritiken brukar inte ligga hos deras produkter såsom Windows eller MS Office utan om företaget Microsofts affärsetik och affärsmetoder.

Jag har hört mest kritik av deras produkter.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 54
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL