Blu-ray vs HD-DVD - Kriget är över?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Blu-ray vs HD-DVD - Kriget är över?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 16, 2004 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Det är inte omöjligt att Sony nu satt sista spiken i kistan för HD-DVD genom sitt uppköp av hollywoodfilmstudion MGM. Vi rapporterade om detta uppköp häromdagen och skrev då följande;

"Vi förmodar att HD-DVD konsortiumet sliter sitt hår efter detta besked då Sony nu har ännu ett filmbolag att använda för att få fram Blu-ray formatet som DVD-formatets efterträdare."

Det verkar nu som att våra spekulationer kring Sonys planer varit välriktade då Reuters nyligen publicerat en kort artikel om Sonys uppköp av MGM där man bland annat hört sig för bland marknadsanalytiker och investerare för att få deras syn på Sonys handlingar. Varav Kiyoshi Yamanaka på T&D Asset Management sade följande;

"One of the important aspects of this deal with MGM is that it may help Sony prevail in the DVD format war."

Med andra ord ligger Sonys Blu-ray satsning till stor del bakom köpet av MGM som gör att Sony sitter på världens största bibliotek av filmtitlar. runt 7600 st. Där vi kan nämna filmer som James Bond, Rosa Pantern och Rocky.
Att man satsar runt 36 Miljarder på att få MGM under sina vingar ger en vink om vilka pengar som finns på marknaden för film och mediaförsäljning.

Nu har alltså Sony två filmstudior till sitt förfogande för att pusha Blu-ray formatet och med tanke på deras underlag med Betamax (VHS största konkurrent när det bar sig) kommer man garanterat inte hålla igen.
Om HD-DVD ska klara av att stå upp mot Blu-ray känns det som att man nu måste dra fram minst ett eller två ess ur skjortärmen.

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
August 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
722096
September 16, 2004 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Sony börjar nästan bli lite mega skurk vaning på.
Ni vet som de som alltid är med i bond-filmer.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
722226
September 16, 2004 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

spaps: Stav/syftningsfel eller slarvfel skrivmässigt tas inte upp i trådarna utan med skribenten. Inlägg raderat.

DTH: Jo det kan man kanske kalla dem. 🙂 De gör i alla fall allt för att vinna formatkriget, något de i min mening verkar lyckas med.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
722254
September 16, 2004 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ähh hoppas HD-DVD förlorar så det skriker om det då de är sämre, de har ju inte lika mycket lagringskapacitet. Och är man film och musiknörd så hoppas man ju på helt okomrimerad musik och HDTV..:)

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
722261
September 16, 2004 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med om att HD-DVD är tekniskt underlägset men det är rent på det lagringsmässiga planet.
Jag ser inga problem med att man kör MPEG4 eller liknande effektiva kodecs så länge det är med icke märkbar bildkvalitetsförlust.
Blu-ray har ju alla de fördelar man kan tänka sig av att de erbjuder mer lagringsutrymme men å andra sidan är det med största sannolikhet dyrare att tillverkare Blu-ray-media.

Slutsats, jag tar gärna komprimerad media så länge jag inte märker av komprimeringen. Och MPEG2 är ju också komprimerat om vi ska vara ärliga. 😉

Kyoujin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
Member Since:
September 11, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
722286
September 16, 2004 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Blu-ray me baby. Man får väl hoppas på att det fromatet med bästa egenskaper vinner i slutet

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
722315
September 16, 2004 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]De gör i alla fall allt för att vinna formatkriget, något de i min mening verkar lyckas med.

Jo, jag instämmer. Dem har redan vunnit, fast kriget inte riktigt börjat. Högre lagringskapacitet, bra standarder och sexigt namn, dessutom Sony >;D

tosu
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
April 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
722365
September 16, 2004 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Mjo.. Låt mest lagringsutrymme vinna.. Storlek über alles så länge vi pratar om optisk digital media-lagring tycker jag.

Codecs och tillverkningskostnader är tämligen ointressant ur ett längre helhetsperspektiv - d.v.s. så länge man vill göra en "gångbar produkt" (med allt vad det innebär) kommer marknaden avgöra tillslut ändå.

Blir skiten för dyr/dålig får den ändå inget genomslag etc. etc. yada yada 😛

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
722663
September 17, 2004 - 6:48 am
sp_Permalink sp_Print

"Blir skiten för dyr/dålig får den ändå inget genomslag etc. etc. yada yada"

Jo och det är just därför HD-DVD inte bara behöver lägga sig ner och dö riktigt ännu. Försäljningen av DVD och nästa generations optiska format är en enorm inkomstkälla. Och om filmbolagen då ser att, "fan Sonys format kanske blir för dyrt? Vågar vi chansa på att konsumenterna köper ändå? Nä vi kör på HD-DVD som är billigare att producera och erbjuder mer eller mindre lika bra egenskaper.".
Det är just denna öppning HD-DVD har i dagsläget, MEN nu när Sony äger två av de stora filmbolagen blir det ju rätt mycket svårare för HD-DVD konsortiumet att övertala filmbolagen att gå på deras linje. 😉

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
722679
September 17, 2004 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Can't we all just get along?

Nae, men Sony har väl sedan länge betraktats som Japans motsvarighet för Microsoft, fast på hemelektronikmarknaden.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
723324
September 18, 2004 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

Hur hög är tillverkningskostnaden på en blue-ray/hc-dvd skiva då?
Tittar man på dagens dvdskivor betalar man ju ingenting för materialet utan bara för själva filmen.
Så länge inte det kostar >50 st att tillverka en skiva kommer ju inte priset ändras drastiskt, även om det kommer vara surt att byta ut hela sin samling med filmer...grrr..fast är man filmgalen så är man.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
725031
September 20, 2004 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Hur hög är tillverkningskostnaden på en blue-ray/hc-dvd skiva då?
Tittar man på dagens dvdskivor betalar man ju ingenting för materialet utan bara för själva filmen.
Så länge inte det kostar >50 st att tillverka en skiva kommer ju inte priset ändras drastiskt, även om det kommer vara surt att byta ut hela sin samling med filmer...grrr..fast är man filmgalen så är man.

Saken är den att jag inte hört någonting om tillverkningskostnaderna för blu-ray, mer än att de garanterat kommer vara högre än för HD-DVD.
HD-DVD går att tillverkare med samma pressar som DVDs, man byter bara "form".
Blu-ray har dock en mer komplicerad tillverkning som kan behöva helt nya maskiner, vilket kan bli en fin merkostnad.
Risken finns ju att det blir stora differanser men det är som sagt var oklart ännu.

Jo det känns tungt att behöva byta ut samlingen, speciellt alla de fina specialutgåvor man slantat upp för... Men som du säger "är man filmgalen så är man" 🙂

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
725176
September 20, 2004 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh, man behöver inte byta ut någonting. Det är väl bara att ha kvar sin fina hemmabioanläggning och komplettera med en Blue-Ray-spelare?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
725199
September 20, 2004 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä det ska ju inte "behövas" men det lär ju bli lite som att spela PSone-spel på PS2. Det är inte så roligt som det en gång var.
Det är ju ännu värre med film tycker jag där själva framförandet, bild och ljud är ännu viktigare.

Efter att man köpte sin första DVD-spelare för en 4 år sedan har jag kanske sett 2 VHS-filmer sammanlagt och det hos vänner som inte haft DVD.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL