August 22, 2005
Det var drygt ett år sedan vi kunde rapportera om ATX-formatet s efterträdare, BTX. Det nya formatet som introducerades av Intel skulle bidra med effektiv komponentlayout för bättre kylning och användarvänlighet.
Sedan dess har det dock varit relativt tyst kring den nya standarden men nu har det dykt upp kort för försäljning. Och givetvis är det våra asiatiska vänner i Japan som är först till kvarn.
Digit-Life rapporterar nu att det Intel-tillverkade moderkortet D915GMHLPP för Socket 775 börjat säljas på Akihabara market i Tokyo.
[Image Can Not Be Found]
Som synes passade man på att ta ett foto av kortet och det ser onekligen annorlunda ut jämfört med dagens ATX-moderkort. Nu återstår det bara att flera moderkortstillverkare följer i Intels fotspår och att även kompatibla chassi dyker upp på marknaden.
Dock känns det som att detta kan dröja ett tag ytterligare men framtiden får utvisa när BTX tar över efter ATX.
March 21, 2003
DoN wrote: [quote=Fackamato]usch :arg:
nja, så illa är det väl inte.
Det är ju bra att det kommer vara bättre kylt.
Men hoppas att BTX standarden tillåter fler PCIe/PCI platser. Om man ska ha tex SLI, ljudkort och kontrollerkort så blir det himla ont om plats 🙁
Bättre kylt ? det tror jag inte ... CPUn ligger ju långt in i chassiet vilket bara borde göra att luften inte blåser så starkt där... ? (vad jag tror asså)
June 20, 2002
Farbror wrote: [quote=DoN][quote=Fackamato]usch :arg:
Men hoppas att BTX standarden tillåter fler PCIe/PCI platser. Om man ska ha tex SLI, ljudkort och kontrollerkort så blir det himla ont om plats 🙁
Bättre kylt ? det tror jag inte ... CPUn ligger ju långt in i chassiet vilket bara borde göra att luften inte blåser så starkt där... ? (vad jag tror asså)
Den är ju flyttad till den sida av chassit där man tar in luft. Det ska ge bättre flöde över processorn.
Vad som är usch är att Intel har sådan makt att de kan driva igenom en sån här grej bara för att de inte klarar av att producera processorer som går att kyla på normalt vis.
Jag tackar vänligt men bestämt nej till onödiga uppgraderingar, och har väldigt liten lust att köpa nytt chassi nästa gång jag uppgraderar, då jag råkar tycka om det nuvarande.
March 5, 2002
Farbror wrote: [quote=DoN][quote=Fackamato]usch :arg:
i botten på chassit finns den kallaste luften, det är så de resonerar
dock så samlas ju allt damm där också, så man får ha dammfilter
vad har amd sagt om btx? skall de också slå sig in där? om inte så kommer man ju inte kunna använda ett "intelchassi" till en amd-burk... :/
March 5, 2002
boogey wrote: [quote=Farbror][quote=DoN][quote=Fackamato]usch :arg:
Den är ju flyttad till den sida av chassit där man tar in luft. Det ska ge bättre flöde över processorn.
Vad som är usch är att Intel har sådan makt att de kan driva igenom en sån här grej bara för att de inte klarar av att producera processorer som går att kyla på normalt vis.
Jag tackar vänligt men bestämt nej till onödiga uppgraderingar, och har väldigt liten lust att köpa nytt chassi nästa gång jag uppgraderar, då jag råkar tycka om det nuvarande.
yus, i r teh agree tbh
June 20, 2002
Fackamato wrote:
vad har amd sagt om btx? skall de också slå sig in där? om inte så kommer man ju inte kunna använda ett "intelchassi" till en amd-burk... :/
Blir väl tyvärr tvungna.
Intel har ju alla stora i ryggen, och AMD har nog ingen större lust att "stå utanför".
March 5, 2002
Wotan81 wrote: Kortet på bilden är väl vänt på fel håll. Minnena sitter i överkanten på kortet enligt bilder på Intels hemsida. Det innebär ju också att moderkortet kommer att sitta på chassits vänstra sida (framifrån sett).
klart det är "felvänt", 180 grader skall det vändas. man har ju inte gärna alla i/o-portar i botten :p
August 16, 2002
trodde intel skulle gå över till BTX typ BAM, o sluta stödja tillverkare som säljer ATX eller nåt... dom skulle ju kunna göra det... fast det verkar som om dom vill fasa ut dom gamla ATX-korten lite långsamt... meeen men...
undrar fan om amd nånsin kommer gå över till BTX... läste på overcloclers.com att det hade o göra med att minnena satt för långt från prollen eller nåt sånt.. att det blev knas med singalerna...
February 12, 2003
Men det är bara ett uppochnervänt skitkort, i stort sett...
Ge mig ett sånt, så ska vi se att processorn går ett par tiondels grader kallare...:roll:
Förresten, lite dåligt att fixa det nu, då de flesta börjar köra på vatten/andra kul substanser, istället för luft...
2 Guest(s)