August 22, 2005
2004 står för dörren och nya standards är på väg in på marknaden, tex BTX och PCI-Express.
Nu har Intel och Microsoft gått i hopp om en standard för efterträdaren till BIOS vid namn EFI (Extensible Firmware Interface).
– Vad finns det för några fördelar med EFI?
För moderkorts tillverkare innebär det framförallt enkelhet, både i form av tillverkning och utveckling.
För oss vanliga konsumenter kommer EFI leda till snabbare uppstart, och stabilare system i allmänhet.
Läs mer här
August 13, 2001
Är det här ett BIOS som ska finnas på hårddisken som på en del dåliga Compaq-datoer?
Har bara för mig då jag för minst ett år sedan läste en artikel om ersättaren till BIOS och där skulle datan lagras på hårddiksen(!) (då skulle man få plats med alla BIOS för alla moderkort på hårddisken).
March 25, 2002
Nu är det ju inte så att bios-mjukvaran till vissa compaq-datorer har legat på hårddisken utan att de verktyg som man använt för att kunna göra se och förändra de inställningar som bios bland annat innehåller var lagrade på en egen partition.
Skulle det vara som du säger skulle du inte kunna starta datorn med en annan hårddisk + att om du råkade ta bort den "diagnostics"-partitionen så skulle du heller inte kunna starta datorn för att åtgärda det.
Men för övrigt så är det dumt att ha verktygen liggandes som compaq hade på den tiden, DET håller jag med om 🙂
January 4, 2004
Har ni någonsin hört talas om "Digital Restrictions Management/Trusted Computing/Palladium/Next Generation Secure Computing Base"?? (Lägg märket till att namnet har bytts varje gång folk börjar inse vad det igentligen är)
Största anledningen till att Intel och MS vill ha in EFI i våra datorer är för att de ska kunna sätta in DRM-funktioner på den lägsta möjliga nivån i datorn. Så att vi inte ska kunna lyssna på nerladdad musik, och för att vi inte ska kunna se på nerladdade filmer, och för att de ska kunna ha koll på vilka programvaror vi har installerade på datorn och att inga av dem är piratkopierade. Det skulle inte förvåna mig ifall dem blockerade "osäkra operativsystem" också som t.ex. Linux som inte stödjer MS sjuka beteende som införanden av DRM och andra restriktioner.
Jag säger inte att det är en dålig idé att byta ut nuvarande BIOS mot något bättre, det finns massor av saker som inte funkar så bra idag. Det som känns tråkigt är dock att så många användare är ovetande om vilka möjligheter till kontroll detta medför för t.ex. MS. Jag tycker att x86-datorer borde gå över till Open Firmware (http://www.openfirmware.org/) istället, som körs på alla IBM (PowerPC), SUN, Motorola och Apple-datorer sen länge tillbaka.
Om det fortsätter som det gör just nu så är det bara en tidsfråga innan man är tvungen att ha ett "modchip" i sin vanliga PC för att kunna köra andra operativsystem, program och spel på sin dator än vad Microsoft mf vill att vi kunna. När den dagen kommer skrotar jag min PC och köper en Mac istället!
August 16, 2002
dr.snuggles wrote: Har ni någonsin hört talas om "Digital Restrictions Management/Trusted Computing/Palladium/Next Generation Secure Computing Base"?? (Lägg märket till att namnet har bytts varje gång folk börjar inse vad det igentligen är)
Största anledningen till att Intel och MS vill ha in EFI i våra datorer är för att de ska kunna sätta in DRM-funktioner på den lägsta möjliga nivån i datorn. Så att vi inte ska kunna lyssna på nerladdad musik, och för att vi inte ska kunna se på nerladdade filmer, och för att de ska kunna ha koll på vilka programvaror vi har installerade på datorn och att inga av dem är piratkopierade. Det skulle inte förvåna mig ifall dem blockerade "osäkra operativsystem" också som t.ex. Linux som inte stödjer MS sjuka beteende som införanden av DRM och andra restriktioner.
Jag säger inte att det är en dålig idé att byta ut nuvarande BIOS mot något bättre, det finns massor av saker som inte funkar så bra idag. Det som känns tråkigt är dock att så många användare är ovetande om vilka möjligheter till kontroll detta medför för t.ex. MS. Jag tycker att x86-datorer borde gå över till Open Firmware (http://www.openfirmware.org/) istället, som körs på alla IBM (PowerPC), SUN, Motorola och Apple-datorer sen länge tillbaka.
Om det fortsätter som det gör just nu så är det bara en tidsfråga innan man är tvungen att ha ett "modchip" i sin vanliga PC för att kunna köra andra operativsystem, program och spel på sin dator än vad Microsoft mf vill att vi kunna. När den dagen kommer skrotar jag min PC och köper en Mac istället!
ZDnet wrote:
Intel says such suspicions are unfounded--companies that decide to go with EFI will be able to use it any way they like, by picking and choosing different features. EFI users don't necessarily have to work directly with Intel, either. They can gain access to the technology by working with companies like Insyde, or eventually use technology developed by the forum, once it gets started.
January 4, 2004
Moderkortstillverkare kommer bli "påtvingade" DRM-funktioner. Precis på samma sätt som MS fått Dell att sälja alla sina datorer med Windows XP förinstallerat utan valmöjlighet att köpa en dator utan operativsystem. "-Om ni säljer alla era datorer med Win XP får ni köpa licenserna till ett mycket föremånligt pris, om ni inte går med på det får ni köpa era lincener av oss extremt dyrt..".
Precis på samma sätt kommer man tvinga på moderkortstillverkare olika DRM-funktioner, och tillverkarna kommer att böja sig, för de vill inte ligga efter i utvecklingen och vara tvungna att köra med "gammla BIOS", när andra tillverkare har nya fina jättebra EFI..
September 3, 2001
är personligen inte så paranoid annars, men det här luktar verkligen illa. Med EFI ger man bl.a. microsoft för stor makt att leka med. Om dom kör med EFI snällt och sansat från början, så kommer alla att ha det till slut, och när alla har det till slut och BIOS är ett minne blott, då kommer smällen, i form av att alla uppdateringar, nyaste operativsystemen osv, kommer att kräva EFI med DRM funktioner, som sakta men säkert kommer att sprida sig 😉
Det kommer att hända, om inte hela branshen inser det och backar ut. Tyvär så tjänar ju företag på det här så det är nog bara vi som privatpersoner som kommer att stå för protesterna. Men... aja... det är bara att börja rata windows och intel då. AMD+linux ser ut som ett säkrare kort för framtiden imho.
June 28, 2001
Det känns ju bra att veta att det är någon mer som är medveten om vilka ENORMA nackdelar det finns med EFI och vilken kontroll RIAA och liknande kan få över oss genom datorerna.
Det är bara ett steg imot storebrorssammhället detta.
vill ni läsa mer så finns det mkt info på http://www.refactor.fi/pen/tcpa/faq.html och http://www.againsttcpa.com/
föresten, är ni trötta på långsamma bootningar så finns det moderkort som inte behöver kontrolera all hårdvara vid varje boot och kör direkt in windoz, så den delen går att lösa jävligt lätt.
flashback: vänta bara tills alla elaka virus som lägger sig i EFI delen och TOTALsabbar hårdvaran.
(vanligt på 286 > tiden)
September 15, 2003
Det blir snart omöjligt att uppgradera hårdvara.
Lite jobbigt att vara nyhetsskribent på NH också numera - man måste ju vara ytterst informerad (speciellt då MS o Co. medvetet mörkar hela denna operationen och försöker få den att framstå som något annat än det är, och när de inte lyckas byter namn på hela projektet) för att som i detta fall inte omedvetet (det hoppas jag verkligen iaf) sprida denna propaganda och hjälpa till att lägga grunden för ett ännu mer kontrollerat storebrorssamhälle.
1 Guest(s)