Blu-ray filmer dubbelt så dyra som DVD-filmer?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Blu-ray filmer dubbelt så dyra som DVD-filmer?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 9, 2006 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Sony Pictures har som första filmstudio nu släppt priser på sina Blu-ray filmer och det är knappast någon munter läsning. Man har släppt siffror för sina grossistpriser som för nya lanseringar kommer ligga på $23.45 filmen. Det är 50% dyrare än dagens DVD-filmer som vi ser på butikshyllorna och då ska det tilläggas att man jämför grossistpriser med konsumentpriser. Den verklige konsumentkostnaden för Blu-ray filmer lär vara betydligt högre än det grossistpris Sony Pictures nu satt. Grossistpriserna för äldre titlar kommer ligga på $17.95 vilket enligt Sony ska vara samma pris som man satte på de första DVD-titlarna när tekniken lanserades 1997.

"Some of the movies to be released in the first batch by Sony are The Fifth Element, Desperado, Hitch, House of Flying Daggers, Legends of the Fall, and Terminator. Sony’s wholesale price of $23.45 for Blu-ray discs is 56 percent more than the $14.99 it costs to buy a new DVD of Hitch from BestBuy.com. A Terminator DVD is available for $9.99."

För dem som stirrat sig blinda på höga kostnader för själva Blu-ray spelaren ska man nu kanske börja fundera över vilka priser filmerna kommer ligga på. Förmodligen kommer flera titlar vara dubbelt så dyra på Blu-ray som på DVD. Frågan är hur länge dessa priser kommer hålla sig, och kanske ändå intressantare, vad kommer HD DVD-filmer kosta?

Källa: Red Herring

klaus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
February 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1012948
February 9, 2006 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Köpa sällan en Film.Sista köpte före ett År.Och alles nyss köpte jag den med Tom Cruise-Värdarnas Krieg.Ska titta i Helgen.Den gick alla Fall redan allt för högt i Priset (175,-Kr)na ja,non Gong ska levas........Klaus

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1012958
February 9, 2006 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen när har teknikskiften inneburit lägre priser för konsumenterna?

Vad som egentligen är intressant är vad man får för det högre priset!

Om upplevelsen av att se Hitch i HiDef är minst dubbelt så hög kan man ju vidhålla att blueray-versionen av filmen är prisvärd.
Men tycker man, som jag, att DVD-kvalitet är fullt tillräcklig, speciellt på en romantisk komedi som denna, upplever man nog inte filmen som lika prisvärd.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1012995
February 9, 2006 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor: Det säger ju sig självt att Blu-ray inte skulle vara billigare. 🙂
Att det är dyrare förstår ju vem som helst, men att köpa en film för 300-400 spänn känns rätt magstarkt. Men som du säger beror det helt på hur stor upplevelseskillnaden är, varför jag nämnde HD DVD som borde ge liknande upplevelse men till lägre pris. 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1013009
February 9, 2006 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, sony vet hur man ska motverka piratkopiering 😉

Men det var väl inte så oväntat, en dvd kostade ju dubbelt så mycket som ett videoband när de kom.

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1013057
February 9, 2006 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Sänks nog med tiden. Kan tänka mig att häftiga filmer så som matrix osv kan vara jävligt coolt i Hi-Def.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1013066
February 9, 2006 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: varför jag nämnde HD DVD som borde ge liknande upplevelse men till lägre pris. 🙂

Jo, det har du rätt i. Om man utgår från att HD-DVD kommer vara billigare och samtidigt hålla samma kvalitet på ljud och bild som BlueRay blir diskussionen om Sonys prissättning mer intressant.

Jag skrev mitt första inlägg med tanke på citatet i artikeln, där de jämför med DVD-filmernas pris.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1013094
February 9, 2006 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

AnonymousKiller wrote: Sänks nog med tiden. Kan tänka mig att häftiga filmer så som matrix osv kan vara jävligt coolt i Hi-Def.

CD blev dubbelt så dyrt som LP även om tillverkningskostnad/distributionskostnad halverades.
DVD blev nästan dubbelt så dyrt som VHS även om kostanden halverades.

Priserna sänks inte med tiden. Komer helt klart fortsätta pirata tills de sätter priser som stämmer någorlunda med deras kostander.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL