April 17, 2005
Blizzard Entertainment har skapat några av de bäst säljande dataspelen i världen med klassiker som Warcraft, Starcraft, Diablo och WoW på meritlistan. Nu har mjukvaruutvecklaren Havok meddelat att Blizzard licensierat företagets Havok 4.0 svit som är utvecklad för att ta hand om bland annat hårdvaruaccelererad spelfysik och animationer. Blizzard är onekligen en stor fjäder i hatten för Havok och varken ATI eller NVIDIA lär gråta över detta offentliggörande, i så fall glädjetårar. Havok FX motorn stödjer nämligen hårdvaruaccelerering av fysikeffekter med ATI och NVIDIAs grafikkort, vilket betyder att man borde kunna ge AGIEA och PhysX en ordentlig kamp i Blizzards kommande speltitlar, vilka kan bli riktigt hårresande.
March 11, 2003
Jag måste säga att jag tycker jäkligt synd om Ageia för stunden. Inte nog med att speltillverkarna har lyckats med konsstycket att totalt spoliera idén med PhysX, men som grädde på moset får de fightas i hörnet med såväl ATi som Nvidia, och samtliga processortillverkare står väl redo att hoppa in om någon av de två skulle tröttna. Inte lätt att bryta ny mark, när man har så enhetligt motstånd.
March 11, 2003
BarateaU wrote: Blir svårt att hitta på nya grafik "grejer" när alla har bestämmt sig.
Lite skillnad när voodo kom osv.
Fast alla hade ju inte bestämt sig när Ageia började snacka om PhysX. De första kommentarerna var att det inte fanns något behov av mer avancerad fysik i spelen, sedan snackade de om att det fanns kraft i CPU och GPU för att klara betydligt mer än vad som användes idag, och att folk inte ville betala för ett extra kort. Ett mellanspel var väl Cell och andra flerkärniga CPU:ers förmåga att dedikera kärnor till fysik. Efter det började såväl ATi som Nvidia att presentera lösningar med Crossfire och SLI, där ett extra graffe skulle ta rollen som fysikkort.
Blev det billigare eller effektivare än PhysX, eller handlar det helt enkelt om att de absolut inte vill ha in en ny aktör på marknaden, som stör deras lilla privata arena?
March 19, 2003
denstore wrote: [quote=BarateaU]Blir svårt att hitta på nya grafik "grejer" när alla har bestämmt sig.
Lite skillnad när voodo kom osv.
Fast alla hade ju inte bestämt sig när Ageia började snacka om PhysX. De första kommentarerna var att det inte fanns något behov av mer avancerad fysik i spelen, sedan snackade de om att det fanns kraft i CPU och GPU för att klara betydligt mer än vad som användes idag, och att folk inte ville betala för ett extra kort. Ett mellanspel var väl Cell och andra flerkärniga CPU:ers förmåga att dedikera kärnor till fysik. Efter det började såväl ATi som Nvidia att presentera lösningar med Crossfire och SLI, där ett extra graffe skulle ta rollen som fysikkort.
Blev det billigare eller effektivare än PhysX, eller handlar det helt enkelt om att de absolut inte vill ha in en ny aktör på marknaden, som stör deras lilla privata arena?
Jo sant sant, skulle inte kasta mig över ett PhysX kort bara för att.
Men det känns mycket svårare att slå sig in på den marknaden nu en vad det var för ett par år sen då det fanns lite fler små som konkurerade ocskå, sen kom nvidia och körde över alla men skall inte säga att det blev sämmre för det men det blir lite avsmalat av vad man kan välja.
Hmm ATI, NVIDIA vid prestanda? Maxtor vid kvalite eller massvis med skärmar.
Sen att nvidia har quadro modeller samt ati har firegl modeller gör inte marknaden bredare 😉
1 Guest(s)