April 17, 2005
Vi rapporterade tidigare om hur HD DVD såg mycket ljust på framtiden och att man genom sin tidiga etablering hoppas kunna konkurrera ut Blu-ray. När Blu-ray-pamparna och deras supporters får säga sitt låter det dock helt annorlunda. En seger är oundviklig för Blu-ray och det baserar man mer eller mindre helt på en sak, Playstation 3. Genom Playstation 3 så har man fått en bas på över 1 miljon spelare i Nordamerika, medan HD DVD befinner sig på dryg en 15-20% av det. Hos Hardware Upgrade har man sammanställt HD DVD vs. Blu-ray under CES och diskuterar inte bara nutid utan även framtiden för de två formaten.
August 11, 2001
E det bara jag, eller tycker fler att det är konstigt att man inte ännu bestämt sig för det nya formatet?
Nu är jag inte så insatt i dom olika kvaliteerna, men det borde ju bara att se vilket format som ger mest för pengarna och sen satsa på det. Om alla enas om en standard, så kan ju vi konsumenter börja handla. Nu känns det som man bara väntar på att vi konsumenter ska få veta vilket format vi ska köpa.
December 9, 2006
January 15, 2004
Holetaker wrote: [quote=danjeel]Då kan du ju fundera på vem som ska bestämma det?.
Dom företagen som står bakom HD-DVD eller dom bakom BR?
Ingen av dom. Snarare dom som ska använda skivorna. Tex filmbolag och slutkonsumenter
Precis, fram med era plånböcker och rösta nu. 🙂
Själv tror jag att Blu-Ray kommer gå segrande ur striden, vad jag kan se så pekar det mesta mot det i alla fall.
Aktuellt på SVT verkar också hålla med: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=734968
November 4, 2001
HD-DVD har ju fördelen att det räcker relativt små modofieringar på dagens DVD-pressar för att kunna trycka upp HD-DVD skivor. Således blir detta lagringsformat billigare.
Nackdelen är ju att man inte kan lagra lika mycket/skiva som Blueray. Fast som det stod i artikeln har man en trippellagers HD-disk på 51GB på gång, vilket skulle betyda att HD-DVD har en klar fördel (förutsatt att priset / disk inte förändras närmarevärt) över blueray.
Vilket format det blir avgörs förmodligen av hur mycket pengar det ligger bakom dem. Företagen vill tjäna pengar och kommer således att välja det format som gynnar dem bäst.
May 5, 2003
SuperNova wrote: HD-DVD har ju fördelen att det räcker relativt små modofieringar på dagens DVD-pressar för att kunna trycka upp HD-DVD skivor. Således blir detta lagringsformat billigare.
Nackdelen är ju att man inte kan lagra lika mycket/skiva som Blueray. Fast som det stod i artikeln har man en trippellagers HD-disk på 51GB på gång, vilket skulle betyda att HD-DVD har en klar fördel (förutsatt att priset / disk inte förändras närmarevärt) över blueray.Vilket format det blir avgörs förmodligen av hur mycket pengar det ligger bakom dem. Företagen vill tjäna pengar och kommer således att välja det format som gynnar dem bäst.
Sen kan man ju ifrågasätta om HD-DVD och Blu-rayspelare för filmer tillåter modifierade specifikationer.
Personligen tror jag inte vi kommer få se HD-DVD-filmer med 3 lager eller Blu-Rayfilmer med 4 lager utan såna skivor kommer troligen enbart användas för dataskivor.
August 2, 2001
johnnygreed wrote: Sony har ju dock satsat galet förr... Ngn. som minns det fantastiska Betamax??? Visserligen var Betamax ett kvalitativt sett bättre format än VHS, men det gick ju som det gick...
...Eller när de missade mp3spelar-revolutionen genom att istället lansera sitt eget konkurerande format som ingen ville använda.
Fast HD-DVD har fortfarande ett ess i tröjärmen:
http://slashdot.org/article.pl...../11/213258
2 Guest(s)