Blu-ray vs. HD DVD: 1-1|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Blu-ray vs. HD DVD: 1-1
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 27, 2004 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

De två rivaliserande blålaserteknikerna för lagring av HD-media (High Definition), Blu-ray och HD DVD, är fortfarande indragna i en massiv kamp om den kommande HD-marknaden.
Blu-ray utvecklas av ett konsortium bestående av företag som Sony och Philips medan HD DVD backas upp av NEC och Thoshiba.
Blu-ray vann under fjoråret en liten seger genom att Sony lanserade den första stationära Blu-ray spelaren med inspelningsfunktion.
Inom kort väntas även Panasonics produkttillverkare, Matsushita Electric Industrial Co. Ltd, lansera Blu-ray recorders på marknaden.

Än idag finns det inga HD DVD recorders på marknaden och de väntas inte dyka upp förrän under 2005 vilket ger Blu-ray ett klart övertag på marknaden.

Toshiba och NEC har dock fått ordentligt med vind i seglet då Microsoft nyligen sagt att deras kommande OS, Longhorn, kommer att vara kompatibelt med HD DVD.
Eventuellt stöd för Blu-ray är enligt Microsoft ännu inte fastslagit och om man beslutar sig för att enbart stödja HD DVD kan det vara en av formatets största marknadsföringsknep.

Det är ännu oklart vilken blålaserteknik som kommer att ta över efter DVD-formatet och det ser inte ut som att någon viker ner sig utan ordentlig kamp.

Källa: Yahoo! News

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
679884
July 27, 2004 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det nån lista med för/nackdelar för båda formaten man kan kika på?

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
680074
July 27, 2004 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue-Ray läsare klarar vanliga DVDs har jag för mig, vet ej hur det är med HD-DVD dock.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
walterego
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
Member Since:
March 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
680186
July 27, 2004 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det inte tvärtom, att HD-DVD kan läsa vanliga DVD? (Kan ha fel).

Domus
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
March 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
680420
July 27, 2004 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

båda är bakåtkompatibla. blu-ray är som max på 50 gb per sida medans hd-dvd är på 18... det är altså inte ens en 100%-ig ökning av lagringsutrymme från en dvd10 (dual layer dvd) som ligger på 8,5 gb. kom dock ihåg att syftet med det nya lagringsmediat är att rymma hdtv video och ju större desto bättre kan det ju tyckas. om nu micro$oft inte får sin vilja igenom och lägger band på formatet totalt. då får man mycket väl plats med 2,5-3 timmars 1080i video på 18 gb.

men det medför ju en massa problem, först och främst medför ju microsofts kopieringsskydd, komprimeringsteknik och inte minst licenserna för de inblandade spelarna en rejäl prishöjning. en dvd är dyr nog idag kan det tyckas, skulle du vilja betala 400 spänn för en film med en massa artefacts i? - och ja jag vet att microsoft idag säljer några "demoex" på deras teknik, men kom ihåg att det är gamla filmer och ett par imax rullar på vanliga dvd skivor. den prisklassen skulle nya filmer omöjligen kunna hålla med deras arbetsmetoder.

sen vill väl microsoft såklart pusha DRM teknik in i skivförsälningen också... det kanske låter som paranoia, men om microsoft fick som de ville så skulle vi redan ha DRM på allt möjligt. :cy:

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
680682
July 28, 2004 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Domus wrote: båda är bakåtkompatibla. blu-ray är som max på 50 gb per sida medans hd-dvd är på 18... det är altså inte ens en 100%-ig ökning av lagringsutrymme från en dvd10 (dual layer dvd) som ligger på 8,5 gb. kom dock ihåg att syftet med det nya lagringsmediat är att rymma hdtv video och ju större desto bättre kan det ju tyckas. om nu micro$oft inte får sin vilja igenom och lägger band på formatet totalt. då får man mycket väl plats med 2,5-3 timmars 1080i video på 18 gb.

men det medför ju en massa problem, först och främst medför ju microsofts kopieringsskydd, komprimeringsteknik och inte minst licenserna för de inblandade spelarna en rejäl prishöjning. en dvd är dyr nog idag kan det tyckas, skulle du vilja betala 400 spänn för en film med en massa artefacts i? - och ja jag vet att microsoft idag säljer några "demoex" på deras teknik, men kom ihåg att det är gamla filmer och ett par imax rullar på vanliga dvd skivor. den prisklassen skulle nya filmer omöjligen kunna hålla med deras arbetsmetoder.

sen vill väl microsoft såklart pusha DRM teknik in i skivförsälningen också... det kanske låter som paranoia, men om microsoft fick som de ville så skulle vi redan ha DRM på allt möjligt. :cy:

En HD DVD-skiva ligger på 30GB i lagringskapacitet, detta för duallayer som de flesta nog kommer produceras som. Blu-ray har dock 50GB lagringsutrymme på sina skivor men deras mediaformat väger ju upp dessa skillnader rätt bra.
HD-DVD använder ju MPEG4.AVC codec som bland annat baseras på Windows Media 9 codecen.
Blu-ray använder fortfarande MPEG2 som är allt annat än effektivt.
MPEG4-AVC ska kunna ge filer som är två tredjedelar så stora som de i MPEG2 formatet, med samma bildkvalité.
Därför spelar lagringsutrymmet inte lika stor roll.
Microsoft är som synes redan inblandad och det är inte så konstigt att de gett sitt stöd för HD DVD med tanke på vilken codec som den brås på.

Domus
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
March 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
681670
July 29, 2004 - 1:19 am
sp_Permalink sp_Print

en skiva är en skiva är en skiva. vad som läggs på den spelar ingen roll, vad microsoft vill göra är inte i sig självt klandervärt, men metoderna de använder för det är alltid framanalyserad för att ge microsoft total marknadsdominans, maximal inkomst för minimal arbetsbörda och gärna så många patent och licenser som möjligt, allt för att sätta käppar i hjulen på konkurrenter.

nu till självaste haken. om det är komprimeringskvalitet för video man är ute efter är vp6 codecen det ultimata. den är baserad på mpeg-4 ver10 finns på http://www.on2.com den är 4x effektivare än h.264 (slå upp det) samt kräver en åttondel så mycket processorkraft att avkomprimera som windows media 9.

anledningen till att man valde mpeg-2 som standardteknik för dvd-film är att den är "gratis" prestandamässigt. krävs en väldigt enkel dsp för att komprimera upp, medans pyttemjuks definitivt kommer att kräva en advancerad cpu kolla själv på kraven för microsofts hdtv lösning - 3,2 ghz p4 minimum(!). ser redan framför mig hur de tvingar in alla i "windows xp mediacenter edition HD" :cy: och börjar åsiktsregistrera och spionera på folk... usch! vill inte tänka mer på det...

edit: förresten så tror jag bestämt att det är windows media 9 codecen som är baserad på MPEG4-AVC och inte tvärt om...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
681884
July 29, 2004 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jo jag ville bara framhäva att själva kvalitén på ljud och bild borde bli likvärdig inom de två formaten trots skillnaden i lagringsutrymme.

Sen kan jag hålla med om att man är lite försiktig med att ge Microsoft en hjälpande hand då de gärna då tar hela armen... Men å andra siden är vinstmaximering alla företag måste syssla med för att rulla så det är ju inte direkt att de är världens elakaste företag. De är bara ett av världens största företag som granskas minutiöst.

Tyvärr är jag inte så insatt i diverse komprimeringstekniker mer än vad jag redan delat med mig. Men ville också tillägga att en annan anledning till att stanna vid MPEG2 är för att undvika royalties som måste betalas för att använda MPEG4.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
682382
July 29, 2004 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen föredrar jag HD-DVD:
Inga äckliga jäkla kasetter att dras med.
Stöd för fler format än bara MPEG2.
Garanterad bakåtkompabilitet utan strul.
Dual layer från starten (vad jag läst verkar det som om HD-DVD lanseras direkt med 30 GB Dual Layer medan BluRay först kommer få 54 GB Dual Layer ett tag efter lansering).
Stödet från MS väger förstås tungt.
Förmodligen billigare brännbar media.

En sak som också är intressant är ju hur pass snabba de första brännarna blir. Vad jag hört rykten om från diverse konferenser är att brännarna till HD DVD kommer vara betydligt mer mogna än de till BluRay pga dess likheter med vanlig DVD. (Snabbare brännhastigheter, färre barnsjukdomar, bättre funktionalitet osv.)

En väldigt avgörande sak blir ju också ljudet, personligen hoppas jag att vi slipper nöja oss med något mindre än 24 bit / 96 KHz i 7.1 i framtidens maskiner. Dock ser det ut som om BluRay bara kommer ha stöd för DD 5.1 och DTS 6.1 just nu vilket väger tungt mot det.

Kort sagt verkar bluray bara vara samma gamla sletna format fast på större diskar, på helt ny tillverkningsteknik. Ganska tråkig "uppgradering" IMHO.

Domus
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
March 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
682581
July 29, 2004 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Personligen föredrar jag HD-DVD:
Inga äckliga jäkla kasetter att dras med.
Stöd för fler format än bara MPEG2.
Garanterad bakåtkompabilitet utan strul.
Dual layer från starten (vad jag läst verkar det som om HD-DVD lanseras direkt med 30 GB Dual Layer medan BluRay först kommer få 54 GB Dual Layer ett tag efter lansering).
Stödet från MS väger förstås tungt.
Förmodligen billigare brännbar media.

En sak som också är intressant är ju hur pass snabba de första brännarna blir. Vad jag hört rykten om från diverse konferenser är att brännarna till HD DVD kommer vara betydligt mer mogna än de till BluRay pga dess likheter med vanlig DVD. (Snabbare brännhastigheter, färre barnsjukdomar, bättre funktionalitet osv.)

En väldigt avgörande sak blir ju också ljudet, personligen hoppas jag att vi slipper nöja oss med något mindre än 24 bit / 96 KHz i 7.1 i framtidens maskiner. Dock ser det ut som om BluRay bara kommer ha stöd för DD 5.1 och DTS 6.1 just nu vilket väger tungt mot det.

Kort sagt verkar bluray bara vara samma gamla sletna format fast på större diskar, på helt ny tillverkningsteknik. Ganska tråkig "uppgradering" IMHO.

som sagt - en skiva är en skiva är en skiva. du kan lägga 7.1 audio och microsoftfilm 😡 på ett en cd skiva, zipdrive eller varför inte mo media? det enda skivorna gör är att rymma data, och i det fallet är det ju större desto bättre inte sant?

vad jag har hört så var det mer troligt att man skulle licensiera h.264 för bluray film än mpeg2 men som sagt smakar det så kostar det. anledningen till att det är kasetter på bluray skivorna vi sett från mässor å dyl är att informationen på de brännbara skivorna är rätt klent skyddad. på de tryckta så skall de vara laminerade så de kommer inte att vara mer känsliga än dvd skivor är.

sorligt nog så ser det inte ut som det tekniskt bättre formatet kommer att segra, det blir vhs över betamax åter igen...

vad det gäller brännarbiten måste jag definitivt hålla med dig. barnsjukdomar och firmwareproblem kommer antagligen inte drabba hd-dvd då de är mycket närbesläktade till de vi har idag men det vill definitivt inte brännartillverkarna låta konsumenten tro.

de kommer att kosta skjortan långt efter introduktion...
vad tror du sen händer med hd-dvd+r/-r/-rw/+rw dl osv osv in adnaseum? klart som korvspad att vi kommer att se hundra olika mer eller mindre kompatibla format till hd-dvd lik förbenat. 🙄

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
682766
July 30, 2004 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Domus wrote: som sagt - en skiva är en skiva är en skiva. du kan lägga 7.1 audio och microsoftfilm 😡 på ett en cd skiva, zipdrive eller varför inte mo media? det enda skivorna gör är att rymma data, och i det fallet är det ju större desto bättre inte sant?

Nope, inte sant.

När köpte du senast en DVD-film där filmen låg i XviD och ljudet i WMA?

Standardern innefattar även spelarna och vilka format de stöder.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL