October 4, 2002
http://www.trustedcomputing.or.....embership/
Såvitt jag vet är både AMD och nVidia med i "Palladium" a.k.a. storebror
Hittar dock inte ATI där? Någon som kan hjälpa mig? 😀
Edit: Ja, se där var dom - https://www.trustedcomputinggr.....t/members/
Hehe, nu kom vi från ämnet... ska bli skönt med snabbare uppstart 😀
November 9, 2002
ja e nog inte helt insatt i d här ämnet... men så illa kan d väl inte va??
varje gång storebror o hans kompisar kommer på ett nytt cd-kopierings-skydd så tar d 10 min innan nån haxor-nörd har knäckt d...
d finns cracks o hacks o allt va d heter till allt som har me datorer o göra...
man kan ju tom göra om ett slitet radeon 9500 till ett super 9700 (eller hur d nu va) me ett simpelt program
kommer d inte finnas folk som går förbi dom här grejerna me?
January 4, 2004
Stupid Ass wrote: ja e nog inte helt insatt i d här ämnet... men så illa kan d väl inte va??
varje gång storebror o hans kompisar kommer på ett nytt cd-kopierings-skydd så tar d 10 min innan nån haxor-nörd har knäckt d...
d finns cracks o hacks o allt va d heter till allt som har me datorer o göra...
man kan ju tom göra om ett slitet radeon 9500 till ett super 9700 (eller hur d nu va) me ett simpelt programkommer d inte finnas folk som går förbi dom här grejerna me?
Jag tycker inte att man ska behöva "cracka" sitt nyinköpta moderkort... datorer ska byggas med öppna standarder... ett bra exempel på hur MS tycker att det ska vara är t.ex. XBOXen, det är en helt vanlig dator med TCG-hårdvara innuti som säger vilka program/spel som får starta och vilka som inte får starta, självklart vill de ha piratkopieringsskydd i en spelkonsoll men är det en bra idé att ha den typen av hårdvara i ens dator?
Ett av de största argumentet som ges varför vi är i så stort behov av TCG är att det sker så mycket datorintrång och så mycket virusattacker nu för tiden, det ökar bara hela tiden... vad beror det på då? Jo, det beror på att det är så många som kör Windows på sina datorer... problemet är inte att datorer är osäkra.. problemet är att Windows är ett så grymmt osäkert operativsystem.. Kör man Mac OS, Linux, Unix eller BSD råkar man extremt sällan ut för såna tråkigheter som är en vardag för många som kör Windows.
Jag tror helt klart att MS medvetet gör Windows osäkert och lätt att göra intrång i just för att alla okunniga datoranvändare (vilket tyvärr är majoriteten) ska tycka att TCG är en superbra idé.
Fler måste bli informerade om vilka de igentliga målen är med TCG, det är inte att det ska bli säkrare att använda en dator, minska risken att få virus osv, för det går att uppnå idag utan TCG. De igentliga målen är att minska den egna personens makt över sin egendom och få bort piratkopiering av musik, spel, program och filmer.
De stora företagen som tjänar extremt stora summor pengar vill helt enkelt tjäna mer pengar... svårare än så är det inte...
November 29, 2001
Lite överdrivna reaktioner, Ars Technica said it well:
"The tinfoil hat crowd (of which I'm an occasional adjunct member, and Hannibal is the president, haha... just kidding!) sees this as an attempt by Microsoft and Intel to dictate the future of the PC."
Grymt citat. 🙂
EFI i sig är inget ont, TCPA och Palladium kan potentiellt sett bli ganska nasty men ännu är inget säkert.
De DRM-implementeringarna jag sett hittills har tett sig ganska harmlösa men också självklara (kopieringsskydd helt enkelt, att förbjuda icke-signerad mjukvara skulle vara helt groteskt dock).
Tom. gubbsen på MS låter ju en enkelt slå av eller på DRM i WM9 tex.
EFI finns redan i praktiken och funkar med Linux, piratkopierade filmer and what-not...
Men men, UFO:t har inte landat än så det är lite tidigt att skrika mörkläggning. 😉
January 28, 2003
jag får lite dåliga vibbar av att microsoft och intel går ihopa för att "förbättra" någonting för oss...
men någonstans här:
dr.snuggles wrote: Jag tror helt klart att MS medvetet gör Windows osäkert och lätt att göra intrång i just för att alla okunniga datoranvändare
börjar det bli lite väl mycket paranoia
January 4, 2004
UndaC wrote: Tom. gubbsen på MS låter ju en enkelt slå av eller på DRM i WM9 tex.
Ross Anderson wrote: Microsoft säger att Palladium inte plötsligt kommer att stoppa något från att fungera. Men en uppdatering av Windows Media Player nyligen har orsakat protester genom att insistera att användare ger tillstånd till framtida åtgärder mot piratkopiering, inklusive åtgärder som stryker piratkopior som hittas på din dator.
Paranoian är nog inte så obefogad. Microsoft, Intel och alla andra företag har en sak i åtanke, att tjäna pengar. De bryr sig inte om ifall vi är nöjda och har det bra, de vill ha makt och pengar. Tänk efter en sekund så inser ni nog att utvecklarna på MS inte sitter och sliter för att våra datorer ska bli säkrare mot virus och spam osv.
Jag tycker alla borde läsa igenom denna FAQ. Den är på svenska och man får veta massor om vad TCPA/Palladium/NGSCB innebär.
November 29, 2001
dr.snuggles wrote:
Jag tycker alla borde läsa igenom denna FAQ. Den är på svenska och man får veta massor om vad TCPA/Palladium/NGSCB innebär.
Det där är en subjektiv analys av vad som potentiellt sett kan hända.
Fortfarande lite tin foil hat över det hela.
May 8, 2001
Ni som bara "måste" ha en snabbare uppstart. Jag förstår inte riktigt, spelar det så stor roll egentligen ? Jag startar min dator ca 1 gång per dygn ! Spelar mindre betydelse om det tar en halv minut hit och dit.... Det är ju bara när man håller på och "bråkar" med datorn och startar om 10 ggr i rad som det kan vara irriterande !
Mvh...
November 29, 2001
laphroaig wrote: Ni som bara "måste" ha en snabbare uppstart. Jag förstår inte riktigt, spelar det så stor roll egentligen ? Jag startar min dator ca 1 gång per dygn ! Spelar mindre betydelse om det tar en halv minut hit och dit.... Det är ju bara när man håller på och "bråkar" med datorn och startar om 10 ggr i rad som det kan vara irriterande !
Mvh...
Du startar den en gång per dygn, andra flera gånger per dag andra bara någon gång i månaden. Allt anpassas ju inte efter just dina behov såklart.
Sen är det ju inte bara uppstarten som är det viktiga med EFI.
May 15, 2003
dr.snuggles, du borde låsa in dig i en garderob med en foliehatt som UndaC tillhandahåller. Se bara till att du byggt garderoben själv och inte köpt den på stora, onda Bauhaus som bara är ute efter att tjäna pengar och inte bryr sig om hurvida du kommer trivas i din garderob.
Nä, men alvarligt talat så är du lite väl skeptisk (milt uttryckt). Jag vill inte ge mig in i en diskution som bara bygger på spekulationer men vad gäller drm och scg som alla är så rädda för så tror jag att det kommer bli något i stil med att det kommer att implementeras i märkesdatorer som compaq, ibm och kanske dell där de säljs med förinstallerat windows och övriga program och om du köper en sådan så kommer du märka det först när du formaterar och skall installera din nerladdade nya windows-alpha eller kanske spela en nerladdad dvd-rip.
Däremot så kommer nog alla retailmoderkort av abit, asus, msi osv inte ha dessa funktioner med på sina kort eftersom (iaf vad som är sagt) alla tilverkare själva får välja hur de vill bygga upp sin EFI. Så vi som inte köper en dator på onoff kommer att få ta del av de bra funktionerna men inte de "dåliga".
Självklart bara mer spekulationer från mig dock..
October 4, 2002
Andy Guts wrote: dr.snuggles, du borde låsa in dig i en garderob med en foliehatt som UndaC tillhandahåller. Se bara till att du byggt garderoben själv och inte köpt den på stora, onda Bauhaus som bara är ute efter att tjäna pengar och inte bryr sig om hurvida du kommer trivas i din garderob.
1 Guest(s)