BIOS är död, länge leve EFI|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
BIOS är död, länge leve EFI
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 3, 2004 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

2004 står för dörren och nya standards är på väg in på marknaden, tex BTX och PCI-Express.
Nu har Intel och Microsoft gått i hopp om en standard för efterträdaren till BIOS vid namn EFI (Extensible Firmware Interface).

– Vad finns det för några fördelar med EFI?
För moderkorts tillverkare innebär det framförallt enkelhet, både i form av tillverkning och utveckling.
För oss vanliga konsumenter kommer EFI leda till snabbare uppstart, och stabilare system i allmänhet.

Läs mer här

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
498248
January 3, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

låter bra.. 🙂

Plexan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 756
Member Since:
May 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
498279
January 3, 2004 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter som en dröm ju..

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
498287
January 3, 2004 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

På tal om snabbare uppstarter!
Vet ni när mddr minnet eller vad det heter kommer ut?
Det minnet som sparade all startinformation så att uppstarten gick på dryga sekunden?

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 973
Member Since:
August 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
498316
January 3, 2004 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det här ett BIOS som ska finnas på hårddisken som på en del dåliga Compaq-datoer?
Har bara för mig då jag för minst ett år sedan läste en artikel om ersättaren till BIOS och där skulle datan lagras på hårddiksen(!) (då skulle man få plats med alla BIOS för alla moderkort på hårddisken).

tripodz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
Member Since:
March 25, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
498380
January 3, 2004 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är det ju inte så att bios-mjukvaran till vissa compaq-datorer har legat på hårddisken utan att de verktyg som man använt för att kunna göra se och förändra de inställningar som bios bland annat innehåller var lagrade på en egen partition.

Skulle det vara som du säger skulle du inte kunna starta datorn med en annan hårddisk + att om du råkade ta bort den "diagnostics"-partitionen så skulle du heller inte kunna starta datorn för att åtgärda det.

Men för övrigt så är det dumt att ha verktygen liggandes som compaq hade på den tiden, DET håller jag med om 🙂

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
Member Since:
March 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
498435
January 3, 2004 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det nu är så enkelt att tillverka, hur mycket borde priset då gå ner?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
498476
January 3, 2004 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

har redan lajjat med EFI för några månader sedan, när jag satt och lekte lite med den dual itanium2 server, fick ståfräs 🙂

dr.snuggles
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
Member Since:
January 4, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
498548
January 3, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ni någonsin hört talas om "Digital Restrictions Management/Trusted Computing/Palladium/Next Generation Secure Computing Base"?? (Lägg märket till att namnet har bytts varje gång folk börjar inse vad det igentligen är)

Största anledningen till att Intel och MS vill ha in EFI i våra datorer är för att de ska kunna sätta in DRM-funktioner på den lägsta möjliga nivån i datorn. Så att vi inte ska kunna lyssna på nerladdad musik, och för att vi inte ska kunna se på nerladdade filmer, och för att de ska kunna ha koll på vilka programvaror vi har installerade på datorn och att inga av dem är piratkopierade. Det skulle inte förvåna mig ifall dem blockerade "osäkra operativsystem" också som t.ex. Linux som inte stödjer MS sjuka beteende som införanden av DRM och andra restriktioner.

Jag säger inte att det är en dålig idé att byta ut nuvarande BIOS mot något bättre, det finns massor av saker som inte funkar så bra idag. Det som känns tråkigt är dock att så många användare är ovetande om vilka möjligheter till kontroll detta medför för t.ex. MS. Jag tycker att x86-datorer borde gå över till Open Firmware (http://www.openfirmware.org/) istället, som körs på alla IBM (PowerPC), SUN, Motorola och Apple-datorer sen länge tillbaka.

Om det fortsätter som det gör just nu så är det bara en tidsfråga innan man är tvungen att ha ett "modchip" i sin vanliga PC för att kunna köra andra operativsystem, program och spel på sin dator än vad Microsoft mf vill att vi kunna. När den dagen kommer skrotar jag min PC och köper en Mac istället!

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
498555
January 3, 2004 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

dr.snuggles wrote: Har ni någonsin hört talas om "Digital Restrictions Management/Trusted Computing/Palladium/Next Generation Secure Computing Base"?? (Lägg märket till att namnet har bytts varje gång folk börjar inse vad det igentligen är)

Största anledningen till att Intel och MS vill ha in EFI i våra datorer är för att de ska kunna sätta in DRM-funktioner på den lägsta möjliga nivån i datorn. Så att vi inte ska kunna lyssna på nerladdad musik, och för att vi inte ska kunna se på nerladdade filmer, och för att de ska kunna ha koll på vilka programvaror vi har installerade på datorn och att inga av dem är piratkopierade. Det skulle inte förvåna mig ifall dem blockerade "osäkra operativsystem" också som t.ex. Linux som inte stödjer MS sjuka beteende som införanden av DRM och andra restriktioner.

Jag säger inte att det är en dålig idé att byta ut nuvarande BIOS mot något bättre, det finns massor av saker som inte funkar så bra idag. Det som känns tråkigt är dock att så många användare är ovetande om vilka möjligheter till kontroll detta medför för t.ex. MS. Jag tycker att x86-datorer borde gå över till Open Firmware (http://www.openfirmware.org/) istället, som körs på alla IBM (PowerPC), SUN, Motorola och Apple-datorer sen länge tillbaka.

Om det fortsätter som det gör just nu så är det bara en tidsfråga innan man är tvungen att ha ett "modchip" i sin vanliga PC för att kunna köra andra operativsystem, program och spel på sin dator än vad Microsoft mf vill att vi kunna. När den dagen kommer skrotar jag min PC och köper en Mac istället!

ZDnet wrote:
Intel says such suspicions are unfounded--companies that decide to go with EFI will be able to use it any way they like, by picking and choosing different features. EFI users don't necessarily have to work directly with Intel, either. They can gain access to the technology by working with companies like Insyde, or eventually use technology developed by the forum, once it gets started.

dr.snuggles
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
Member Since:
January 4, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
498572
January 3, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Moderkortstillverkare kommer bli "påtvingade" DRM-funktioner. Precis på samma sätt som MS fått Dell att sälja alla sina datorer med Windows XP förinstallerat utan valmöjlighet att köpa en dator utan operativsystem. "-Om ni säljer alla era datorer med Win XP får ni köpa licenserna till ett mycket föremånligt pris, om ni inte går med på det får ni köpa era lincener av oss extremt dyrt..".

Precis på samma sätt kommer man tvinga på moderkortstillverkare olika DRM-funktioner, och tillverkarna kommer att böja sig, för de vill inte ligga efter i utvecklingen och vara tvungna att köra med "gammla BIOS", när andra tillverkare har nya fina jättebra EFI..

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
498691
January 3, 2004 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

but i love my bios 😛

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
498752
January 4, 2004 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

är personligen inte så paranoid annars, men det här luktar verkligen illa. Med EFI ger man bl.a. microsoft för stor makt att leka med. Om dom kör med EFI snällt och sansat från början, så kommer alla att ha det till slut, och när alla har det till slut och BIOS är ett minne blott, då kommer smällen, i form av att alla uppdateringar, nyaste operativsystemen osv, kommer att kräva EFI med DRM funktioner, som sakta men säkert kommer att sprida sig 😉

Det kommer att hända, om inte hela branshen inser det och backar ut. Tyvär så tjänar ju företag på det här så det är nog bara vi som privatpersoner som kommer att stå för protesterna. Men... aja... det är bara att börja rata windows och intel då. AMD+linux ser ut som ett säkrare kort för framtiden imho.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
498807
January 4, 2004 - 2:39 am
sp_Permalink sp_Print

Det känns ju bra att veta att det är någon mer som är medveten om vilka ENORMA nackdelar det finns med EFI och vilken kontroll RIAA och liknande kan få över oss genom datorerna.
Det är bara ett steg imot storebrorssammhället detta.

vill ni läsa mer så finns det mkt info på http://www.refactor.fi/pen/tcpa/faq.html och http://www.againsttcpa.com/

föresten, är ni trötta på långsamma bootningar så finns det moderkort som inte behöver kontrolera all hårdvara vid varje boot och kör direkt in windoz, så den delen går att lösa jävligt lätt.

flashback: vänta bara tills alla elaka virus som lägger sig i EFI delen och TOTALsabbar hårdvaran.
(vanligt på 286 > tiden)

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
498809
January 4, 2004 - 2:43 am
sp_Permalink sp_Print

tycker inte heller detta verkar så lovande... men vi får se...

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
Member Since:
April 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
498835
January 4, 2004 - 4:24 am
sp_Permalink sp_Print

Det låter ju inge bra alls. cry

Avatar
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
Member Since:
February 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
498852
January 4, 2004 - 4:55 am
sp_Permalink sp_Print

Fight the power!!!

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
498912
January 4, 2004 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker BIOS funkar ypperligt och kan inte tänka mig att det kan störa så många.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
499363
January 4, 2004 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

"Even Phoenix indicates a willingness to evaluate EFI, once the technology becomes an industry standard." hmm..?

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 402
Member Since:
September 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
499548
January 4, 2004 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blir snart omöjligt att uppgradera hårdvara.

Lite jobbigt att vara nyhetsskribent på NH också numera - man måste ju vara ytterst informerad (speciellt då MS o Co. medvetet mörkar hela denna operationen och försöker få den att framstå som något annat än det är, och när de inte lyckas byter namn på hela projektet) för att som i detta fall inte omedvetet (det hoppas jag verkligen iaf) sprida denna propaganda och hjälpa till att lägga grunden för ett ännu mer kontrollerat storebrorssamhälle.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL