BTX-moderkort fångat på bild i Japan|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
BTX-moderkort fångat på bild i Japan
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 12, 2004 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var drygt ett år sedan vi kunde rapportera om ATX-formatet s efterträdare, BTX. Det nya formatet som introducerades av Intel skulle bidra med effektiv komponentlayout för bättre kylning och användarvänlighet.
Sedan dess har det dock varit relativt tyst kring den nya standarden men nu har det dykt upp kort för försäljning. Och givetvis är det våra asiatiska vänner i Japan som är först till kvarn.
Digit-Life rapporterar nu att det Intel-tillverkade moderkortet D915GMHLPP för Socket 775 börjat säljas på Akihabara market i Tokyo.

[Image Can Not Be Found]

Som synes passade man på att ta ett foto av kortet och det ser onekligen annorlunda ut jämfört med dagens ATX-moderkort. Nu återstår det bara att flera moderkortstillverkare följer i Intels fotspår och att även kompatibla chassi dyker upp på marknaden.
Dock känns det som att detta kan dröja ett tag ytterligare men framtiden får utvisa när BTX tar över efter ATX.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
771230
November 12, 2004 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

usch :arg:

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
771244
November 12, 2004 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: usch :arg:

nja, så illa är det väl inte.
Det är ju bra att det kommer vara bättre kylt.

Men hoppas att BTX standarden tillåter fler PCIe/PCI platser. Om man ska ha tex SLI, ljudkort och kontrollerkort så blir det himla ont om plats 🙁

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
771264
November 12, 2004 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

DoN wrote: [quote=Fackamato]usch :arg:

Men hoppas att BTX standarden tillåter fler PCIe/PCI platser. Om man ska ha tex SLI, ljudkort och kontrollerkort så blir det himla ont om plats 🙁

Bättre kylt ? det tror jag inte ... CPUn ligger ju långt in i chassiet vilket bara borde göra att luften inte blåser så starkt där... ? (vad jag tror asså)

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
771269
November 12, 2004 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: [quote=DoN][quote=Fackamato]usch :arg:

Bättre kylt ? det tror jag inte ... CPUn ligger ju långt in i chassiet vilket bara borde göra att luften inte blåser så starkt där... ? (vad jag tror asså)

Den är ju flyttad till den sida av chassit där man tar in luft. Det ska ge bättre flöde över processorn.
Vad som är usch är att Intel har sådan makt att de kan driva igenom en sån här grej bara för att de inte klarar av att producera processorer som går att kyla på normalt vis.

Jag tackar vänligt men bestämt nej till onödiga uppgraderingar, och har väldigt liten lust att köpa nytt chassi nästa gång jag uppgraderar, då jag råkar tycka om det nuvarande.

fackamato
Member
Medlem
771270
November 12, 2004 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: [quote=DoN][quote=Fackamato]usch :arg:

i botten på chassit finns den kallaste luften, det är så de resonerar
dock så samlas ju allt damm där också, så man får ha dammfilter

vad har amd sagt om btx? skall de också slå sig in där? om inte så kommer man ju inte kunna använda ett "intelchassi" till en amd-burk... :/

fackamato
Member
Medlem
771271
November 12, 2004 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=Farbror][quote=DoN][quote=Fackamato]usch :arg:

Den är ju flyttad till den sida av chassit där man tar in luft. Det ska ge bättre flöde över processorn.
Vad som är usch är att Intel har sådan makt att de kan driva igenom en sån här grej bara för att de inte klarar av att producera processorer som går att kyla på normalt vis.

Jag tackar vänligt men bestämt nej till onödiga uppgraderingar, och har väldigt liten lust att köpa nytt chassi nästa gång jag uppgraderar, då jag råkar tycka om det nuvarande.

yus, i r teh agree tbh

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
771277
November 12, 2004 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote:
vad har amd sagt om btx? skall de också slå sig in där? om inte så kommer man ju inte kunna använda ett "intelchassi" till en amd-burk... :/

Blir väl tyvärr tvungna.
Intel har ju alla stora i ryggen, och AMD har nog ingen större lust att "stå utanför".

Wotan81
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
771298
November 12, 2004 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Kortet på bilden är väl vänt på fel håll. Minnena sitter i överkanten på kortet enligt bilder på Intels hemsida. Det innebär ju också att moderkortet kommer att sitta på chassits vänstra sida (framifrån sett).

fackamato
Member
Medlem
771301
November 12, 2004 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Wotan81 wrote: Kortet på bilden är väl vänt på fel håll. Minnena sitter i överkanten på kortet enligt bilder på Intels hemsida. Det innebär ju också att moderkortet kommer att sitta på chassits vänstra sida (framifrån sett).

klart det är "felvänt", 180 grader skall det vändas. man har ju inte gärna alla i/o-portar i botten :p

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
771383
November 12, 2004 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Damn det såg helkonstigt ut. 🙂

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
772457
November 14, 2004 - 3:34 am
sp_Permalink sp_Print

trodde intel skulle gå över till BTX typ BAM, o sluta stödja tillverkare som säljer ATX eller nåt... dom skulle ju kunna göra det... fast det verkar som om dom vill fasa ut dom gamla ATX-korten lite långsamt... meeen men...

undrar fan om amd nånsin kommer gå över till BTX... läste på overcloclers.com att det hade o göra med att minnena satt för långt från prollen eller nåt sånt.. att det blev knas med singalerna...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
772854
November 14, 2004 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det är bara ett uppochnervänt skitkort, i stort sett...
Ge mig ett sånt, så ska vi se att processorn går ett par tiondels grader kallare...:roll:
Förresten, lite dåligt att fixa det nu, då de flesta börjar köra på vatten/andra kul substanser, istället för luft...

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
772925
November 14, 2004 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Minns att AMD inte skulle gå över till BTX.
Ska bli kul att se om det blir två läger...

Jag tänker undvika BTX så långt det bara är möjligt. Kylning ska inte vara avgörande. Snarare att viktiga komponenter får sitta nära varandra om det behövs för hastigheten...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 358
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL